Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fjäder av fönix.  (läst 5877 gånger)

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
En fjäder av fönix.
« skrivet: 25 jan-12 kl 19:05 »
En kursdeltagare hos mig är ett totalt Harry Potter-fan och hon gjorde trollstavar av keramik.
Jag frågade lite nyfiket om trollstavar och hon berättade entusiastiskt om hur det fungerade med trollstavsmakeri.
Just hon skulle egentligen ha en i cypressträ med en phoenix-fjäder inuti.

..Det borde väl inte vara så svårt att ordna?
Cypressträet är färdigt, men har någon en fjäder av fönix som de kan tänka sig att blåsa åt vårt håll?

David97

• Gäst
SV: En fjäder av fönix.
« Svar #1 skrivet: 25 jan-12 kl 19:12 »
Fjädrar är otroligt ömtåliga.. Går sönder lätt, och om du menar en stjärtfjäder från tupp, så blir det ett långt paket, dom kan bli upp till 5 meter :D Vet många på facebook som ha fönix.. Kanske kan prata med någon där?

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jan-12 kl 19:32 »
I denna bok: http://www.bokus.com/bok/9789127354630/hons-raser-skotsel-uppfodning/ så står det om olika raser, och om fönix står det att tuppen kan få 5 meter stjärt, och att även hönan har små stjärtfjädrar.. Står även att pga detta kan dom inte vistas ute normalt..

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 jan-12 kl 19:37 »
Haha! Jadå, vi vet om att phoenix i sig är ett sagodjur och lika svårt att få tag på som drakhjärtsträngar och enhörningstagel.
Men vi tyckte att det var kul att det finns en hönsras som heter fönix och kom fram till att det är magiskt att bara kunna göra en sådan trollstav!  ;D
Det behöver inte alls vara en fascinerande stjärtfjäder från den mest utsökta tupp.. En bröstfjäder från en höna går precis lika bra.

David, du kan väl ställa frågan på facebook? Det hade varit kul för oss!  :D

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jan-12 kl 19:58 »
Ok! Jag ger mej.. Kollade på bilder nu, det MÅSTE vart ihopblandning ;)

Den vita Onagadori (?) måste ha en spec. gen som ger extra långa.. var ju nästan upp mot 10 meter!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 25 jan-12 kl 20:55 »
Vad ful den där Harry Potter-fågeln var! Fåglar som kan vara så vackra... Blev besviken på specialeffektsteamet nu.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 26 jan-12 kl 08:50 »
Ledsen att lägga mig i debatten men Fönix ruggar inte sina stjärtfjädrar (varken stor eller dvärg). Dom blir också långa. Det är bara det att man sälla ser fåglar med långa oskadade fjädrar. Det beror på att man inte kan låta fåglarna leva ett naturligt liv om deras stjärtfjädrar ska bli extremt långa då de slits och bryts av. Man kan tex inte ställa ut äldre fåglar på våra utställningar om man är rädd om deras långa stjärt då dom bryter dem om dom stimmar runt i en liten fyrkantig utställningsbur.

Jag har själv sett Fönix som har haft riktigt lång stjärt. Inte flera meter men bra mycket längre än vad stjärtfjädrarna blir på en säsong.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 26 jan-12 kl 13:51 »
Sen så står det även på engelska wikipedia att de ruggar sina stjärtfjädrar, och ja jag vet, du gillar inte att man tar fakta från wikipedia.
Fantastiskt vad du vet mycket saker om mig som du aldrig har träffat. 
Då är det kanske så att de Fönixar  med långa stjärtar jag har sett som var prisvinnande fåglar  och deras uppfödare inte hade internet utan förlitade sig på genetik och erfarenhet.  Men det kanske du också har koll på  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kista

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jan-12 kl 13:59 »
Då är det kanske så att de Fönixar  med långa stjärtar jag har sett som var prisvinnande fåglar  och deras uppfödare inte hade internet utan förlitade sig på genetik och erfarenhet.  Men det kanske du också har koll på  ;)
kan du inte bara erkänna, "okej, jag hade fel". Tycker är typiskt dig att "jag har aldrig fel, och har jag fel så kämpar jag emot ändå eller slänger ur mig någon dryg kommentar för att få slut på diskussionen"

Även jag vet att du ogillar wikipedia, du har lixom nämnt det i en annan tråd ;) Eller flera andra kanske.

Sebbar

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jan-12 kl 14:02 »
Jag tycker att din erfarenhet av "Jag har sett fönix med långa stjärtar" inte håller lika bra mot länkarna som postats ;)
// Sebb

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 26 jan-12 kl 16:43 »
Helt OT men jag tycker det är rätt fantastiskt att det finns två på alternativ som vet att jag inte gillar Wikipedia  :o och en av er till och med har läst det på internet...

Angående Wikipedia så är jag en flitig användare av sidan och tycker den är en av de bästa och mest värdefulla sidorna som finns på IN.

Vad ska ni tro nu när det plötsligt finns motstridiga uppgifter  ??? Är det kanske ändå så att allt som står på IN inte är sant??

För att återgå till tråden så står det i bla den Amerikanska "Standard of Perfection" att Fönix (stavas dock Phonix på amerikanska) att rasen är "non molting" och kan få stjärtfjädrar på "22 feet" (ca 6,7m).  Jag må vara förbannat envis men om jag skall vara källkritisk så litar jag mer på ASoP än vad någon skriver på forum och på nätet. Speciellt med tanke på att jag sett Fönixtuppar i verkligheten som hade ungefär 2-3 gånger så lång stjärt som på bilden som Prydfjærfe länkade till i förra inlägget.

Nu behöver det ju inte vara så att jag har rätt och ni andra har fel. Vi kan faktiskt båda ha rätt ;) Om man väljer att tro på vad som skrivs på vissa ställen på nätet så finns det Fönixar som ruggar och de som inte gör det. Med tanke på hur genetiken funkar med avseende på långstjärtade raser och folks vilja att ta fram nya färger så är det ju trots allt rätt sannolikt att non molting anlagen har försvunnit i vissa linjer...

Kista

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 jan-12 kl 16:57 »
Helt OT men jag tycker det är rätt fantastiskt att det finns två på alternativ som vet att jag inte gillar Wikipedia  :o och en av er till och med har läst det på internet...
Nu förlöjligar du allt, för att du själv vet att du har fel. Du har faktiskt själv skrivit att du inte tycker att wikipedia duger som källvisning då vem som helst kan ändra där.

Angående Wikipedia så är jag en flitig användare av sidan och tycker den är en av de bästa och mest värdefulla sidorna som finns på IN.

Vad ska ni tro nu när det plötsligt finns motstridiga uppgifter  ??? Är det kanske ändå så att allt som står på IN inte är sant??
Allt på internet är inte sant, det borde du själv veta eftersom du själv kommer med icke-sann information.

För att återgå till tråden så står det i bla den Amerikanska "Standard of Perfection" att Fönix (stavas dock Phonix på amerikanska) att rasen är "non molting" och kan få stjärtfjädrar på "22 feet" (ca 6,7m).  Jag må vara förbannat envis men om jag skall vara källkritisk så litar jag mer på ASoP än vad någon skriver på forum och på nätet. Speciellt med tanke på att jag sett Fönixtuppar i verkligheten som hade ungefär 2-3 gånger så lång stjärt som på bilden som Prydfjærfe länkade till i förra inlägget.
Det står även i boken "HÖNS" att de kan få 5 meter långa stjärtfjädrar. vilket inte stämmer!  Jag tror faktiskt mer på uppfödare av långstjärtade raser än "Standard of Perfection". Du kan läsa på linkarna som postades innan där uppfödare av dessa långstjärtade raser (sumatra, yokohama, fönix med flera) samlas och pratar.

Nu behöver det ju inte vara så att jag har rätt och ni andra har fel. Vi kan faktiskt båda ha rätt ;) Om man väljer att tro på vad som skrivs på vissa ställen på nätet så finns det Fönixar som ruggar och de som inte gör det. Med tanke på hur genetiken funkar med avseende på långstjärtade raser och folks vilja att ta fram nya färger så är det ju trots allt rätt sannolikt att non molting anlagen har försvunnit i vissa linjer...
Men det är exakt det du vill, att vi ska ha fel och att du ska ha rätt - like always. Men denna gången är det tyvärr du som har fel.
Jag har silverhalsad fönix, och mina ruggar iallafall. Har jag en dålig stam då? *cry*  :'( Nej, jag har en REN stam.
Ge mig gärna kontakt med någon av dessa som har fönix med såååååååå långa stjärtfjädrar.

Tillägg: Vad mer behöver du för bevis? Att läkarna ska säga att du har dåligt minne och att du minns fel, att tupparna egentligen bara hade en stjärt som var 1 meter?
« Senast ändrad: 26 jan-12 kl 17:00 av Kista »

Annamax

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 26 jan-12 kl 17:00 »

För att återgå till tråden 

För att återgå till tråden ja...
Visst handlade den om någon som ville ha en fjäder från en Fönix, oavsett hur lång den kan eller inte kan bli...?

FM

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 jan-12 kl 18:29 »
http://longtail-fowl.com/phoenix.html

Nu kapar jag tråden! Azoo-Lina skriver att ingen behöver ha fel, och så kan det nog va. Denna sida jag länka till, står det att det finns två inriktningar på rasen ;) I tyskland dök det upp en mur som gjordde att raserna var olika på båda sidor! ´Gener dyker upp i vissa individer fattas i andra. Står oxå att vissa byter fjädrar vart 3 år och så...  ;)

När det kommer till wikipedia, så är det bra att ha men vad som står där måste kollas mot andra källor och man får ej ange wikip som källa när man läser på universitet t, ex.

Förlåt för min kapning  :-[  :-*
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Kista

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 jan-12 kl 18:41 »
http://longtail-fowl.com/phoenix.html

Nu kapar jag tråden! Azoo-Lina skriver att ingen behöver ha fel, och så kan det nog va. Denna sida jag länka till, står det att det finns två inriktningar på rasen ;) I tyskland dök det upp en mur som gjordde att raserna var olika på båda sidor! ´Gener dyker upp i vissa individer fattas i andra. Står oxå att vissa byter fjädrar vart 3 år och så...  ;)

När det kommer till wikipedia, så är det bra att ha men vad som står där måste kollas mot andra källor och man får ej ange wikip som källa när man läser på universitet t, ex.

Förlåt för min kapning  :-[  :-*

Men det lina sa var ju att de inte ruggade stjärtfjädrarna överhuvudtaget.

FM

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 26 jan-12 kl 18:41 »
Mitt fel, 2 år... Men nog fortf inte helt otänkbart att det finns individer som har gener av onagadori, "Onagadori-type bird. This extreme feather length is only to be found in pure and hybrid Onagadori lines or those, as you will see in the illustrations" Om du scrollar ner i texten  :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 26 jan-12 kl 19:00 »
Some non molting lines in the US , which are partial onagadori mixes can stay growing for up to 6 years, though 2-4 is average, however VERY few people have these.

http://www.backyardchickens.com/t/300178/lets-see-your-phoenix-chickens-d/70#post_5693165

Men den bygger på onagadori om jag inte missförstått det...

FM

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 26 jan-12 kl 20:27 »
Det jag menade är att; pga att den bygger på onagadori, så kan genen för lång svans ev non molting genen,gt, dyka upp i vissa individer av fönix. Gener och mutationer kan poppa upp helt plötsligt och då kanske vissa gillar avla på linjerna...

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 26 jan-12 kl 21:01 »
Så... Var det någon som kunde ordna en fjäder till mig?  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser