Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pumpa upp lufttrycket i vattenpumpen - hur och VAR?  (läst 42791 gånger)

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Pumpa upp lufttrycket i vattenpumpen - hur och VAR?
« skrivet: 23 jan-12 kl 23:41 »
Ja... Pumpen protesterar högljutt så snart vi vrider på en kran i huset. Någon i familjen minns att en granne brukade komma och hjälpa min mormor ibland med att 'pumpa pumpen'. Så nu har jag tittat efter vart jag skulle kunna pumpa något som helst. Hjälp? Vart? Hur? Med vad?

Har tagit bilder från alla håll jag kom åt.

Men filerna är förstora, så klart. Ok: blå tub i botten, slangar som går ner i golvet och upp till rören. en tryckklocka och en fyrkantig grej (adapter?) som går till elsladden. ovan på tuben en fläkt. nä, motor är det väl kanske. kommer luft ur den när pumpen kör. inga hål någontans som jag kan se... Vart ska jag leta? Vad ska jag leta efter?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Existens?

• Gäst
SV: Pumpa upp lufttrycket i vattenpumpen - hur och VAR?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-12 kl 23:46 »
Ja... Pumpen protesterar högljutt så snart vi vrider på en kran i huset. Någon i familjen minns att en granne brukade komma och hjälpa min mormor ibland med att 'pumpa pumpen'. Så nu har jag tittat efter vart jag skulle kunna pumpa något som helst. Hjälp? Vart? Hur? Med vad?

Ok: blå tub i botten, slangar som går ner i golvet och upp till rören. en tryckklocka och en fyrkantig grej (adapter?) som går till elsladden. ovan på tuben en fläkt. nä, motor är det väl kanske. kommer luft ur den när pumpen kör. inga hål någontans som jag kan se... Vart ska jag leta? Vad ska jag leta efter?

Vi har fått en ny Stabon på forumet! 

Underbart :) ;)

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-12 kl 00:12 »
jo tack det hjälpte jättemycket...

jag kan en jävla massa saker. säker också en hel del som du inte kan. en vattenpump har jag aldrig haft med att göra förut. jag är trött och sur och kunde inte lägga upp bilder fast jag förberett med såna. jag har googlat, och läst trådar här om vattenpumpar och tryck, och inte blivit klokare.

ha en trevlig kväll, men låt bli att skriva här om du inte har tänkt dig att hjälpa. jag är så trött på folk som känner sig bättre än andra... :(

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 jan-12 kl 00:21 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126130.0
Läs här och jämför med dina grejor. En början.
Det är förresten ett lätt åtgärdat problem du har så lugn..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 24 jan-12 kl 00:31 »
Förmodligen är det luftbälgen i trycktanken som pumpades - fylldes med luft.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jan-12 kl 08:56 »
jo tack det hjälpte jättemycket...

jag kan en jävla massa saker. säker också en hel del som du inte kan. en vattenpump har jag aldrig haft med att göra förut. jag är trött och sur och kunde inte lägga upp bilder fast jag förberett med såna. jag har googlat, och läst trådar här om vattenpumpar och tryck, och inte blivit klokare.

ha en trevlig kväll, men låt bli att skriva här om du inte har tänkt dig att hjälpa. jag är så trött på folk som känner sig bättre än andra... :(

inte på skojhumör märker jag...

Börja med att förminska bilderna så du kan lägga in dom här. Det gör du enklast i paint på datorn.
Öppna paint.
Öppna bilden där.
Klicka på 'bild' uppe i listen.
Välj, 'ändra storlek'  Ta nåt på 20 % storlek, det blir lagom.

Eller, ta bilder med mobilen om du har möjlighet, då blir storleken rätt från början.

För utan en bild på din anläggning, så blir det helt omöjligt för oss att hjälpa dig. Du kommer bara att få 100 svar som förvirrar dig ännu mer.

Och det var kopplingen till stabon, hon kunde aldrig lägga in bilder, så hennes trådar pågick i 4 sidor innan vi hade ringat in vad som var problemet.

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jan-12 kl 09:01 »
inte på skojhumör märker jag...

Börja med att förminska bilderna så du kan lägga in dom här. Det gör du enklast i paint på datorn.
Öppna paint.
Öppna bilden där.
Klicka på 'bild' uppe i listen.
Välj, 'ändra storlek'  Ta nåt på 20 % storlek, det blir lagom.

Eller, ta bilder med mobilen om du har möjlighet, då blir storleken rätt från början.

För utan en bild på din anläggning, så blir det helt omöjligt för oss att hjälpa dig. Du kommer bara att få 100 svar som förvirrar dig ännu mer.

Och det var kopplingen till stabon, hon kunde aldrig lägga in bilder, så hennes trådar pågick i 4 sidor innan vi hade ringat in vad som var problemet.
Man får även minska om dom är tagna med mobilen i alla fall får ja det .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 24 jan-12 kl 09:35 »
I det här fallet när det tydligen är en pumpautomat med liggande tryckkärl (hydropress) under, så sitter luftpåfyllningen i den ände av tryckkärlet där det inte finns någon grov vattenslang ansluten. Vanligtvis får man skruva bort en svart plastkåpa och därunder finns en nippel av samma typ som påfyllningsventilen på ett bildäck.
Ska man fylla på luft där, så börjar man med att stänga av pumpen och öppna en vattenkran tills det inte rinner vatten längre. Kolla sedan lufttrycket med en vanlig lufttryckmätare för bildäck, det bör vara strax under det lägsta vattentryck man vill ha i systemet (alltså det tryck där pumpen startar). Typiskt 0,5 - 1,0 bar. Om det är lägre än så, så fyller man på med en vanlig däckpåfyllare. Har man ingen tryckluft i närheten kanske man kan låna en däckpåfyllare med tank från någon mack. Det går såklart också bra att fylla med fotpump eller en sån här liten 12 V-driven nödfallskompressor.
Kolla efteråt att påfyllningsventilen håller tätt (smeta spott över den och kolla att det inte kommer bubblor). Om trycket ändå faller snabbt så är tryckkärlets gummiblåsa trasig och bör bytas.

Om det inte finns någon manometer för att hålla koll på vattentrycket så är det mycket lämpligt att montera en sådan.
Ta också en titt på hur pressostaten (tryckströmbrytaren) är monterad, den bör sitta vertikalt med röranslutningen rakt nedåt. Om den ligger på sidan är det stor risk att partiklar som följer med vattnet kilar fast dess membran så att den börjar krångla.

Beträffande bildproblemet (iofs offtopic för den här tråden) så finns det flera bra lösningar.

1) De flesta digitalkameror och mobiler kan man ställa in för en lägre upplösning (exempelvis 640x480 eller 800x600, lagom för att t ex posta i forum eller skicka som mms). Om det inte är upplösningen utan filstorleken som är problemet så finns det ofta möjlighet att välja att spara bilden i lägre kvalitet (hårdare komprimerad).
2) Man kan använda en kamera (t ex äldre mobil eller webkamera) som helt enkelt inte har högre upplösning än 640x480.
3) Det går att förminska bilden i datorn (i Windows finns det ibland möjligheter att göra det bara genom att högerklicka på den i Utforskaren, har man någon slags officepaket finns det förminskningsfunktioner där, man kan också köra ett särskilt bildbehandlingsprogram för att göra sådant, t ex Irfanview som är gratis).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 24 jan-12 kl 10:15 »
Vi har fått en ny Stabon på forumet! 

Underbart :) ;)

Jag förutsätter att Existens uttryckte sig klumpigt. Tror han menade vi fått in en UNDERBAR STADSBO. ;)

ELLER HUR?  >:D

Tror f.ö. Torbörn har rätt, det är en pumpautomat. Liten liggande tank, en halv meter lång, inte en stående bytta 1,5-2 meter hög?
I så fall är det bra, för att inte säga tvunget att kolla så manometern (tryckmätaren) visar rätt. Den ska stå på 0 när det inte är något tryck.
Samma sak med kompressorn eller däckpåfyllaren. Många visar rakt åt hälvitte.
« Senast ändrad: 24 jan-12 kl 10:19 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 jan-12 kl 10:25 »
Utifrån den information vi har fått hittills så skulle jag inte tvärsäkert säga vad det är för anläggning och vad felet är.
Men visst, det lutar åt en pumpautomat.

Ja, det är möjligt att jag uttryckte mig klumpigt, och det får jag väl då be om ursäkt för.
Men jag och många med mig saknar just stabons livfulla trådar med allehanda problem, ofta kryddade med frågor som : *här är en sladd, var fan ska jag sätta den? *
Vi saknar henne med värme och kärlek, så att bli jämförd med henne är absolut inte nedsättande, snarare tvärtom.. Nån som berikar forumet, för att ta till ett just nu frekvent använt ord.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 24 jan-12 kl 10:49 »
Ja, det är möjligt att jag uttryckte mig klumpigt, och det får jag väl då be om ursäkt för.
Men jag och många med mig saknar just stabons livfulla trådar med allehanda problem, ofta kryddade med frågor som : *här är en sladd, var fan ska jag sätta den? *
Vi saknar henne med värme och kärlek, så att bli jämförd med henne är absolut inte nedsättande, snarare tvärtom.. Nån som berikar forumet, för att ta till ett just nu frekvent använt ord.

:-* :-* :'( :'(
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tösen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 24 jan-12 kl 11:13 »
Kan tyvärr inte hjälpa dig med pumpen.. men har ett tips på hur du kan förminska bilderna enkelt ;)
Högerklicka på bilden och välj "öppna med" - paint. Under fliken "Bild" väljer du "ändra storlek/snedställ" jag brukar välja 15% på både vågrätt och lodrätt, spara bilden igen ;) Lycka till med pump och allt!
Det blir vad du gör det till!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 24 jan-12 kl 19:24 »
Kan tyvärr inte hjälpa dig med pumpen.. men har ett tips på hur du kan förminska bilderna enkelt ;)
Högerklicka på bilden och välj "öppna med" - paint. Under fliken "Bild" väljer du "ändra storlek/snedställ" jag brukar välja 15% på både vågrätt och lodrätt, spara bilden igen ;) Lycka till med pump och allt!

På min rullgardinsmeny står det
Öppna
Redigera
å något
något annat

Klicka på Redigera

[Bild]
Ändra storlek (där kör jag 25-30% horisontalt och vertikalt)

Sen beskär jag bilden från höger nedre hörnet.

Under [Bild] finns även rotera/snedställ. Vänder bilden i 180 grader och beskär från högra nedre  hörnet igen.
Öppnar rotera/snedställ och vänder bilden rätt.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 25 jan-12 kl 00:34 »
Tack Torbjörn.  Har funderat en tid på trycket i bälgen, om jag har rätt tryck?

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 25 jan-12 kl 01:11 »
I mitt pumphus måste jag fylla luft så att det är tryck i "bulan"(den stora tanken).
Längst upp på den jag har sitter en typ däckventil dit drar du slangen från kompressorn och fyller
i det antal kilo tryck du ska ha...tror det är runt 5kg. Görs detta inte kommer pumpen att slå på
väldigt ofta vilket gör att tryckrecuceringsventilen ligger och slår hela tiden och bränner så småningen om.
Lycka till

som ensamt fruntimmer på gården under några år fick man lära sig ett och annat....
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 25 jan-12 kl 01:30 »
I mitt pumphus måste jag fylla luft så att det är tryck i "bulan"(den stora tanken).
Längst upp på den jag har sitter en typ däckventil dit drar du slangen från kompressorn och fyller
i det antal kilo tryck du ska ha...tror det är runt 5kg. Görs detta inte kommer pumpen att slå på
väldigt ofta vilket gör att tryckrecuceringsventilen ligger och slår hela tiden och bränner så småningen om.
Lycka till

som ensamt fruntimmer på gården under några år fick man lära sig ett och annat....
  Är det en (bula) med gummibälg måste man tömma systemet som Torbjörn beskriver för att få rätt tryck. Dessa har fördelen att inte behöver vara så stora som en utan gummiblåsa.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 25 jan-12 kl 11:17 »
Hej allihop.

förlåt att jag sprutade lite eld ett ögonblik. förstår att det inte var ment så.. skitbra. då är jag glad igen :D

'underbar stadsbo' <3

nu ska ni höra; jag blev ju så arg att jag åkte ner på det lokala vvs'hangoutet och vänligt men bestämt tillät mig att vara 'dum' i person, fast det är svårare än skyddad av nätets någonlunda anonymitet ;)   och det var inte ett dugg svår att hitta ventilen när bara jag visste att det var på själva vattentanken. bakom ett svart lock minsann som torbjörn skrev.

och jag fick köpt mig en mini-kompressor som gicktill bilens 'tändar-grej', sladden var dock bara en och en halv meter, så jag fick backa ner bilen genom snödrivorna, använda lite brädor för att komma någon vart för hjulen baraslirade, och ställde mig 10 cm från husväggen, drog sladden genom fönstret och nådde med typ 2cm marginal :D

nu är där pumpat till 100kg/cm, då började trycket öka mycket långsamt så jag ville inte chansa. bilbutik killen som sålde kompressorn sa 2kg - det passade inte alls med skalan på min kompressor ialla fall, men om jag pumpat i förmycket och skiten exploderar snart får ni gärna skriva det :D. vvs-killen sa att vattnet skulle kunna rinna ungefär 1,5 minut innan pumpen gick igång. jag räknade till 44 sekunder, sen ville jag inte slösa mer vatten utan är nöjd.

inget skrammel mer. nu får vi se hur länge den håller trycket, då, kan jag förstå...

och nästa gång ska jag komma ihåg att spotta på ventilen också :)

/ rakel-mer-spektakel-än-drake-igen

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 25 jan-12 kl 11:17 »
och existens: tack för tipset med bilderna, då vet jag till en annan gång!

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 26 jan-12 kl 11:45 »
Hmm. Har just fått förklarat för mig ännu mer om vem Stabon var. Jag är ledsen att jag tog det så fel. Känns tråkigt. Hade jag vetat vem och hur hon var hade jag tagit det som en JÄTTESTOR komplimang. Så är det sagt. 

Tror förövrigt att det kanske är hål i den där gummi-grejen, för nu tror jag att pumpen bråkar igen. Inte direkt när jag drar igång vattnet men snabbare än igår. Så fortsättning kanske följer, just nu lever jag fortfarande på succeen från igår!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 26 jan-12 kl 12:43 »

Detta med manometrar (tryckvisare, tryckmätare .....) är lurigt. Jag emellanåt själv tänka djupt, även dubbelkolla i tabell efter 28 år i tryckluftsbranchen! :-[

100kp/cm2 är mycket högt tryck.

1kp/cm2=100kpa (kilopascal) eller knappt 1 bar, eller drygt 14 psi, eller ungefär 1atö atmosfärers övertryck.......

Normaltryck i ett tryckluftsystem är 7 bar (100 psi) eftersom verktyg, ventiler , cylindrar etc är avsedda för max. 6 bar.
Dykartuber är oftast på 200 eller 300 bar.
Hydroforer på max 6 bar.
Gummiblåsor 1-2 bar. Ibland sitter där en liten lapp med rätt tryck.

En tank på 1000 liter med ett övertryck på 7 bar innehåller 8 kubikmeter atmosfärsluft. Så det är farliga grejer och kan bli en djevfla smäll. Betänk att 7000 liter ska ut ur 1000L-tanken på ett ögonblick. :o
Lägg där till att många manometrar är gamla, har konstiga enheter och vissa är skräp från början.

Ville bara göra er uppmärksamma INNAN det går åt hälvitte för någon.

« Senast ändrad: 26 jan-12 kl 14:03 av ToA »

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 5 användare
eriksjos, Anders Flix, Ollefund, Aquamaja, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser