Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderblandningar  (läst 2459 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
foderblandningar
« skrivet: 13 okt-06 kl 14:03 »
Har bestämt mig för att ge upp pelletsen (så småningom) till mina kaniner, känns roligare att kunna odla spannmål till de små liven själv. Är det någon som kör någon spannmålsblandning som funkar? Själv är jag inne på korn/havre och ärt.

Det går ju att räkna ut foderstater bara man vet behovet hos kaninerna, antingen kan man ju försöka efterlikna pelletsen så mycket det går eller så måste man ju veta exakt vad näringsbehovet är. I Åke Johanssons bok "Kaniner som produktionsdjur" har han ju bara tagit hänsyn till MJ, dvs den energi som finns i fodret.

Men det finns ju så många aspekter, t ex smaklighet på fodret (så att de äter tillräckligt), rätt balans av mineraler och vitaminer, vilka "proteintillsatser"(soja,raps,ärt etc) man kan använda utan att köttet tar smak.

Vill ha tips och råd!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:foderblandningar
« Svar #1 skrivet: 13 okt-06 kl 14:40 »
Från Lantmannens Bok:

Kaninernas utfodring. De flesta vanliga fodermedlen passa för kaniner. Fodret måste alltid vara av god beskaffenhet, ty annars inträffa lätt rubbningar i fodersmältningen. Kaninerna äro också mycket känsliga för hastiga övergångar från ett foder till ett annat.

På sommaren utgöra bete och grönfoder av olika slag de viktigaste fodermedlen. Även under resten av året äro kaninerna tacksamma för något saftfoder. Detta gives lämpligen i form av fodermärgkål, rotfrukter eller AIV-foder. Hö, men även löv, är det viktigaste vinterfodret. Som kraftfoder kan först och främst all slags fodersäd samt kli användas. Ärter, vicker och bönor ha dock en besk smak och böra användas försiktigt. Bland oljekakorna är sojamjöl och linkakmjöl värdefullast. Kött-, blod- och fiskmjöl, men framför allt skummjölk är andra fodermedel som med fördel användas för att höja foderstatens äggvitehalt. En-, tall- och granris ha litet näringsvärde, men anses ha gynnsam inverkan på djurens hälsa och köttets kvalitet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 okt-06 kl 14:52 »
När man läser texten ovan ser det ju rätt udda ut med kött-, blod- och fiskmjöl som foder till kaniner. Boken är från 1946, kaniner kanske också var rovdjur på den tiden. Varg, lo, björn, järv, människa, kanin.

Våra kaniner får gräs, färskt eller som hö, spannmål, helst havre, grenar samt diverse annat grönt.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 okt-06 kl 22:08 »
...och jag pratade med en "gubbe" som födde upp produktionskaniner på sextiotalet. Han gav helt enkelt hö, havre och mineralsten, plus en och annan gren att gnaga på.
Landsflykting i storstan...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 17 okt-06 kl 12:52 »
Jovisst kan man nog utfodra med endast havre och hö. Fast jag upplever att kaninerna "tröttnar" på havre och äter väldigt lite efter ett tag = dålig tillväxt. Därför bör man väl ha något extra proteinhöjande foder att komplettera med. Var får man tag på t ex soja alt rapskakor (Vreta kaningård säger ju att raps ger bismak åt köttet)? Och äter kaninerna det? Är det inte någon som provat?

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Beorn

« Svar #5 skrivet: 18 okt-06 kl 21:02 »
Hej
Jag kör med 1/3 del hel havre 1/3 del krossat korn och 1/3 helt korn (ingen veteskaplig bakgrund)
Hö, grenar morötter. Hanen endast lite säd. gravid hona mer säd. Hona med ungar fritt med foderblandningen. saltsten .
Funkar bra. Viktig att säga är att det gäller att honan uppskattar foderet. Hon påverkar mycket vad de små anser vara ätbart eller inte. Goda höätare och övrigt allätare bör man verkligen ta vara på! Jag anser att variation av fräscha fodermedel är det bästa.
Grenar och tallris på vintern håller igång "grönvanan" hos kaninerna enligt min erfarenhet. Tallris är också vitaminrikt. lövris mineralrikt.
mvh

Fee

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 okt-06 kl 22:03 »
När man läser texten ovan ser det ju rätt udda ut med kött-, blod- och fiskmjöl som foder till kaniner. Boken är från 1946, kaniner kanske också var rovdjur på den tiden. Varg, lo, björn, järv, människa, kanin.

Våra kaniner får gräs, färskt eller som hö, spannmål, helst havre, grenar samt diverse annat grönt.
Det låter lite oseriöst eftersom att en kaninständer inte är utformade som en hunds eller katts.

naggen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 okt-06 kl 08:48 »

Det låter lite oseriöst eftersom att en kaninständer inte är utformade som en hunds eller katts.

Tja Fee, man kan ju tycka lite vad man vill.
Jag tyckte att det var väldigt seriöst.
Nyckelordet är ironi, kanske kryddat med ett litet stänk av sarkasm.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 okt-06 kl 10:03 »
Ni har naturligtvis rätt. Kaniner var troligen inte rovdjur ens på 40-talet.

skogstomten

• -
« Svar #9 skrivet: 30 okt-06 kl 23:04 »
jag har provat att blanda helt havre, helt korn, renfoder och solrosfrö under vintern nu..  naturligtvis hö som bas kompleterat med morötter. äpplen, trokade maskrosor. kvistar av sälg och asp.  men har nån tips om hur man skall tillgodose vätskebehovet nu under vintern då vattnet fryser....
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

naggen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 okt-06 kl 12:50 »
Ni har naturligtvis rätt. Kaniner var troligen inte rovdjur ens på 40-talet.

Det stämmer nog.
Man får nog gå tillbaka längre i tiden än så.

http://www.intriguing.com/mp/_pictures/grail/large/HolyGrail177.jpg
« Senast ändrad: 31 okt-06 kl 12:51 av naggen »

furu

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 okt-06 kl 19:08 »
Jeg vet ikke hvordan regelverket mv for sånt er i Sverige, men her i Norge så har mange bønder og dyreholdere avtale med den lokale butikken om å ta det som de kaster vekk fra grøntdisken.

Selv har jeg avtale med butikken her. Det blir selvsagt litt jobb av det for de kaster jo alt i sammans, men etter å ha sortert det så gir det masse brukbart og variert grønt til kaninene. Dette kan jo kanskje også løse litt av problemet hos dere som vannet fryser hos???

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: foderblandningar
« Svar #12 skrivet: 02 sep-09 kl 05:31 »
tack för tipsen om mat för kanin. Min åsikt är att folk nu förtiden har blivit lite petiga och så. Tror det är alla lagar och djurrättsaktivister och allmän blödighet bland folk. Runt krigstiden så gav man det man hade. Att ge animaliskt till kanin kan ju inte vara fel. Jag har också läst om det i äldre böcker som Roos tror jag det var. Men nu för tiden så är det en massa regler hit och dit, inte tror jag att reglerna gynnar kaninen. Dessutom det här med gallerburar. Det fanns fördelar med det, mycket mindre problem med parasiter. Men spaltgolv verkar ju vara en väldigt bra kompromiss.

Meritaton

« Svar #13 skrivet: 02 sep-09 kl 10:52 »
Tänk bara på att för mycke havre hämmar dem i muskulatur vilket inte är bra om man ska ha köttkaniner.

Jag har stött på en hel del kelkaniner som i princip levt på havre och hö  och grönsaker och de har jättehemska kroppar, de är som om muskulatur på rygg och överallt försvunnit på nåt sätt.

Detta har ändrats när de börjat ge ett bra sammansatt foder, då har kaninerna blivit runda och fina och fått vackra pälsar.

Jag gissar att man måste vara väldigt duktig i näringsläran för att kunna komponera ett bra foder själv. Det är så mycke som ska stämma. Vitamin innehållet, protein i jämförelse med fibrer osv.
Detta måste man va insatt i om man vill ha kvalité på djuren.
De är som sagt stor skillnad i rsultaten om man ser på pälskvalité och muskulatur.

Detta gör ju också att jag har lite panik nu då fodret har höjts här där jag bor och jag blir tvungen att byta.
Jag vet ju vad jag har och att det är suveränt bra men man vet aldrig hur de nya blir.

Gösta

« Svar #14 skrivet: 02 sep-09 kl 12:54 »
Ytterligare ett kärt ämne bland kaninfolk.
När det gäller foder så kan man inte generellt säga att kaniner ska äta detta :o
Flera aspekter måste tas hänsyn till. Gäller det sällskapskaniner eller ullproducerande eller köttkanin.
Kaninens behov måste kontrolleras först.
Att t.ex. ge Rabbfor 1,5 dl/dygn till Gotlandskaniner tar livet av dom :-\
Att ge ett lågprotein till producerande avelshonor gör att de inte orkar :P
Ett foder med låg fetthalt till utställningsdjur ger en sämre poäng eftersom pälsens glanshet minskar.
En rätt balanserad foderstat är A och O för att hålla hög kvalité och en god djurvård.
Här ger jag Meritaton helt rätt ;)
Gösta

Meritaton

« Svar #15 skrivet: 02 sep-09 kl 13:15 »
Ytterligare ett kärt ämne bland kaninfolk.
När det gäller foder så kan man inte generellt säga att kaniner ska äta detta :o
Flera aspekter måste tas hänsyn till. Gäller det sällskapskaniner eller ullproducerande eller köttkanin.
Kaninens behov måste kontrolleras först.
Att t.ex. ge Rabbfor 1,5 dl/dygn till Gotlandskaniner tar livet av dom :-\
Att ge ett lågprotein till producerande avelshonor gör att de inte orkar :P
Ett foder med låg fetthalt till utställningsdjur ger en sämre poäng eftersom pälsens glanshet minskar.
En rätt balanserad foderstat är A och O för att hålla hög kvalité och en god djurvård.
Här ger jag Meritaton helt rätt ;)
Gösta

OJ, tänka sig att vi kan va eniga också. *flinar*
Men som du säger, där är vi klockrent eniga om saken!
 ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser