Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ägg redan  (läst 1855 gånger)

moroten_89

• Skåne
    • stuteri akires
ägg redan
« skrivet: 30 jan-12 kl 13:21 »
nu har min gåshona byggt ett rede o lagt två ägg, totaslt 3 egentligen men de ena låg mitt på golvet så råkade bli söndertrampad av liilla mig.

Jag har ingen äggkläckningsmaskin o undrar hur jag ska göra med äggen. Hur förvarar man dem för att sedan ev lägga till baka dem under gåsen, o hur länge kan man förvara dem?

uppfödning av olika ankraser (löpänder,myskankor,samaragd,pilgrimsgäss m.m även shetlandsstuteri)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: ägg redan
« Svar #1 skrivet: 30 jan-12 kl 14:57 »
Parar sig gässen? De första äggen riskerar att frysa sönder om de värper ute,ägg som ska sparas ställs med spetsen neråt,luta dem och ändra lutningen på äggen morgon och kväll,runt 10grader varmt där äggen sparas,runt 14dagar brukar man kunna samla,sälj de första äggen eller låna kläckare,har du en eller flera honor? Gåsen lägger sig när högen är tillräckligt stor.
Fjäderfän och kaniner

moroten_89

• Skåne
    • stuteri akires
« Svar #2 skrivet: 30 jan-12 kl 16:26 »
jag har endast en gåshona och jag har sett de parat sig i badbaljan ett flertal gånger.

Om jag använder mig av käckare kan man lägga i äggen direkt då?

Har hört att det är lättare att kläcka gåsägg via ruvning då gässlingarna har svårt att ta sig ur äggen i maskin p.g.a att mamman inte legat o rivit på äggen så skalen är för hårda.

Hon har byggt ett bra rede med gott om halm o hö o ligger mycket på äggen. Hon har dom inne i stallet så är skyddat från drag o nån grad varmare än ute.
uppfödning av olika ankraser (löpänder,myskankor,samaragd,pilgrimsgäss m.m även shetlandsstuteri)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 31 jan-12 kl 11:36 »
Du bör inte lägga i äggen i kläckaren efterhand, de klarar sig bättre om de är flera som kläcks på en gång, och de är också lättare att sköta då. Spara dem i ca 7 dagar, vänd dem 2 gånger per dag, innan du lägger dem i kläckaren. Gåsägg behöver sprejas med vatten för att skalet inte ska vara för hårt. En del låter äggen vila också. Det finns flera bra trådar om hur man kläcker gåsägg i maskin, kolla lite i dem, så får du veta hur olika människor gör.

Jag svarade i din andra gåstråd, den om den arga hanen, också. Låt inte gåsen ruva ännu, det kommer att ge dåligt resultat. Vill du inte kläcka i maskin så ät äggen istället, de är goda, och man får en riktigt stor omelett på två gåsägg  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 jan-12 kl 18:27 »
Har hört att det är lättare att kläcka gåsägg via ruvning då gässlingarna har svårt att ta sig ur äggen i maskin p.g.a att mamman inte legat o rivit på äggen så skalen är för hårda.

Folk pratar så mycket strunt!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser