Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar det bli synd om en häst, vid vilken teperatur utan täcke?  (läst 6722 gånger)

Xoot

• Gäst
Här finns en i närheten som har sina hästar ute dygnet runt nu under vintern.
Har aldrig sett något täcke. Ser bara badkar men inga värmeslingor så vattnet är nog fruset.

Det är allt mellan -9grader till -14grader.

För en som inte kan något om hästar snälla upplys mig, är det synd om dessa hästarna, är det lagligt?
Fryser inte hästarna? Det är inga arbetshästar. Mörkbruna, smala vanliga.

tinna.m

• Skåne
Vatten i flytande form, hö, ligghall är lagkrav. Täcke är det inte, hamnar mer under vid behov.
Är det samma hästhållare som har misskött djur sen innan?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Xoot

• Gäst
Vatten i flytande form, hö, ligghall är lagkrav. Täcke är det inte, hamnar mer under vid behov.
Är det samma hästhållare som har misskött djur sen innan?

Jepp.
Men det är två stycken olika ägare som har figurerat men det har inte riktigt framgått.
Det är denna som bor närmast Hov. 2km från samhället. Mot V-karup.

I denna hagen har aldrig funnits något hö..
Tyckte så synd om hästarna idag. Höll på att frysa ihjäl tre gånger på rad och undrade då hur hästarna klarar sig.

anette i bugared

• -
Har de bara rejäl tillgång på grovfoder så är det ingen fara med kyla, värre då med regn.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Annika Johansson

• Östergötland
Men om hästarna inte har något att äta borde de svält ihjäl.. Kan de gå in någonstans och äta utan att du ser det?

Fundera på om du ska anmäla..

Xoot

• Gäst
Men om hästarna inte har något att äta borde de svält ihjäl.. Kan de gå in någonstans och äta utan att du ser det?

Fundera på om du ska anmäla..

Nja där är ett par olika hagar men just denna, som hästarna alltid är i när jag kör förbi, har inte tillgång till att gå in.
Självklart måste ägaren ge sina hästar mat och vatten på ett eller annat sätt men det är säkert bristfälligt.

Men det är inte mitt område..

Det jag tänker på är mest kylan och inte tillgång till något skydd.
Att stå stilla på frusen knölig jord i flera minusgrader dygnet runt måste ju vara kallt även för den som är mest härdad.

fräsen

• Gäst
Enligt lag ska de ha tillgång till ligghall om de är ute mer än 16tim/dygn.
Hästar har normalt sett såpass med päls att de klarar kyla, ett täcke kan tvärtom göra att de fryser då det tynger ner hårstråna som ska "burra upp sig" för att isolera.
Nederbörd däremot kan de behöva skydd från, eller åtminstonde komma in o torka under dygnet.

Det är ganska vanligt att icke hästkunniga anmäler för att de tror hästar fryser utan täcke.

Du skriver att du aldrig sett hö i hagen, beror det på att de ingen mat får, dvs riskerar att svälta ihjäl/frysa ihjäl eller är det så att de äter inomhus?
Jag tror det bästa är att du hör efter med ägaren istället för att dra egna slutsatser så undviks ev missförstånd.

Jennyt

• Västergötland
Det väder som vi har nu är finfint hästväder. Men mat måste de ju ha e klart..... gissar att de har bra hull, annars hade du väl sett det ???

Det väder vi haft under hösten har däremot varit riktigt uselt ur hästsynpunkt.

Xoot- Ta på dig en tjock, heltäckande päls när du går ut imorgon så får du se ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

siken

• Blekinge
En häst som inte rakats, utan fått möjlighet att sätta vinterpäls har inga problem med kyla.
Tvärtom, många minusgrader är betydligt bättre för hästen än plus en grad Celcuis med regn. Då blir de nämligen blöta och kan riskera att frysa om det blåser.

Det lär vara vanligt att okunniga människor anmäler att hästar går ute utan täcke. Hästarna är skapta med päls, just för att den skall skydda mot kyla. Då är det nog mer tveksamt djurskyddsmässigt med alla dessa hästar som går ute i 28-gradig värme mitt i sommaren i gassande solsken med täcke. - Där är det risk för värmeslag - .
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

kbh

• Gäst
Beror väll på vadet är för häst och hur ut fodringen sker  vet travar guggbar som har haft sina ung hästar ute hela vintrarna . Men det klart dom måste ju ha vatten förstås och ligg hall enligt lag  . Ja har mina går ute fri tillgång till grov foder och vatten vattnet genom fryser högst sällan  även om det blir över -30  och dom slår hål skälva även om det har hunnit bli bra tjock is  men man bör knaka ur isen med jämna mellan rum  för ju tjockare is väggar det är ju fortare botten fryser det . så ja säger får dom bara fri till gång till grodfoder så fryser ingen häst i brådrasket men vist tunnpälsade hästar bör man kanske ha mera koll på .

Kira

• Småland
Mina mår toppen ute i kylan, vi hade 17 minus i morse och jag tyckte synd om då jag släppte ut dem vid 7-tiden men de frustade glatt och sprang ut i kylan. Mina hästar har lagom med hull och bra skyddande päls. Regn och blåst är mycket värre för hästar än minusgrader.
Hästar är inte människor! Vi har en viss förmåga att förmänskliga djuren men de är mycket mer anpassade till utelivet än vad vi människor är:)
Hästen reglerar sin kroppstemperatur med att resa upp pälsen och därför kan ett täcke faktiskt kyla ner hästen eftersom det hindrar pälsen från att röra sig, dessutom finns också en risk att hästen blir överhettad istället.

Täcken använder man på klippta hästar och även på sjuka hästar, vissa hästägare tycker att det är bekvämt att slippa en smutsig häst och använder täcken för den skull. Mina har ulltäcke efter ridturen eftersom de är svettiga och ullen suger bort fukten samtidigt som den värmer och pälsen torkar upp.

Jag tycker också du ska prata med ägarna, förmodligen äter hästarna upp sitt hö direkt det är därför du inte ser något och många ger varmt vatten till hästarna det håller sig isfritt några timmar.

Jennyt, jag önskade mig verkligen lite mer hår på kroppen idag, brrr ;D

Jennyt

• Västergötland
hehehe... jag sparar mitt, så att jag inte behöver täcke o:) ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Xoot

• Gäst
Ja som sagt det är inte riktigt mitt område och jag tillhör inte kategorin som springer runt och anmäler folk.
Kan förstås inte svara till vad ägaren gör när jag Inte kör förbi om dagarna.
Sen kan jag heller inte svara till om hästarna blir insläppta efter 18:00 när det är bäckmörkt men jag tvivlar faktiskt lite.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
ÄR det som nu här i Skåne, kallt och torrt i luften samt nästan vindstilla.  ( ca tio minusgrader nu).

Ja då klarar sig hästar med ordentlig vinterpäls bra-  bara de har bra med grovfoder att så och tugga på.

Jag kommer slänga ut lite extra i kväll innan jag går till sängs till de av våra som går i lösdriften.

Däremot om det varit omkring nollan, underkylt regn och kraftig blåst, då hade jag slängt på täcke. Men bara ett
 tunt regntäcke som tar vinden och håller vätan ute. Annars svettas de eftersom de redan har isoleringen sas i form av vinterpäls.

Vi har nordsvenskar.

Förra året trivdes de bra vid liknande väderlek som nu även när temperaturen drog sig ner lite under - 20.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Ja som sagt det är inte riktigt mitt område och jag tillhör inte kategorin som springer runt och anmäler folk.
Kan förstås inte svara till vad ägaren gör när jag Inte kör förbi om dagarna.
Sen kan jag heller inte svara till om hästarna blir insläppta efter 18:00 när det är bäckmörkt men jag tvivlar faktiskt lite.

Tja du hade inte heller här sett om hästarna som tas in om natten ( två st) tas in. För de går ut vid niotiden på morgonen och så tar jag in dem strax innan jag går och lägger mig vilket i regel är 23.30-01.00 på natten.

De som inte tas in har en ligghall så de går in själva om de vill.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Valmet

• Gäst
Inga problem med kyla.

Mina pållar går ute året runt, naturligtvis med en ordentlig ligghall.
Fri tillgång på hösilage, å morötter varje dag.
Fyller på jummet vatten i baljan.

Dom har bott så i 12 år nu, en liten arab-märr å 2 smäckra travare.

Aldrig kraftfoder om det inte tränas hårt, bara salt å mineraler.
Så enkelt är det att hålla hästarna friska å glada. ;)

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
Hästar klarar alla väder om dom har ordentligt med mat och inte klipps. Två av våra går ute dygnet runt och bara den ena har täcke för hon är gammal och den andra går utan täcke om hon inte ridits svettig. De som tas in går in vid 21 på kvällen och släpps ut 5.30, så för de som åker förbi ser det nog ut som att alla är ute dygnet runt. Det kan säker också se ut som att dom inte har mat då foderhäckarna inte syns från vägen och dom är alltid mer elle rmindre fulla, vattnet fylls på tre gånger om dagen nu när det är minusgrader.

Att åka förbi en hage två gånger om dagen gör inte att man kan se tillräkligt av hanteringen för att anmäla. I så fall måste man veta vad man ska titta efter.

Jeanette Johansson

• Västergötland
Jag skulle säga att detta vädret är det äbsolut härligaste för hästarna. Våra kan gå in i en ombonad ligghall, det gör de inte! De ligger i snön, står i solen och gottar sej, skrapar fram torrt gräs och äter. Gäller att möta upp med foder förstås.

En häst kan skaka av köld precis som vi. Jag har aldrig sett våra hästar göra det, däremot en ponny när det regnade - i juli. Så fryser dom syns det.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Hästar har två egenskaper som gör dom mycket temperaturtåliga: en stor tung kropp och en bra päls.

De fryser inte föränn det närmar sig -40, förutsatt att de tillåtits sätta vinterpäls och har något att tugga på. De mår bättre av att bo utomhus dygnet runt där luften är fräsch och de kan röra sig. Stall har vi för vår egen bekvämlighet och är sämre för hästens hälsa än hagen (tänk på hur vanligt det blivit med dammallergi på häst).

Som tidigare nämnts ska de som går ute mer än 16 timmar ha tillgång till ligghall, så de kan komma undan om det är mycket blåsigt eller regnigt. Vatten ska ges minst 2ggr per dygn i sån mängd att de kan dricka sig otörstiga. Värmeslinga är alltså inte heller ett krav, bara en bekvämlighet så att ägaren slipper kånka massa hinkar.

Var glad över att grannens hästar har sån tur att de får vara ute i det fria hela dagarna! Det är inte alla som har det så bra :-).
//Lina

Körven

• Värmland
Tyvärr så kan man inte bortse från att somliga "hästtjejer" blivit hästägare på ett väldigt enkelt sätt.En liten lerig hage med en ensilagebal och en balja med skitigt vatten och en häst med täcke på året runt.Skötseln av hästen består av  att dom klipper manen,och motionen inskränker sig till att skumpa runt en halvtimma i veckan.Noll koll på om hästen äter dricker pissar eller skiter.Rykta hästen vet dom inte vad det är,dom skubbar bort lite skit och sätter sedan på sadeln och skumpar iväg.På ridskolorna för 20 år och tidigare så slogs småflickorna om att få mocka och rykta hästar.Idag sitter dom i mammas bil med mobiler eller ipodar o gud vet vad och väntar på att hästen skall bli sadlad,så dom kan börja lektionen.
Sedan så finns dom som räddat en travare undan döden,och plaserar den i en hage med andra olycksbröder eller systrar.Nu har hästen kommit hit och fått det bra säger dom och tittar fromt ut i den leriga lilla skitiga hagen.Om någon skulle vara så ofin att påpeka att vattnet är jävligt skitigt i baljan så svarar dom " Nä det behövs inte för dom dricker ändå inget"
Eller att det kommer en okunig jävel och påpekar det olämpliga att ha en sjuk häst gående i lösdrift,där man inte har den minsta koll på hästen.
Då kan man alltid gå ut på någon hästsida på internet och beklaga sig och bli stöttad av likasinnade,på det hemska påhoppet att bli beskyld som "Djurplågare"

Det fanns sådana som tyckte att man skulle ha en obligatorisk utbildning för hästägare,då tyckte jag det verkade vara lite korkat.Men idag så ställer jag upp på att  det skall vara en obligatorisk utbildning för hästägare,även för andra djur också.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser