Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dieselvärmare  (läst 8678 gånger)

Monica

Dieselvärmare
« skrivet: 05 feb-12 kl 20:30 »
Köpte en dieselvärmare på Jem å Fix för en tid sen och kan verkligen rekommendera den. Har den som tillskottsvärme i verkstan och den gör verkligen jobbet, speciellt nu när det är så kallt ute.

Inte dyr i drift trots att dieseln är dyr. Full effekt en heldag så går det knappt åt en tank (4,5 liter) Ytan den värmer är ca 60 kvm....

Perfekt om man inte har tillgång till ström! Dessutom lätt att flytta runt.
« Senast ändrad: 05 feb-12 kl 20:36 av Monica »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Dieselvärmare
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 21:47 »
En tumregel är att en bensin- eller dieselvärmare (åtminstone Eberspächer, Webasto och liknande för fast montering i bilar) drar 0,1 - 0,2 liter per avgiven kWh. Med dagens bränslepriser motsvarar det alltså att betala 1,5 - 3,0 kr/kWh för strömmen om man värmer med direktverkande el. Kanske lite lägre om man kör på eldningsolja eller något annat bränsle som är billigare än fordonsdiesel.
Vid tillfällen då man kan komma över rapsolja billigt så går det utmärkt att dryga ut den fossila eldningsoljan till värmaren med sådan, åtminstone om man kan förvara bränslet varmt.

kurt

« Svar #2 skrivet: 06 feb-12 kl 07:40 »

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 07:55 »

Hur mycket kostar en sån där dieselkamin/värmare?

Monica

« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 18:43 »
Hur mycket kostar en sån där dieselkamin/värmare?

Jag betalade 895 kr på Jem å Fix. Inte sett den billigare nån annanstans.

Javisst behöver den ventilation, men inte mer än vad som kallas för "självdrag". Det är allt jag har.
Precis när man tänder luktar det lite diesel, men inte annars. Den ryker inte iheller.

Så jag får nog säga jag är nöjd. Den värmer direkt efter tändning dessutom

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 22:27 »
Har den veke som en fotogenlampa eller är det någon annan slags brännare?

Monica

« Svar #6 skrivet: 07 feb-12 kl 19:43 »
Har den veke som en fotogenlampa eller är det någon annan slags brännare?

Den har en bomullsveke. Fotogenkaminen som är likadan fast med fotogen (haha) har samma veke. Finns på Claes Ohlsson för 125 spänn och 2000 bränntimmar.

kbh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 feb-12 kl 20:14 »
Humm då kan man väll lika hjärna köpa fotosken kamin för 395 på jula då om det är samma grejer  eller ?

Monica

« Svar #8 skrivet: 07 feb-12 kl 21:35 »
Humm då kan man väll lika hjärna köpa fotosken kamin för 395 på jula då om det är samma grejer  eller ?

Ja kan man göra, men diesel kostar hälften av fotogen/liter och betydligt lättare att köpa/hitta och hantera....

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 feb-12 kl 21:41 »
Ja kan man göra, men diesel kostar hälften av fotogen/liter och betydligt lättare att köpa/hitta och hantera....
Nä inte så mena ja utna skälva kaminen efter som det värkar av samma grejer eller fatt ja fel där ? att fotoskenet är bra mycket dyrare det vet ja

Monica

« Svar #10 skrivet: 08 feb-12 kl 20:01 »
Nä inte så mena ja utna skälva kaminen efter som det värkar av samma grejer eller fatt ja fel där ? att fotoskenet är bra mycket dyrare det vet ja

Ah du menar så. Nä det vet jag inte. Har inte kollat upp om det är någon skillnad, men det bör det ju vara......

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 08 feb-12 kl 22:48 »
Det är ju egentligen ingen större skillnad på lysfotogen och dieselolja - båda utgörs ju av ungefär samma fraktion som man får ut när man raffinerar råolja, även om det kanske skiljer en del på formella kvalitetskrav. En vekbrännare som är konstruerad för att fungera bra med det ena bränslet sköter sig med stor sannolikhet utmärkt även med det andra bränslet.

kbh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 feb-12 kl 22:54 »
Det är ju egentligen ingen större skillnad på lysfotogen och dieselolja - båda utgörs ju av ungefär samma fraktion som man får ut när man raffinerar råolja, även om det kanske skiljer en del på formella kvalitetskrav. En vekbrännare som är konstruerad för att fungera bra med det ena bränslet sköter sig med stor sannolikhet utmärkt även med det andra bränslet.
Ja då var det ju ungefär som ja trodde då  . Så tack  för förtydligandet då.

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 feb-12 kl 15:11 »

Med dieselolja: Menar ni då vanlig diesel som man köper på macken?

kbh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 feb-12 kl 15:36 »
Med dieselolja: Menar ni då vanlig diesel som man köper på macken?
Ja  åtminstone ja .

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 feb-12 kl 20:01 »
Nu har jag inhandlat en fotogenkamin, ett visningsex till bra pris.

Tankat diesel och skulle prova - och jag mitt nöt har inte köpt batterier. :p

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser