Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig tillväxt hos undgdjur  (läst 2186 gånger)

Astred

• -
Dålig tillväxt hos undgdjur
« skrivet: 28 jan-12 kl 00:14 »
Under två år har jag obeserverat att en del ungdjur blir mycket segväxta och får för rasen kortväxta öron. Detta drabbar alltid hela kullar och märks på ungarnas öronlängd redan från 4 veckor men är tydligare när de börjar bli 8 veckor. De är då ännu ganska normalstora men öronen är proportionerligt snäppet kortare än de brukar vara. Vid 4 månaders ålder är problemet mycket tydligt, det känns som om att öronen nästan stannat i växten och kroppens tillväxt är mycket långsam framför allt vid 2½-5 månaders ålder. Som vuxna når dom inte upp till rasens idealvikt.
Detta drabbar inte alltid samma honor, en hona kan få en kull med segväxta kortörade för att i nästa kull, med samma hane, få ungar som utvecklas i normal takt. Dessa föds då och då året om. De ser normala ut inuti. De drabbade djuren är inte taniga.
Avelsdjuren är i raserna lilla havana, tan och blandningar i huvudsak mellan de raserna.

Segväxta ungar blir ett problem då kullarna är tänkta främst till kött för eget bruk. Dom blir inte klara i tid utan behöver många fler månader på sig  :-/ Öronens oproportionerliga längd i förhållande till kroppen förbryllar också.
Någon mer erfaren som har tankar om varför en del kullar blir såhär? Något jag kan försöka på inför kommande avelssäsong?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Dålig tillväxt hos undgdjur
« Svar #1 skrivet: 28 jan-12 kl 04:37 »
Ta in andra avelsdjur, kan det röra sig om inavel?
//Lina

Astred

• -
« Svar #2 skrivet: 29 jan-12 kl 13:16 »
Tack för ditt svar!

Hos dessa segväxta och kortörade finns inte samma djur på åtminstone 3-4 generationer bak. Men jag vet att det finns flera gemensamma släktingar längre bak. Är kaniner vekligen så känsliga för inavel? Borde inte ungar slumpvis drabbas om det var fråga om inavel och inte hela kullar, eller tänker jag fel?
Jag har köpt in något nytt avelsdjur varje år. Några har varit så gott som helt obesläktade med mina djur medan andra varit besläktade på längre håll. Nyinköpta hanar har också gett någon kull gett segväxta och kortörade ungar.
Om det vore fel på fodret borde väl dessa kullar dyka upp regelbundet och hos flera honor samtidigt? Som det är nu har högst en kull åt gången varit drabbad, och honorna som fått segväxta kullar har tidigare eller efteråt också fått kullar som växt i normal takt. Honorna får 1 till 3 kullar per år.
Finns det någon brist, sjukdom eller miljöpåverkan som kan tänkas ligga bakom?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 29 jan-12 kl 13:26 »
Det kan vara t ex coccidios, det får dem att växa långsamt, om de överlever. Hade problem med tarmcoccidios för några år sedan, några dog och många växte väldigt dåligt, samtidigt som andra växte helt normalt. Det är olika hur motståndskraftiga de är mot vissa sjukdomar.

Hur har levern sett ut, det har inte funnits små vita fläckar på den?

Har du vildkaniner i närheten?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Astred

• -
« Svar #4 skrivet: 09 feb-12 kl 23:04 »
Det kan vara t ex coccidios, det får dem att växa långsamt, om de överlever. Hade problem med tarmcoccidios för några år sedan, några dog och många växte väldigt dåligt, samtidigt som andra växte helt normalt. Det är olika hur motståndskraftiga de är mot vissa sjukdomar.

Hur har levern sett ut, det har inte funnits små vita fläckar på den?

Har du vildkaniner i närheten?

Alla levrar har sett fina och frisk ut, inga vita knutor eller dylikt. Har nog aldrig haft en enda segväxt unge som varit dålig eller dött. Dom har varit i bra massa och kondition.
Kan coccidios verka växthämmande men inte i övrigt påverka djurens hälsa?
Då öronen är korta, kan det vara någon brist som påverkar tillväxten av tex brosket i öronen?

Har inte sett till vildkaniner. Kaninerna bor i ett stall, men dom får grönt utifrån framför allt sommartid.

Gösta

« Svar #5 skrivet: 10 feb-12 kl 22:22 »
Håller nog med om att det i något led finns inavel. Kan ju vara att det avelsdjur du köpt är från tidigare inavel. Inavel påverkar i första hand kullstorlek men kan ju också vara hämmande i växten. Gallgångscoccidios hämmar inte tillväxten nämnvärt. Tarmcoccidios är oftast dödlig inom några dygn. Där dör djuren av total uttorkning på grund av kraftig diarré.
En orsak kan också vara att du korsar "fel" raser. Att de inte passar ihop rikigt för att få korrekt tillväxt och rätt utseende.
En okulär obduktion kan ge ett bättre svar på frågan. Var bor du?
Gösta

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 10 feb-12 kl 22:54 »
Inavel är bara farligt när det sker och om man avlar vidare på defekter som uppkommer på grunda av inavel.

Så fort man minskar inaveln på friska djur så är skadan av inavel som bortblåst och det beror på att med inaveln ökar risken för homozygota defekter och slutar man med inavel så försvinner homozygoteffekten
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 11 feb-12 kl 08:56 »
Avlar man på en o samma ras finns alltid risk för homozygota problem. Utavel, mellan två eller tre raser ger bäst effekt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

ila

« Svar #8 skrivet: 17 apr-12 kl 11:22 »
blev lite intresserad av detta inlägg då jag faktiskt har dessa två raser och aldrig stött på detta dilemma. inavel, mycket tveksamt då vi som avlar med dessa raser inte inavlar men visst ni kan ha köpt in från någon okänd uppfödare. jag har drivit min avel hårt för att se vad som kan ligga bakom vissa linjer men detta fenomen har inte blivit i resultaten utan tvärtom super djur med kanon kroppar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare (1 dolda)
donderboss, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser