Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur botar jag kalkben/benkvalster?  (läst 31730 gånger)

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #20 skrivet: 27 jan-12 kl 08:37 »
Genom indirekt smitta. Ibland händer osannolika olyckor även fast man skyddat sig mot de sannolika.

Hur menar du nu?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #21 skrivet: 27 jan-12 kl 08:57 »
Hur menar du nu?

Indirekt smitta = har till exempel följt med skor eller kläder från en infekterad besättning. Det är en osannolik olycka men har det hänt så har det. Då är det bara att behandla djuren och fortsätta undvika de sannolika olyckorna.

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #22 skrivet: 27 jan-12 kl 11:37 »
Indirekt smitta = har till exempel följt med skor eller kläder från en infekterad besättning. Det är en osannolik olycka men har det hänt så har det. Då är det bara att behandla djuren och fortsätta undvika de sannolika olyckorna.

Fast jag träffar aldrig andra höns...
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Xoot

  • Gäst
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #23 skrivet: 27 jan-12 kl 18:24 »
jag har gjort en egen fettblandning som jag smörjer in hönsen med. jag tog bivax och tjära och smälte ihop det så det blandade sig helt o sen får det stå o svalna. sen e det bara o ta lite granna o massera in i hönsens fötter var tredje dag i 1-2veckors tid. det funkade bra för mig. smörjan blir ganska dryg så det räcker länge. hur mycket av varje ingredients det ska va det får du bestämma själv men jag tog mer bivax än tjära.

Låter effektivt. Sälj en eller två liter till mig.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #24 skrivet: 27 jan-12 kl 19:01 »
Det säger sig ju självt att kvalster inte kan spridas via det inre av ägget, men likväl har de en förmåga att förr eller senare dyka upp. Jag har ingen bättre teori än att vilda fåglar kan sprida dem.

Det finns av allt att döma ärftlig disposition för benkvalsterangrepp. Två hönor kan sitta på samma pinne, natt efter natt, i flera år. En kan få kraftiga angrepp medan den andra kanske endast får lindriga eller inga alls. Jag tror inte det har med rasen att göra, mer än att det är svårare att behandla och få bort benkvalster från benbefjädrade höns.

Det finns två metoder att bekämpa benkvalster. Det ena är förgiftning och det andra är kvävning. det finns många olika salvor, oljor och liknande medel som kan användas. De måste vara lufttäta och helst sitta bra på benen. Föreslagna blandning kan säkert fungera. Men det finns mycket som fungerar. Huvudsaken att man gör något åt kalkben i tid, annars kan hönsen bli lidande.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

MittUtopia

  • Inlägg: 161
    • Skåne
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #25 skrivet: 27 jan-12 kl 19:19 »
Jag skrev aldrig att det smittades även via ägg.
Jag skrev att även kläckägg-höns kan bli smittade.
Du kan inte garantera smittfri besättning enligt mig...

DET var min poäng- och jag hoppas att TS får bukt med det- det är inget omöjligt fall- trägen vinner oftast!
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #26 skrivet: 27 jan-12 kl 22:25 »
Jag skrev aldrig att det smittades även via ägg.
Jag skrev att även kläckägg-höns kan bli smittade.

Ja, det förstod jag. Ville bara nämna det, eftersom det har pratats om det i tråden. Håller med dig om att man aldrig kan vara helt säker och säga att mina höns kommer aldrig att få benkvalster, för jag tar inte in några nya, bara kläckägg.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #27 skrivet: 28 jan-12 kl 10:24 »
Hej!

I min hönsflock som jag har haft i omkr. 30 år, märker jag att en del av hönsen får kvalster och andra inte. Drar slutsatsen att det beror på som Ronny skriver att det ärftligt betingat.
Nu tar jag inte in höns/kycklingar utifrån utom vid ett tillfälle "1 tupp" Märker jag ben kvalster hos en höna så tar jag bort den på höstkanten för att just hålla benkvalstren i tjack och inte föra det arvet vidare, har inte behövt behandla någon på kanske 20 år.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Svarthönan

  • Inlägg: 923
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #28 skrivet: 28 jan-12 kl 12:06 »
Ställer mig frågande till att det bara skulle vara ärftligt betingat. Min favorithöna drabbades redan som ung. Jag tyckte inte det funkade så bra att smörja utan började doppa hela benen i matolja, det känns som att det tränger in i alla springor bättre då. Sedan jag började blanda lite jod i oljan har jag i princip blivit av med problemet. Nämnda höna är nu 7½ år gammal, och hennes ben är jättefina fast jag inte har behandlat henne på länge. 2 hönor jag köpte in för ett år sen däremot har plötsligt fått ganska mycket kalkben, får göra ett ryck och behandla de symptomfria också.
Så jag tycker de verkar kunna bli "immuna" på något sätt. Favorithönans båda föräldrar hade kalkben, hon själv hade det som ung; hade man då slaktat hade man ju aldrig upptäckt att hon senare skulle sluta ha problem med det.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #29 skrivet: 28 jan-12 kl 15:34 »
Nej, det är inte bara ärftligt betingat. Det är nog ingen som påstått det heller. Däremot kan vi konstatera att vissa hönsindivider har lättare för att få angrepp av benkvalster än andra.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #30 skrivet: 30 jan-12 kl 09:10 »
I lördags storstädade vi hönshuset och desinficerade alla sittytor, sen doppade vi alla hönsfötter i olja på kvällen då de hade gått och lagt sig. Tyckte det verkade enklast. Så nu får vi se om det hjälper, tänkte upprepa behandlingen med några dagars mellanrum. Den hönan som var värst, som haltade innan jag behandlade henne första gången, har nu slutat halta i alla fall.  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Henbrag

  • Inlägg: 39
    • Västergötland
    • Egypten Sverige
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #31 skrivet: 30 jan-12 kl 17:35 »
Hej!

Har en genbanksflock av Skånsk Blommehöna. 14 hönor, varav 8 kläckta 2010 och 6 kläckta 2011, från samma benkvalsterfria besättning och 1 tupp kläckt 2011 från en annan benkvalsterfri besättning. De går fritt i trädgården och vistas nattetid i ett hönshus, som efter förra flocken Dvärgkochin (som togs bort allihopa, det var stört omöjligt att få bukt med benkvalstren) blåstes ut totalt, högtrycksspolades, ny isolering, nya väggar, nytt tak, ny yta på betonggolvet, nya sittpinnar etc samt målades flera gånger med släckt kalk & vatten. Håller rent och har fodret på annan plats.

Nu såg jag till min fasa att 4 höns uppvisar tecken på benkvalster. Som väl är är benen befriade från fjäderbeklädnad men hur sjutton ska man hålla skiten borta?

Läste om att doppa benen i matolja och ska försöka göra det på alla till helgen samt upprepa helgen efter. Eftersom de går fritt i trädgården och hönshuset är såpass rent, så misstänker jag vilda fåglar. När det blir lite varmare blir det storstädning av hönshuset samt ett par lager kalkfärg till. Är så trött på dessa benkvalster men vägrar behandla dem med gift som Tenutex.

Någon som har något annat tips?
« Senast ändrad: 30 jan-12 kl 17:38 av Henbrag »
20 Skånska Blommehöns / 4 Mignonankor / 1 Cornish Rex, hankastrat, blå tonkanes / 1 Huskatt, hankastrat, tabby / 1 Maine Coon, hankastrat, svartsmoke & vit / 1 Brittiskt Korthår/Europé, hankastrat, svartsilvertabby / 1 KH & 1 LH Chihuahua, tikar, cremefärgade.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #32 skrivet: 30 jan-12 kl 17:45 »
Om du inte vill använda "gift" så är det bara att doppa benen ända upp till leden i olja 2-3 gånger/ vecka så länge de har symptom. (Behandla alla djuren). Därefter kan man doppa benen lite då och då för att minska risken för nyetablering.
Man kan naturligtvis även smörja in med fett om man tycker det är slabbigt med olja.

Vill man undvika gifter och andra kemikalier så bör man hålla sig till matolja eller fett som är så rent att man kan ha det i munnen (vaselin tex). Undvik smörjolja vapenfett  mm då det innehåller saker som kan vara mindre lämpliga.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #33 skrivet: 30 jan-12 kl 18:12 »
Jag har behandlat med Tenutex och vaselin. Inget annat. 2 behandlingar så var det borta. Behandlade tre av 8 djur. ingen annan har fått det. De hade det när de kom. Nu har de det torrt och rent och verkar inte har några bekymmer med benkvalster längre.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

lena70

  • Gäst
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #34 skrivet: 30 jan-12 kl 18:20 »
Låter jätte smidigt med att bara doppa ner fötter/ benen i matolja..Jag har mest dvärgkochin, de har otroligt mycket fjädrar på benen, jag får riktigt "gräva"fram fötter och ben, ur fjädrarna, jag använder vaselin eller skillingaryds hästsalva..Låter smart att behandla rent förebyggande med, för att slippa obehagliga överraskningar sedan..Ha regelbunden koll på höns fötterna, precis som ochså MittUtopia skrev i början av tråden..Tar lärdom av er..

Lövåsen

  • Inlägg: 85
    • Södermanland
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #35 skrivet: 30 jan-12 kl 19:01 »
När vi hade kalkben blandade vi ren tjära och rapsolja och smrjde in beben med och gorde rent i hönshuset med virkon. hade alldrig det mer! Vår förra hönsflock!!!
Nu har vi turen att dom var fria från eländet.

Tina L

  • Inlägg: 86
    • Västerbotten
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #36 skrivet: 30 jan-12 kl 21:14 »
När vi hade kalkben blandade vi ren tjära och rapsolja och smrjde in beben med och gorde rent i hönshuset med virkon. hade alldrig det mer! Vår förra hönsflock!!!
Nu har vi turen att dom var fria från eländet.

Satt precis också och tänkte på att blanda olja och tjära. skönt att höra att det funkade bra.
fortfarande helt vilse i frågan om vad som bör göras med själva huset. svårt att skura rent mitt i vintern, men vill ju inte vänta med att behandla i flera månader. är det enklaste kanske att bygga ett litet tillfälligt hem åt dem någon annan stans och låta de bo där en vecka eller två? Hur har ni andra gjort?

Pernilla Lava

  • Inlägg: 263
    • Södermanland
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #37 skrivet: 30 jan-12 kl 21:25 »
Hej!
Jag har smörjt med tenutex och det fungerar jätte bra! Smörj på kvällen när de gått och lagt sig. Upprepa kvällen efter. Smörj upp mot fjällen ända upp i knävecken och mellan tårna. Det räckte för mina höns!
Sedan inte fått till baka det på ett år typ!
-Utan överdriven rengöring i hönshuset.

Men man kan hålla på och pyssla hur mycket som helst om man vill...... blötlägga m ljummet såpa vatten, borsta ur m tandborste, osv osv

Lycka till //Pernilla

Ps. en tub räcker hur långe som helst  :P Ds
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

lena70

  • Gäst
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #38 skrivet: 31 jan-12 kl 05:43 »
Satt precis också och tänkte på att blanda olja och tjära. skönt att höra att det funkade bra.
fortfarande helt vilse i frågan om vad som bör göras med själva huset. svårt att skura rent mitt i vintern, men vill ju inte vänta med att behandla i flera månader. är det enklaste kanske att bygga ett litet tillfälligt hem åt dem någon annan stans och låta de bo där en vecka eller två? Hur har ni andra gjort?


Låter som en bra ide, det du skrev om att flytta hönsen tillfälligt någon annanstanns, när jag har pratat med vår lantbruksvetrinär, sa han att skabben kan bara leva utan värddjur i ett par veckor, sedan dör dom..Så till mig, sa han att jag skulle flytta bort alla höns ifrån hönshuset, låta det stå tomt, minst ett par veckor, så skulle hönshuset "städa sig sjävt ifrån skabbdjuren"!

Svarthönan

  • Inlägg: 923
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #39 skrivet: 31 jan-12 kl 11:46 »
Mest hedemororna som drabbats här, men igår kväll doppade jag samtliga ben i olja med jod, ska upprepa om en vecka eller så. Behandlar man bara de drabbade kommer det väl nya kvalster hela tiden, har inbillat mig att det skulle hjälpa ändå men det har det kanske inte gjort. Det blev första gången jag doppade maransben, det kändes inte bra, fjädrarna sög ju upp en halvliter olja kändes det som. Är det bättre att klippa av dem? Ska man tvätta dem? Vad har ni för erfarenheter med befjädrade ben?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser