Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur botar jag kalkben/benkvalster?  (läst 31729 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #40 skrivet: 31 jan-12 kl 15:01 »
Det går bra att klippa bort fjädrarna, de växer ut igen. Mycket lättare att smörja in benen då. Eftersom du ju inte ställer ut så spelar det ingen roll om man klipper av fjädrarna på benen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #41 skrivet: 31 jan-12 kl 15:07 »
Är det bara att klippa av fjädrarna. blöder det inte då eller??
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #42 skrivet: 31 jan-12 kl 15:10 »
Nej, fjädrarna är "döda", det är som våra naglar. Utom just när fjädrarna växer ut, då har de blodförsörjning, men när fjädrarna är utväxta så är det inget problem att klippa dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

  • Inlägg: 923
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #43 skrivet: 31 jan-12 kl 22:59 »
Det går bra att klippa bort fjädrarna, de växer ut igen. Mycket lättare att smörja in benen då. Eftersom du ju inte ställer ut så spelar det ingen roll om man klipper av fjädrarna på benen.
Okej, kanske får göra det då. Lite synd nästan för hon ser så rolig ut med sina "snöskor", alltid först ut att gå på snön!

Leifem

  • Gäst
SV: Hur botar jag kalkben/benkvalster?
« Svar #44 skrivet: 01 feb-12 kl 14:19 »
Ett sätt som är enklare än att doppa benen på höna efter höna..
 Tunna ut trätjära med matolja, men inte mer än den blir sprutbar i en såndär uppumpbar sprayflaska.
När hönsen "nattsatt" sej på pinnarna så se till att det är släckt, o med bara pannlampa är det lätt att göra vad man skall.
Jag upptäckte att det räckte med att sticka handen under mellan höns o sittpinne, då ställde de sej upp på raka ben ( de flesta iaf..) men vågade inte flyga ner i mörkret!  Duscha då både ben OCH sittpinnar. Smidigt, o lätt att upprepa 2-3 ggr med några dgr emellan. Lite klafsigt om händerna kanske, men det funkade bra. Tycker inte det kletade på hönsen heller. Sprutar ju bara ben/pinnar, o det suger snabbt in i alla gömställen. Effektivt är det iaf..
Lycka till !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser