Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nystart av Bilverkstad  (läst 15121 gånger)

4-ever

• Skåne
SV: Nystart av Bilverkstad
« Svar #20 skrivet: 06 feb-12 kl 17:53 »
Menar du en som täcker kostnader för reperation eller stämmning? tror det är två olika
Men det är sant att det behövs fel slutar man nog aldrig att göra;)
Ska kolla upp det med däcken ordentligt, samtidigt som jag fixar leverantör.. men däckmaskin först! :)
Tänker du köpa nya eller beg maskiner? Sitter lite i samma båt här hemma nämligen  o:)
Därav kontrollen av däck-lämning utförd här  8)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Cees

• Närke
« Svar #21 skrivet: 06 feb-12 kl 17:57 »
Blir nog nya maskiner då dem bara kostar runt 8000st, men springer jag på ett par begagnade i bra skick så varför inte..
En bekant som har verkstad köpte en begagnad balanseringsmaskin som han klarat sig på i ca 30år! :)

SoloQwist

• -
« Svar #22 skrivet: 06 feb-12 kl 17:59 »
hmm.. försökte bli påläst nu.. och om jag inte läser helt fel. Så kan du ju fortfarande redovisa momsen en gång per år. Men i särskild momsdeklaration istället för i inkomstdeklarationen. (det är väl det senaste som slopats)

"För företag som har kalenderår som beskattningsår blir beskattningsåret 1 januari 2013 - 31 december 2013 det första tillfället att redovisa momsen i en momsdeklaration." (skatteverkets hemsida)

Men redovisning av momsen en gång om året innebär väl en väldigt liten verksamhet, strax över hobby, eller? Lite vanskligt är det också att "låna momspengarna" så länge då det är lätt att glömma att de ska betalas in också. För visst är det väl det man siktar på som företagare, att få betala moms och skatter, alltså? Det är ju det som visar att man är på väg att lyckas i företagandet.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

4-ever

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 06 feb-12 kl 18:06 »
Blir nog nya maskiner då dem bara kostar runt 8000st, men springer jag på ett par begagnade i bra skick så varför inte..
En bekant som har verkstad köpte en begagnad balanseringsmaskin som han klarat sig på i ca 30år! :)
Det är inte så stora pengar idag.. men min man har informerat mig om att det viktiga är att det finns delar till den. Koner och sånt.. Vilket tydligen gjorde att feltema, ursäkta biltema, gick bort.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 06 feb-12 kl 18:08 »
Men redovisning av momsen en gång om året innebär väl en väldigt liten verksamhet, strax över hobby, eller? Lite vanskligt är det också att "låna momspengarna" så länge då det är lätt att glömma att de ska betalas in också. För visst är det väl det man siktar på som företagare, att få betala moms och skatter, alltså? Det är ju det som visar att man är på väg att lyckas i företagandet.
Ju mer moms man betalar ju bättre går det ju för företaget  ;D
Jag tycker bäst om att ha allt per månad, när det väl är ett företag som snurrar på rätt håll. Men så länge det inte gör det är det ganska skönt att ha det en gång per år. Mer tid till annat än att deklarera.

SoloQwist

• -
« Svar #25 skrivet: 06 feb-12 kl 18:16 »
Ju mer moms man betalar ju bättre går det ju för företaget  ;D
Jag tycker bäst om att ha allt per månad, när det väl är ett företag som snurrar på rätt håll. Men så länge det inte gör det är det ganska skönt att ha det en gång per år. Mer tid till annat än att deklarera.

Men bokföringen bör ju ändå göras en gång per månad så att man själv har koll på hur det ser ut och man lär känna sitt eget företag och då kan man lika gärna göra momsdeklarationen också.
Ska man greja med årstidsbundna saker som däck är det ju bra att veta hur det ser ut under de "bra" månaderna så man kan vila i det när de "mindre bra" månaderna kommer. Alltså att man lär känna sitt företags cykler.

Cees

• Närke
« Svar #26 skrivet: 06 feb-12 kl 18:54 »
Det är inte så stora pengar idag.. men min man har informerat mig om att det viktiga är att det finns delar till den. Koner och sånt.. Vilket tydligen gjorde att feltema, ursäkta biltema, gick bort.

Vertygsboden.se har rätt mycket däckmaskiner till skapligt pris och även tillbehör som konsatser m.m

Men konstigt ändå att biltema ej har några tillbehör till sina?
Det borde dem ta hem isf tycker man..

Men jag kommer säkert hänga på blocket o titta när det är dags ;)
Annars är ju konkursauktioner bra!

Cees

• Närke
« Svar #27 skrivet: 06 feb-12 kl 19:04 »
Men bokföringen bör ju ändå göras en gång per månad så att man själv har koll på hur det ser ut och man lär känna sitt eget företag och då kan man lika gärna göra momsdeklarationen också.
Ska man greja med årstidsbundna saker som däck är det ju bra att veta hur det ser ut under de "bra" månaderna så man kan vila i det när de "mindre bra" månaderna kommer. Alltså att man lär känna sitt företags cykler.

Jag kommer nog sitta o stapla kvitton varje kväll och räkna inkomster och utgifter! ;)
Ne men det ska bli intressant att sätta sig in i det när det är igång, jag är en sån som vill ha stenkoll på siffrorna :)

4-ever

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 06 feb-12 kl 19:06 »
Visst är det märkligt att de inte har tillbehör?
Finns ju www.netauktion.se  ;D Bara det att det är så långt härifrån. De brukar ha bilverkstadssaker
Verktygsboden är nog de som är bäst, de har massa tillbehör och grejs.

Cees

• Närke
« Svar #29 skrivet: 06 feb-12 kl 19:41 »
Där hade jag aldrig varit inne, tack för tipset!
Såg en däckdubbnings maskin i Västerås kanske kunde va nåt, men den gick loss på 100 000kr  :P

Cees

• Närke
« Svar #30 skrivet: 06 feb-12 kl 19:46 »
Lite om egenavgifterna: Dem ska betalas in i förväg precis som med vanliga skatten?
Vem betalar man dem till? och hur anmäler man start för det?
Alltså ska ca 45% av den beräknade vinsten betalas in i förväg varje månad, stämmer det?

SoloQwist

• -
« Svar #31 skrivet: 06 feb-12 kl 19:49 »
Lite om egenavgifterna: Dem ska betalas in i förväg precis som med vanliga skatten?
Vem betalar man dem till? och hur anmäler man start för det?
Alltså ska ca 45% av den beräknade vinsten betalas in i förväg varje månad, stämmer det?

Som EF så ingår det i F-skatten som du betalar månadsvis. Sedan korrigerar man det hela i samband med deklarationen.

Cees

• Närke
« Svar #32 skrivet: 06 feb-12 kl 20:10 »
Ok vad bra. nu börjar dem flesta frågetecknen suddas ut, alltid hjälpsamma människor här på forumet!
Nu ska jag plugga lite försäkringar och fixa e-legget!

Tack för all hjälp så länge! Dyker in om fler frågor dyker upp!  :D

SoloQwist

• -
« Svar #33 skrivet: 06 feb-12 kl 20:15 »
Ok vad bra. nu börjar dem flesta frågetecknen suddas ut, alltid hjälpsamma människor här på forumet!
Nu ska jag plugga lite försäkringar och fixa e-legget!

Tack för all hjälp så länge! Dyker in om fler frågor dyker upp!  :D

Ingen orsak! Du ska veta att det finns massor av hjälpsamma och serviceinriktade människor på Skatteverket också. Fast man kanske inte tror det! Som nystartad EF är det vanligt att man gör en massa tokigheter med inbetalningar och sånt trots att man vill väl och då brukar man bli uppringd och de vill hjälpa en att ställa tillrätta. Var inte rädd för att kontakta Skatteverket och ju förr dess bättre... ångesten blir lixom värre ju längre man väntar.  :-[
Lycka till!

Cees

• Närke
« Svar #34 skrivet: 06 feb-12 kl 20:27 »
Ingen orsak! Du ska veta att det finns massor av hjälpsamma och serviceinriktade människor på Skatteverket också. Fast man kanske inte tror det! Som nystartad EF är det vanligt att man gör en massa tokigheter med inbetalningar och sånt trots att man vill väl och då brukar man bli uppringd och de vill hjälpa en att ställa tillrätta. Var inte rädd för att kontakta Skatteverket och ju förr dess bättre... ångesten blir lixom värre ju längre man väntar.  :-[
Lycka till!

Tack!  :)

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #35 skrivet: 06 feb-12 kl 20:29 »
Se till att sätt så låg prelskatt som möjligt i början. Räkna med att du får kvarskatt på ditt första år. Mycket bättre att du har lite pengar i firman under första åren som kan jobba åt dig. Momsen kan du betala årsvis om du har en omsättning under 1 miljon vill jag minnas. Man skall inte vara rädd för lite kvarskatt bara man vet om att det blir så sen. Billigt lån kan man se det som. Det är helt hopplöst att lyckas som företagare om man hela tiden känner att man är i kapitalbrist. Räkna inte med några stora egna uttag i början. Mýcket mer än man tror som behöver köpas in, och satsa på kvalitets grejer istället för billig skit. Lycka till!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #36 skrivet: 06 feb-12 kl 22:36 »
När det gäller att få tag i inventarier till en bilverkstad så brukar den billigaste lösningen vara att hålla sig framme och köpa alltsammans i klump från en verkstad som ska läggas ned. Det man inte behöver själv går säkert att sälja vidare.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 07 feb-12 kl 10:23 »
Kan han regga om det enskilda företaget till aktiebolag sen?
Om han vill det menar jag, och om eventuellt någon annan vill köpa in sig i företaget.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 07 feb-12 kl 10:59 »
Kan han regga om det enskilda företaget till aktiebolag sen?
Om han vill det menar jag, och om eventuellt någon annan vill köpa in sig i företaget.

Man 'reggar' inte om bolag så, men man kan starta ett AB och föra in sin enskilda firmas tillgångar i, ja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare
Bokohammare, Gnu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser