Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Irriterande om försäljning av vildsvinskött  (läst 9428 gånger)

Markus_Almroth

• Medelpad
Ät kött - må bra - lev länge.

kbh

• Gäst
SV: Irriterande om försäljning av vildsvinskött
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 12:34 »
Lite löjligt att läsa om det inte går att sälja som mänskoföda så borde det går att sälja som hund mat eller till minkfarmare   istället för att gräva ner som det påstods.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 12:37 »
Lite löjligt att läsa om det inte går att sälja som mänskoföda så borde det går att sälja som hund mat eller till minkfarmare   istället för att gräva ner som det påstods.

Irriterande att myndigheterna sätter onödiga käppar i hjulen för lantbrukarna. Kilopriset är betydligt lägre för sådant som säljs som djurföda och det är mycket jobb med grisjakt.

I och för sig kanske det gör att jaktarrendena blir billigare.

/M

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-12 kl 12:57 »
Irriterande att myndigheterna sätter onödiga käppar i hjulen...

Jag tror att det står i arbetsbeskrivningen för alla anställda på svenska myndigheter. "Sätt käppar i hjulen för alla så ofta det finns möjlighet!"

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 feb-12 kl 12:59 »
Innehållet i den artikeln var ju ändå relativt sansat...

http://www.jaktojagare.se/jagare-far-jaga-pa-latsas

Vad är det här för tidning egentligen? Är den på riktigt?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 05 feb-12 kl 13:04 »
Jag tror att det står i arbetsbeskrivningen för alla anställda på svenska myndigheter. "Sätt käppar i hjulen för alla så ofta det finns möjlighet!"

/Sara

Definitionsmässigt är en byråkrat   "En person som ser varje lösning som ett problem".

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 feb-12 kl 14:08 »
Innehållet i den artikeln var ju ändå relativt sansat...

http://www.jaktojagare.se/jagare-far-jaga-pa-latsas

Vad är det här för tidning egentligen? Är den på riktigt?

Lars Håkansson, tidigare VD för filmbolaget Warner Bros, bor i USA var inne på samma linje och han ansåg att Sverige har alldeles för få rovdjur.
– Människorna på landsbygden måste ändra attityd och se möjligheterna med rovdjuren. Vi måste sätta befolkningen i skola för att de ska förstå, sa han.

Jag vet inte var jag skall börja hånet. ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 05 feb-12 kl 14:42 »

/Sara
Paragraf 2:
Bestäm saker utan att fråga berörda människor så det sedan går åt he****e

Paragraf 3
(gäller saker som berör särskilt aggressiva grupper i befolkningen)
Tillsätt en utredning som tillfrågar berörda parter, bestäm sedan åt he****e

Fast jag tycker nog den där filmaren har litet rätt. Vi har inga giftormar, inga giftspindlar, inga giftiga grodor och jättormar, inte särskilt mycket farligt storvilt såsom tigrar, pantrar, krokodiler etc. Litet rovfåglar, några björnar, vargar och järvar är faktiskt inte så farligt i jämförelse kan man tycka. Jag går hellre ensam och obeväpnad ute i skogen i björnland än på afrikasavannen eller i sydamerikanska djungeln. Därmed inte sagt att det inte är jobbigt för alla fårägare osv, det kan jag mycket väl förstå. Jämförelsen USA/Sverige faller på många punkter.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 05 feb-12 kl 14:46 »
Jakt & Jägare är en rovdjurshatartidning. Det går inte att ta den på allvar överhuvudtaget när det gäller de stora rovdjuren, men när det gäller sånt här så har de glimtar av vettighet. Generellt en rätt ok tidning, men som sagt, inte särskilt objektiv i rovdjursfrågor.

//M

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 feb-12 kl 16:00 »
Sånt här stör mig alltså!
http://www.jaktojagare.se/kottregler-kan-ge-svinexplosion

/M

Jakt och Jägare gillar att överdriva och försöker förstärka intrycket av att myndigheterna ständigt skall blanda sig i och försvåra allt. Visst skall vildsvin passera godkända vilthanteringsanläggningar, men sådana finns det rätt många av, får det till ca 110 st spridda i sverige, de ligger med andra ord tätare än slakterier som tar emot lamm.... http://www.viltmat.nu/kop_salj/tips/godkaenda_vilthanteringsanlaeggningar

Själv har jag 10 stycken godkända vilthanteringsanläggningar på mindre än 10 mils avstånd. Det enda som saknas är en ordentlig vildsvinsstam att skatta.....

JFOT

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 05 feb-12 kl 17:09 »
Många av de ställena är gods eller motsvarande som ofta har det för egen produktion så antalet kanske inte är en riktigt bra indikator. Det intressanta vore alltså att ta reda på hur många som faktiskt tar emot vilt och sen även specifikt vildsvin. Trots den invändningen så är det inte så svårt att få ett godkännande så blir det en brist på ställen som tar emot men att det finns en marknad för köttet så löser det sig antagligen i alla fall.
Finns det ingen marknad så kan det däremot bli problem på vissa håll.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 06 feb-12 kl 08:35 »
Kan nog stämma.

Det verkar inte vara någon överdriven efterfrågan på vildsvinsskött heller. Många uppköpare vill tydligen inte ens ha det, särskilt inte galtar. Det brukar visst hamna i ölkorv och sådant där man ändå kryddar så starkt att inte galtsmaken känns.

Ett jäkla problem för mina sydlänska kompisar i alla fall. Jag skall ner och hjälpa till med lite jakt nu i veckan, det blir roligt. Men sen är de tillbaka i skiten. De är som veritabla jordfräsar grisarna, helt otroligt hur mycket de kan förstöra.

Och NEJ alla veganister varg tar inte vildsvin, så det är ingen lösning på problemet.

/M

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 06 feb-12 kl 08:38 »
Att vildsvinsgalt ofta skulle smaka galt är en myt, det är väldigt sällan som det är galtsmak på köttet.

Och ska man själv äta köttet så behövs inget godkänt slakteri. Det går åt rätt mycket kött om man är ett större jaktlag, och om det blir för mycket kött så kan man ju sälja fler jaktandelar, så löser man ju problemet utan att behöva ett godkänt slakteri. En praktisk och hygienisk plats att lösa slakt och styckning behöver man ju i vilket fall, men det kostar inte mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #13 skrivet: 06 feb-12 kl 08:38 »
Jag hörde av en granne här förra året att den lokala gästgivaregården betalar jägare ca 14 kronor KILOT för vildsvinskött.

Själv hade jag lätt betalat mer för vildsvinskött är GOTT!

Honungsgrillade revben tex är helt gudomligt!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 06 feb-12 kl 08:41 »
Pudelns kärna är väl att där stammen verkligen behöver skjutas ner finns det så mycket kött på marknaden att ingen vill ha det.

14 kr kilot är ju rena hånet när man tänker på hur mycket arbete som ändå ligger bakom en framgångsrik jakt.

/M

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 06 feb-12 kl 08:47 »
Här har stammen gått ner kraftigt, det finns inte mer än att jägarna med familjer äter upp det själva.

På älg är det ju många som åker från södra Sverige och resten av Europa med, för att jaga i Norrland. Så finns det tillräckligt med grisar att skjuta, så finns det ju möjlighet att ha jaktveckor med större jaktlag från olika håll även för vildsvinen. Då kan man snabbt skjuta av många, särskilt om åtlar osv är välskötta på platsen, och man har bra hundar, och använder den jaktmetod som passar bäst för platsen och tidpunkten på året, dvs omväxlande antingen åteljakt eller jakt med hund.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 06 feb-12 kl 08:53 »
Här har stammen gått ner kraftigt, det finns inte mer än att jägarna med familjer äter upp det själva.

På älg är det ju många som åker från södra Sverige och resten av Europa med, för att jaga i Norrland. Så finns det tillräckligt med grisar att skjuta, så finns det ju möjlighet att ha jaktveckor med större jaktlag från olika håll även för vildsvinen. Då kan man snabbt skjuta av många, särskilt om åtlar osv är välskötta på platsen, och man har bra hundar, och använder den jaktmetod som passar bäst för platsen och tidpunkten på året, dvs omväxlande antingen åteljakt eller jakt med hund.

Så kan man ju tycka, men det är väl det där med att sköta åtlar och sånt som inte de lokala vill hålla på med, de har väl fullt upp med jord och skogsbruk kan jag tänka, så de vill helst ha lokala jägare som hjälper till. Externa jägare har ju sällan koll på markerna heller osv..

Det är lite besvärligt det där, många onda cirklar tror jag. Plus tjuriga bönder då förstås hehe.

/M

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 feb-12 kl 09:52 »
Pudelns kärna är väl att där stammen verkligen behöver skjutas ner finns det så mycket kött på marknaden att ingen vill ha det.

14 kr kilot är ju rena hånet när man tänker på hur mycket arbete som ändå ligger bakom en framgångsrik jakt.

/M

Nåja..nu får man ju 14 kr/ kg även för vanligt griskött där man skött om grisarna i minst 4 månader och gett dom foder....Så lite arbete ligger det ju även bakom det.

Jag ser verkligen inte problemet.. Viltköttsanläggningar är det ju som sagt inte på nåt vis brist på, och de är också relativt lätta att få godkända.
Men det är klart.. vill man att de ska ligga jämt utspridda med max 3 mil mellan över halva sverige, då har man kanske inte så stor verklighetsuppfattning när det gäller lönsamhet för en sån anläggning.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 06 feb-12 kl 09:59 »
Nåja..nu får man ju 14 kr/ kg även för vanligt griskött där man skött om grisarna i minst 4 månader och gett dom foder....Så lite arbete ligger det ju även bakom det.

Jag ser verkligen inte problemet.. Viltköttsanläggningar är det ju som sagt inte på nåt vis brist på, och de är också relativt lätta att få godkända.
Men det är klart.. vill man att de ska ligga jämt utspridda med max 3 mil mellan över halva sverige, då har man kanske inte så stor verklighetsuppfattning när det gäller lönsamhet för en sån anläggning.

Näeh, du har rätt. Jag tror vi nyss kom överens om att den där artikeln var lite överdriven, och att problemet snarare ligger i bristande efterfrågan. Det känns som sagt fel att skjuta en massa grisar och sen gräva ner dem.

Är alltså fläskpriset så jävla lågt !? Det är minst lika dåligt. Köttpriserna är på tok för låga till producenterna, det har jag i och för sig sagt länge.

/M

kbh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 feb-12 kl 12:15 »
Näeh, du har rätt. Jag tror vi nyss kom överens om att den där artikeln var lite överdriven, och att problemet snarare ligger i bristande efterfrågan. Det känns som sagt fel att skjuta en massa grisar och sen gräva ner dem.

Är alltså fläskpriset så jävla lågt !? Det är minst lika dåligt. Köttpriserna är på tok för låga till producenterna, det har jag i och för sig sagt länge.

/M
Sälg dom då till hund mat tills dom är nere i lagom antal  för så som du resonerar  blir dom ju bara fler och fler om man ite jagar dom i den omfattningen som är nödvändig men skälv klart är det resurs slöseri att gräva ner  bättre att få några kronor än inga alls? .

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
Berberis, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser