Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya reden - okej mått?  (läst 1650 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Nya reden - okej mått?
« skrivet: 25 jan-12 kl 10:41 »
Behöver nya reden. Tänkte först köpa en expedithylla, men kom på att vi har en kasserad byrå som jag kan bygga om. Frågan är om facken blir tillräckligt stora... De blir b 35 x d 35 x h 30. Är det i minsta laget? Känns som höjden är för låg.. De största hönorna jag har är sussex.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nya reden - okej mått?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-12 kl 10:55 »
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_7.pdf

Sidan 19 står måttbestämmelserna på.

Citera
Fackrede
0,0125 m2/höna
minsta area 0,075 m2
kortaste sidan 0,24 m
Kollektivrede
0,010 m2/höna
minsta area 0,140 m2
kortaste sidan 0,35 m

Dina reden får bottenytan 0,35*0,35=0,1225. Det är fackreden vi pratar om, och då är de alltså tillåtna. Jag har ungefär lika stora reden till mina höns, och mina wyandotter värper där utan problem, åtminstone några av dem. Några föredrar en fd kaninbur, som är 1,20*0,80 m, så det är ju lite olika om de gillar stora eller små utrymmen att värpa på...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
SV: Nya reden - okej mått?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-12 kl 14:02 »
Tack. Ja, precis. Har haft och har små reden och min sussex vill nog ha rätt stort för hon vägrade värpa där. Redena som skulle bli i byrån skulle visserligen bli lite större, men det känns ändå lite trångt.. Jag tror jag hoppar den byrån. Däremot hittade jag en annan byrå som vi visserligen använder, men vi har en annan på vinden som vi ändå tänkte byta ut den mot. Då blir redena b 38 x h 40 x d 39. Fast det blir 4 reden istället för 6. Men jag skall inte ha fler är 20 höns i mitt hönshus ändå och vill fler ruva än vad som får plats kan jag ju ställa in lösa reden. Så blir det nog :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser