Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag får inga ägg!!  (läst 1795 gånger)

Vallagård

• Västerbotten
Jag får inga ägg!!
« skrivet: 30 jan-12 kl 19:52 »
Kan någon ge ett tips hur man hindrar hönorna från att äta upp äggen.  :'(
Jag har en grupp med 12 islandshönor och några tuppar.
De lägger ägg varje dag tror jag, men inte ett ena ägg hinner jag ta före dem.

Det lägger ägg i ett rede som hänger ca 50 cm från golvet, men massor av sågspån i och gardin för så de inte ska se äggen när de sitter utanför.
Det finns även plastägg i redet. Dessa hittar jag oftast på golvet när jag ska plocka äggen.
Jag ger snäckskal och multivitamin om det skulle vara någon brist de har.

Men tyvärr tror jag att det är något de kommit på. 
Hur kan jag hindra dem? ???

Hjälp Annette

Brahma blandad grupp * Stor Silkes * röd * svart-blå * Spättad grå * vit * Dvärgkochin blandad grupp *Dvärg Wyandotte silver svart randad *Dvärg wyandotte gul columbia * RIR * Ölandsdvärg * Islands * Maran * Isbar * Japanska dvärgvaktlar * Fasan *

Nina K

• Skåne
SV: Jag får inga ägg!!
« Svar #1 skrivet: 30 jan-12 kl 20:21 »
Bygga försvinnings rede. Äggen rullar undan i fack så de inte äter upp äggen.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jan-12 kl 20:23 »
länk till en annan tråd med bilder på konstruktion och funktion.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=125439.0

Vallagård

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 30 jan-12 kl 20:37 »
Hej!

Tack för ditt svar.
Redet jag använder är från början ett försvinningsrede som jag vänt och byggt om.
Det använde vi förut när vi hadde lohmanshönor. Som botten la vi gröna balkong mattor.
Har haft funderingar om att bygga om den igen.
Måste bara lösa problemet med att äggen istället rullar in i nästa hönsbur. (Brahma)
Kanske en täckt låda.

MVH Annette
Brahma blandad grupp * Stor Silkes * röd * svart-blå * Spättad grå * vit * Dvärgkochin blandad grupp *Dvärg Wyandotte silver svart randad *Dvärg wyandotte gul columbia * RIR * Ölandsdvärg * Islands * Maran * Isbar * Japanska dvärgvaktlar * Fasan *

calle4630

• Halland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-12 kl 21:19 »
Prova blåsa ur ett ägg och fyll det sedan med nåt riktigt starkt tex stark senap
Eller sambal oelek eller nåt liknande! Det funkade med en höna jag hade men det tog ett
Par ägg innan hon lärde sig!
Livet är fullt av möjligheter :)

Sirpa

• -
« Svar #5 skrivet: 31 jan-12 kl 01:42 »
I äggätare tråden finns många tips  :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101983.0
Höns och Liljor i min trädgård.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 08:51 »
Prova blåsa ur ett ägg och fyll det sedan med nåt riktigt starkt tex stark senap
Eller sambal oelek eller nåt liknande! Det funkade med en höna jag hade men det tog ett
Par ägg innan hon lärde sig!

Det svår tycker jag är att få stängt ägget, dvs hålet... använde gips men det blev tjockt och kletigt och sådär. Vad täpper du med?

Vi kommer bygga om våra reden tlll försvinningsreden. Är så trött på att även få smutsiga ägg. Lätt att någon ungtupp gömmer sig där och bajsar ned. Jag har alldeles för  många som vill ruva så jag behöver inte locka dem i onödan och slipper då med att de värmer upp något ägg för länge om jag missar att ta något. Jag kommer bara ha någon enstaka kvar som vill ruva nu, jag har så svårt att "säga nej" till ruvglada hönor och sen stod man där med hur många kycklingar som helst som ändå kräver en viss omvårdnadstid även från mig. Har inte funkat att ha ruvhöns i hönshuset då de andra bara kört iväg hönan eller äggen.  Så jag röstar för försvinningsreden av många olika skäl. Men det största är att slippa äggätare. Så lätt att ngt ägg går sönder när de trampar runt där och till slut upptäcker de att vad gott det här var  ::) kan ta lång tid att hitta "vem/vilka som gör det". Sen kan man ju ha något vanligt rede om man vill locka in ruvhönsen..
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser