Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Fågelvænligt" skørdat dun?  (läst 1244 gånger)

Nina W

• Värmland
"Fågelvænligt" skørdat dun?
« skrivet: 05 feb-12 kl 23:36 »
Jag skulle behøva ett nytt duntæcke men jag vill inte køpa ett med dun från gæss som fått dunet skørdat två gånger. Først en gång medans dom lever -ryckt loss under hemska smærtor, och sedan førstås efter slakt. Om man kollar på varudeklerationen på hemtex duntæcken så står det anddun på många av dom. Vad menas med and? Vilda ænder? Jag har inte råd att køpa ett med eiderdun, annars vore det væl det allra bæsta.

Fuglemakeren!

• Norge
SV: "Fågelvænligt" skørdat dun?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-12 kl 01:14 »
Så vitt jag vet har man inte kommit så långt. Dunprodukterna blockades bort ett tag og kom tilbaka lite pö om pö. Ibland med certifikat som var helt utan sant innehåll. Intill det kommer ett godkänt etikmärke på dun (som bekräftar att den tagits av döda djur) tycker jag man kan hålla sig till andra material.

Prata gärna med butikägarna till stora affärer som säljer mycket exklusiva saker "så bra det kunde vara för Butiken att äntligen kunna sälja etiskt märkta grejor, jag känner MASSA folk som väntar på det"

Jag har funderat på att ta dunen från våra myskankor när de ruvat klart, lite pyssel blir det men jag är nöjd med en handledskudde eller så. Myskorna är så välisolerade under magen, att krama dom är som att krama en hårt stoppad dunkudde. NB dom fodrar redet på samma sätt som ejdrarna, jag ska inte sitta och rycka dom!
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser