Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullen lossnar - proteinbrist eller vad?  (läst 5333 gånger)

Moster

• Gotland
Ullen lossnar - proteinbrist eller vad?
« skrivet: 31 jan-12 kl 21:53 »
Problemet:
Jag har upptäckt att mina får har börjat att tappa ull, eller rättare sagt, den lossnar om man drar i den, inte så att man får stora tussar eller så pass att det har blivit några kala fläckar, men den sitter liksom inte ordentligt fast. De tycker dock inte att det är jätteroligt när jag drar, så lite sitter den tydligen fast.  ::) Har sedan någon vecka sett på ett par av dem att ullen hänger i lite "garntåtar", några strån som har lossnat och liksom snott/tovat ihop sig utanpå resten av ullen på sidorna, och idag när jag undersökte det närmre så satt den faktiskt löst, kan dra loss små tåtar/staplar över hela kroppen verkar det som. Den lossnar liksom ända inne vid huden, blir inte någon stubb kvar. Huden ser frisk och fin ut därunder, och jag ser inget "mjäll" eller något annat skumt.

Nu till lite bakgrundsfakta:
De är rena finullsfår, både första- och andragångslammare, drygt åtta veckor kvar tills det ens är möjligt att de ska lamma. Klippta i september, går ut och in som de vill, luftig och torr miljö inne. Äter endast hö än så länge (förstaskörd med ganska mycket baljväxter), de är väldigt bra på att bara pilla i sig det mest näringsrika (det blir väldigt mycket rator av "stabbarna").

Och så frågeställningen:
Vad beror detta på? Är det proteinbrist? Och i så fall - vad "innebär" det? Vad jag förstår behöver fåren en balans mellan energi och proteiner, vilken mäts i "PBV" - är det där det är obalans? Eller är det helt enkelt i måttet "AAT" det blivit snett, och de därmed behöver vad som helst som kan fylla på med proteiner? I praktiken handlar det väl om ifall jag kan ge dem lite havre (höjer AAT men ger inte någon större skillnad i PBV) eller om jag behöver ge dem typ ärtor/rapskaka (som höjer både AAT och PBV)?

Tacksam för alla möjliga och omöjliga funderingar i detta ämne!

/Moster

Moster

• Gotland
SV: Ullen lossnar - proteinbrist eller vad?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 12:48 »
Okej, jag krånglar kanske till det i onödan med PBV- och AAT-värden... Men vad tror ni att det beror på? Varför tappar de ull? Och vad ska jag göra?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 13:39 »
Jag har inte svaret på dina undringar. Jag har bara en fråga, som inte ens för dig närmare lösningen. Sorry.
Frågan kommer här: Vadå balans mellan 'energi' och 'proteiner'? Protein och kolhydrater har ungefär samma mängd energi. Fett har dubbla mängden, cirka. Vad är det som behöver vara balans mellan? 'nyfiken'

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 13:41 »
Men vad tror ni att det beror på? Varför tappar de ull? Och vad ska jag göra?

Orsaker till att tackor tappar ullen på våren kan bero på
Löss
Små mag & tarm maskinfektion
Proteinbrist
Zinkbrist
Infektion
« Senast ändrad: 01 feb-12 kl 13:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 13:42 »
Jag har inte svaret på dina undringar. Jag har bara en fråga, som inte ens för dig närmare lösningen. Sorry.
Frågan kommer här: Vadå balans mellan 'energi' och 'proteiner'? Protein och kolhydrater har ungefär samma mängd energi. Fett har dubbla mängden, cirka. Vad är det som behöver vara balans mellan? 'nyfiken'

Alla djur behöver i sitt foder ha rätt proportioner mellan mängden protein och energi, för att må bra.  Har det t.ex ett dagsbehov på 11 Mj energi, så ska mängden protein vara kanske 250 gram per dag.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 13:45 »
Alla djur behöver i sitt foder ha rätt proportioner mellan mängden protein och energi, för att må bra.  Har det t.ex ett dagsbehov på 11 Mj energi, så ska mängden protein vara kanske 250 gram per dag.

Hur stor del av energin som ska komma från protein, alltså? 'försöker förstå'
Dvs inte balans MELLAN energi och protein. Utan mellan.. övrig energi, och protein?
(jag dummar mig inte, exis.. försöker förstå och lära mig grejer)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 14:41 »
När fåren mår bra på bara grovfoder (hö), är det då så att höet innehåller lämpligt mycket av vardera energi och protein?
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #7 skrivet: 01 feb-12 kl 15:00 »
Jag är inte så säker på att man kan skylla på proteinbrist. Vi hade förut finullsfår och känner igen "problemet",vissa tackor gör så. Kommer ihåg att flera av dem blev svårklippta fram i feb. och andra nästan nakna. Inget konstaterande ang. antal lamm eller så. Det var aldrig så att vi var sömnlösa eller så eller konstaterade en endaste lus.Finullsfåren har ju en otroligt "fin" ull och trängsel och "skuffande" mot varandra (speciellt på sidorna) känner jag igen. Vissa stod också och "noppade" ull från varandra.Vid lite fuktigt väder får man lite "tovtendens". Jag kanske har helt fel men skulle inte oroa mig. Vid inkorsning av Texel eller annan ras så försvann detta helt.

Moster

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-12 kl 15:26 »
Hustran: Tack det var trösterikt att höra. Hur menar du med svårklippta?

Angående balansen mellan protein och energi: Precis som existens skrev, behöver får både energi och protein, (liksom många andra levande organismer) i sitt foder. Energi kan väl i princip jämföras/likställas med kolhydrater, och detta "energi" mäts i MJ (Mega Joule). Som jag har förstått det fungerar idisslares magar på så sätt att där i magens system finns mikrober/mikroorganismer som äter det som idisslaren äter, och dessa mikrober kan framförallt bryta ner (alltså äta) kolhydrater. Dessa mikrober tar upp näringen från en del av kolhydraterna och av dessa bygger de upp sina egna "kroppar" - i denna process har de då omvandlat en del av kolhydraterna till proteiner, eller protein-delar. När sedan mikroberna har levt sitt liv färdigt i magen (och alltså fortsätter utåt) kommer fåren att kunna ta upp näringen från dem (nu proteiner) via sitt tarmsystem. Det är det ena sättet som får kan få i sig proteiner. Det andra sättet är förstås att äta proteiner, vilket finns i tex ärtor/baljväxter, rapskaka och dylikt, även i hö till viss del, till olika grad beroende på vad höet innehåller för växter. Man pratar om AAT (Aminosyror Absorberade i Tunntarmen) när det handlar om den totala mängden proteiner som ett visst foderslag ger i magen, dvs både de proteiner som redan finns i fodret (och som fårmagen kan ta upp - en del åker bara tvärs igenom) och de proteiner som mikroberna "tillverkar".

Balansen mellan energi och protein för idisslaren handlar till stor del om att läget i magen behöver vara "lagom gynnsamt" för mikroorganismerna, de får inte bli för många och de får inte vara för få - och det beror alltså på hur mycket kolhydrater/energi respektive proteiner det finns i fodret. Denna balans räknas ut i foderstaten som PBV (ProteinBalans i Vommen).

sarbe453

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 feb-12 kl 20:17 »
Jag håller också med att det är individuellt. Jag har finullskorsning och den med mest finull i ser för hemsk ut varenda år. Hon är i gott hull och jag är trygg i att hon får tillräckligt med protein, energi och mineraler. Tror själv att finullen har mer tendens att släppa ull än andra. Vänta tills de kala fläckarna börjat växa ut igen då ser hon om möjligt ännu värre ut  ;D
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Moster

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 03 feb-12 kl 09:08 »
Sarbe: Låter på något vis betryggande, att fler med finull har samma upplevelse av att djuren mår bra men ändå tappar ull. Tack.

Men jag undrar ändå förstås...  ;)  varför gör de så? Men det går kanske inte att begripa...  ???

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 feb-12 kl 12:46 »
Då har jag alltså rätt, och du också. Det är lika mycket ENERGI i protein och kolhydrater. Det är alltså inte energi du menar, när du säger energi. Det är kolhydrater. Då hänger jag med i resonemanget. Tack. :)

Feffe

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 03 feb-12 kl 13:12 »
Hej!

Jag undrar om det verkligen är samma energiinnehåll i kolhydrater och proteiner. I skolan lärde jag mig att ett gram protein innehåller 17 kJ, kolhydrater likaså, medan fett innehåller 37kJ/g. Einstein lärde mig att energiinnehållet är enbart beroende av vikten (E=mc2, där E är energi, m är massa, och c är ljusets hastighet). Detta innebär att ett gram protein teoretiskt sett innehåller 90 MJ(!), kolhydrater och fett likaså. Hur mycket av detta som ett djur verkligen får i sig är helt beroende på effektiviteten hos dess matsmältningssystem. Människans matsmältningssystem är lika (in-)effektivt på att ta upp energi från protein och kolhydrater, men lite bättre på fett. Andra djurslag bör rimligtvis ha en annan matsmältning, idisslare inte minst, eftersom de ju inte äter enbart för sin egen skull precis som Moster skriver.

Tyvärr har jag inget svar på frågan, utan riskerar kanske att krångla till det ytterligare med att blanda in Einstein  ;). Men det vore väldigt intressant om nån hade några idéer om hur detta fungerar! Och hur man skall resonera kring utfodring, och inte bara 'köpa sanningarna'.
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Sönnergård

• Halland
« Svar #13 skrivet: 06 feb-12 kl 19:23 »
Jag har deltagit i en studie om ulltapp hos får, men jag har inte fått se några resultat ännu. Det är ett examensarbete på agronomprogrammet, SLU. Det ska bli spännande att läsa vad de kommit fram till när det blir färdigt.

Jag har inte kunnat koppla ulltappen till vare sig proteinbrist eller dåligt stallklimat som ofta anges som möjliga orsaker. Kanske är det genetiskt hos finull? Min erfarenhet är i varje fall att detta är ofarligt och inte medför något besvär för djuren. Men visst, de blir ju inte snygga precis...
Uppfödare av hälsokontrollerade renrasiga finullsfår.

hustran

« Svar #14 skrivet: 06 feb-12 kl 19:49 »
Tack! Det har ju snackats om detta i "Hundra år" skönt att alla ni som oroar er. Skit i alla fördomar och njut av era får.  Hurra!

Moster

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 07 feb-12 kl 13:27 »
En vän tipsade om att det kunde vara mineralbrist, så jag har börjat ge dem fri tillgång på mineralfoder (i pulverform), som komplement till den salt- och mineralsten de haft innan. Men vad vet jag, kanske är det ändå inte det som är problemet, ("problemet" kanske inte ens är ett problem...) men de verkar gilla mineralerna i alla fall.  :) Får se om det gör någon skillnad på ullen.

ardagan

• Ångermanland
    • HeLe Gård
« Svar #16 skrivet: 09 feb-12 kl 09:05 »
Av vad jag har förstått det så är det egentligen inte ett gigantiskt problem. Vi har inte haft fåren  mer än tre år men vi har desto mer får istället och så här upplever jag det:

Det är olika från tacka till tacka.
Foder. Det året jag lät tackorna gå ner ordentligt i hull vid digivningen tappade de inte ull men hull. Nu, när jag ger dem kraftfoder, tappar de ull men inte hull. När de bara åt ensilage (av bra kvalité) så tappade de inte ull men det gör de nu när jag ger dem kraftfoder.

Bara mina erfarenheter

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #17 skrivet: 09 feb-12 kl 10:28 »
Mina får gjorde så förra året också. Det enda jag skulle vara orolig för om jag visste att mina får får rätt mat och ser allmänt välmående ut m.m.
är att någon idiot skulle gå förbi och se det. För att ta telefonen och anmäla till länstyrelsen.

Det hände mig förra året. 2700 kronor fattigare blev jag. Fast jag hade veterinär som styrkte att jag inte kunde klippa dem då den ena hade ljuverinflamation och precis lammat. ( jag hade  bara haft fåren  1/2 månad då) En dyrbar läxa.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser