Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsmogen hingstföl...  (läst 12103 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Könsmogen hingstföl...
« skrivet: 23 jan-12 kl 18:57 »
Har en undran ang vårat hingstföl modell ardenner...
Han går just nu med sin mor ihop med dom andra hästarna i väntan på att en köpare ska dyka upp...
Vi vill ju inte att han skall betäcka sin mor så undran är: När blir dom små grynen farliga att ha ihop med modern betäckningsmässigt...??
Han är född 12 maj-11.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Könsmogen hingstföl...
« Svar #1 skrivet: 23 jan-12 kl 20:14 »
Vissa blir könsmogna tidigt, jag har hört om 8 mån föl som framgångsrikt betäckt. Så jag hade skiljt snarast.

Kira

• Småland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-12 kl 08:13 »
Hade det varit en normal vinter hade jag inte varit orolig, men här brunstade stona härom veckan...det blev lite mildare 5-7grader ute och de reagerade på en gång, annars har jag aldrig varit med om brunst så tidigt på året. Själv brukar jag vänja av innan jul (ställa fölet i egen box under natten) och dela dem helt efter jul på mina majföl.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 24 jan-12 kl 08:18 »
Du ser väl när han börjar klättra?

Min skitunge diade o försökte betäcka helt plötsligt vid 7 mån ålder.
Snabb avvänjing där kan jag lova *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 jan-12 kl 12:08 »
Inget klättrande än vad vi sett.
Nattetid har han i flera månader gått i egen box men dagtid har alla gått ihop.
Har inte haft flera hagar att tillgå innan men hann precis, innan tjälen kom, delat upp deras stora i 2. Får se om d funkar...
Imon ska jag dela dom då jag är hemma, vaken och ute nästan hela dagen och kan övervaka det så inte hela staketet åker...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 24 jan-12 kl 12:10 »
Jo det e ju ett problem.
Se till att ta bort mamman o nån kompis till henne inte fölet.
Dom river snabbt staketet ..min skitunge rev allt ..

Kan du ta ut stoet i dag , alltså har du tränat det?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 jan-12 kl 23:55 »
Har fått tänka om lite nu då...
Får flytta mamman och gamligen, dom går bäst ihop. Och fixa en provosorisk avskiljning till nästa del i hagen så dom inte kan se varandra.
Så får han gå kvar med sin älskade kompis i den ursprungliga hagen.
Tror d ska gå bra då han bara har henne för maten, leker med sin vuxna kompis resten av de icke ätande/sovande tiden...
Tränat väldigt dåligt på detta med delningen. Är väl så med första barnet, alla felen ska göras. ;)

tringeling

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jan-12 kl 17:42 »
Bland hästar finns en inbyggd biologisk spärr mot att en son betäcker sin moder, och för den delen också att en far betäcker sin dotter. Detta under förutsättning att djuren vistas tillsammans oavbrutet från det att fölungen är liten.

Men det är klart, vissa hästar kan kanske vara perversa och/eller inte ha läst på i regelboken.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 25 jan-12 kl 18:49 »
tringeling Du har helt totalt fel om djurens värd finns ingen känsla hos häst vem som är far, mor ,farfar eller kusin i synnerhet om dessa vistas tillsammans oavbrutet från föl. Vad då för spärrar  ??? Kan undra var du får sådant som pervers ifrån. Djur är djur inget annat

Kira Ston brunstar 12 månader om året en cykel på 21 dygn. Tydligast visas brunsten på våren p.g.a vi har ett sådant klimat med mörk och ljus årstid bl.a Detta vet ju du   ;)  ville bara förtydliga att ett sto kan bli dräktigt även i dec

Lejonhjärta Tycker du fått bra svar från häst kunniga i stort
Jag har fött upp hästar i över 25 år ett par föl om året vi delar fölen först på natten men går med stot på dagen läser även du gör det, Rätt snart får fölungarna även gå i hagen brevid stona. Gör man det vid avvänjning och att fölungarna har sina kompisar fungerar det bra sedan- hingstar för sig och ston för sig. När hingst fölen är könsmogna mellan 7-12 mån ålder flyttar de till hingst hagar med ett avstånd till stona så dom inte når varandra. Hos oss handlar det om en korridor på 5 m Men det är här det  ;) Lycka till
  MvH Cokett
« Senast ändrad: 25 jan-12 kl 19:11 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

tringeling

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jan-12 kl 21:17 »
Cokett, jag uttryckte mig kortfattat och då kanske en del av fakta försvann. Nej, jag menar inte att hästar genom att titta på en annan häst kan avgöra ifall de är släkt eller inte. En hingst kan inte veta om ett föl är hans avkomma eller inte. Men om fölet är fött och uppvuxet i hans flock (harem) så är det troligen hans föl och han kommer att agera därefter. Det finns uppgifter i litteraturen att vilda flockar av ston består av mödrar och döttrar i flera generationer, men detta är nog inte korrekt. En forskare på Nya Zealand har beskrivit att när ungstona i en flock blir könsmogna, så jagas de iväg av flockledarhingsten. Detta tolkar forskaren som ett naturens sätt att undvika inavel. Här är länk till hans (Andy Beck) hemsida.

http://www.equine-behavior.com/

Nu var det ju inte detta bekymmer TS hade, utan risken att en ettårshingst skulle betäcka sin mor. Jag har fött upp hästar i 54 år. Jag har aldrig sett att en ettårshingst varit intresserad av att betäcka sin mamma. Däremot har de uppvaktat andra ston i flocken. Ointresset verkar vara ömsesidigt, på så sätt att mamman inte är intresserad av uppvaktning från sin lille son, lika lite som att han någonsin skulle komma på tanken att vara sexuellt intresserad av henne.

Pervers betyder avvikande beteende, speciellt när det gäller sexualitet. För mig skulle det alltså vara perverst ifall ett sto tillät betäckning av sin ettårsson. De fall jag har kunnat iaktta har alltså gällt sto och son som har umgåtts dagligen hela vintern, men de har ofta stått i olika boxar under natten. Men jag vill alltså inte svära på Bibeln på att sådana allianser inte kan förekomma bland våra tamhästar. Tamhästar hålls ju inte i flockar som är helt naturliga och då kanske det kan uppstå onaturliga beteenden också.

En äldre hingst (tamhäst) har inga spärrar mot att betäcka sin mamma. Men i naturen går de inte i samma flock så det torde inte vara aktuellt där.

Bland många djurarter finns medfödda beteenden i fråga om flockbildning och val av partner som minskar risken för inavel.

Att lära en unghäst att då och då släppas i egen hage är en del av hästens utbildning och uppfostran och kan naturligtvis vara bra. Men det kanske inte är en nödvändig åtgärd bara för att förhindra honom att betäcka sin mamma.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #10 skrivet: 25 jan-12 kl 22:44 »

Nu var det ju inte detta bekymmer TS hade, utan risken att en ettårshingst skulle betäcka sin mor. Jag har fött upp hästar i 54 år. Jag har aldrig sett att en ettårshingst varit intresserad av att betäcka sin mamma. Däremot har de uppvaktat andra ston i flocken. Ointresset verkar vara ömsesidigt, på så sätt att mamman inte är intresserad av uppvaktning från sin lille son, lika lite som att han någonsin skulle komma på tanken att vara sexuellt intresserad av henne.

Pervers betyder avvikande beteende, speciellt när det gäller sexualitet. För mig skulle det alltså vara perverst ifall ett sto tillät betäckning av sin ettårsson. De fall jag har kunnat iaktta har alltså gällt sto och son som har umgåtts dagligen hela vintern, men de har ofta stått i olika boxar under natten. Men jag vill alltså inte svära på Bibeln på att sådana allianser inte kan förekomma bland våra tamhästar. Tamhästar hålls ju inte i flockar som är helt naturliga och då kanske det kan uppstå onaturliga beteenden också.

Tyvärr så har det ju hänt att hingstföl betäckt sin mamma. Och med tanke på hur vissa ston beter sig även mot helt ointresserade valacker så förvånas jag inte.

Att lära en unghäst att då och då släppas i egen hage är en del av hästens utbildning och uppfostran och kan naturligtvis vara bra. Men det kanske inte är en nödvändig åtgärd bara för att förhindra honom att betäcka sin mamma.

Jag ser faktiskt ingen anledning att "chansa" genom att låta dem gå ihop. Efter 7 månader tycker jag nog överhuvudtaget att stoet bör få vila från "barnvakteriet" och hingstfölen får gå med samkönade.
Jag ser det dock som väldigt positivt om man redan har en etablerad flock och därför skiljer moderstona från flocken medan hingstungarma får stanna kvar i sin trygga tillvaro.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 25 jan-12 kl 22:49 »

Förstår inte vad denna teori om vildhästar har att göra med ung hingsten som   Lejonhjärta frågar råd om  ???
Det finns många turer i naturen för att undvika inavel..Ett stadie vi har passerat med hästar här i sverige för 5 till 1000 år sedan eller längre tillbaka i tiden än de   . Kanske vi som föder upp hästar försöker tala om att det är tama djur vi avlar på. Fast ibland känns dom inte så  8)

Sen som en kuriosa. Min granne tycker sig vara en utmärkt bilförare nu 92 år kör bil var dag både på fastlandet och här på ön. Han har ju aldrig krockat// Cokett

Förlåt Lejonhjärta för detta OT jag troligen startat men jag hoppas du fått svar på din fråga

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 jan-12 kl 23:09 »
Både ja å hästarna har överlevt dagen men den har varit tuff för oss... ;)
Då mammahäst är ledarstoet så blev d ju ramaskri på alla när hon försvann....
Hon å kompisen har ätit lite och stått å skrikit lite.
Lillkillen har varit helt förtvivlad, så klart, och var så genomsvett så han fick på sig ett svettäcke för å torka upp. Hamnade i staketet en gång men kom ur å staketet var kvar... Fick tillslut släppa in kossorna till dom så dom gick och åt ihop med dom uppe vid foderplatsen.
Ska nog lösa sig tids nog.
Han slängde sig över kvällsmaten när han kom in, den var prio 1 och inte hans mor som står bredvid.
En till undran nu då...
Har dragit ner på mammans kraftfoder till 1 näve som hon får när dom andra får kvällsmaten.
Finns nått annat ja skall göra för att hon ska sina bättre.
Fick faktiskt mjölka ur hene lite för hon stod bredbent så spänd va hon. Ville inte äta höet innan d lättade lite.
Vill ju inte ta för mkt så d tar längre tid för henne men vill ju inte heller att hon får mjölkstockning el andra problem...

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #13 skrivet: 25 jan-12 kl 23:22 »
Ta bort kraftfodret helt..   Köp en morot och ge i krubban hon vet inte hur mycket hon får bara att hon får  :) Ge mer hö  ...Låt han suga ur nu i morgon om du inte låtit honom göra det på kvällen om han diar fortfarande.. Du har ingen möjlighet geografiskt att ha flocken i hagar brevid varandra ?? Ibland fungerar det bättre MEN ibland inte.
Du är duktig..Klart det löser sig och till nästa gång har du lärt dig.. Kämpa på//Cokett

Kira

• Småland
« Svar #14 skrivet: 25 jan-12 kl 23:26 »
Kira Ston brunstar 12 månader om året en cykel på 21 dygn. Tydligast visas brunsten på våren p.g.a vi har ett sådant klimat med mörk och ljus årstid bl.a Detta vet ju du   ;)  ville bara förtydliga att ett sto kan bli dräktigt även i dec

Eftersom jag har hingst i stallet så vet jag exakt när mina ston brunstar eller ej och inget av de ston jag haft tidigare eller de jag har nu brunstar mitt på vinter. Nu har jag kanske inte lika lång avelserfarenhet som du har men enligt följande länk så stämmer det jag skrev:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/brunst-ar-naturligt-men-kan-ge.htm

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #15 skrivet: 25 jan-12 kl 23:39 »

Kira Ston brunstar 12 månader om året en cykel på 21 dygn. Tydligast visas brunsten på våren p.g.a vi har ett sådant klimat med mörk och ljus årstid bl.a Detta vet ju du    ;)  ville bara förtydliga att ett sto kan bli dräktigt även i dec

Absolut Kira Jag ifråga sätter inte din kompetens tvärt om jag använde mig av ditt kunnande  ;) ord är svåra att formulera// Cokett

tringeling

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 jan-12 kl 23:41 »
En till undran nu då...

Finns nått annat ja skall göra för att hon ska sina bättre.

Som Cokett skrev, låt honom dia några gånger, t.ex. en gång per dygn i några dagar och sedan varannan dag i några dagar. Juvret kommer att bli spänt däremellan, vilket man önskar, eftersom det är det ökade trycket  i juvret som gör att hon sinar.

Hästen har varit tamdjur länge men har kvar det mesta av vildhästens beteende. I övrigt är det nog bäst att jag avbryter diskussionen med dig Cokett eftersom jag inte alls lyckas göra mig förstådd. Och du blir väl glad att slippa diskutera med någon som du uppenbart anser vara en fullkomlig idiot och dessutom senil, med hänvisning till din anspelan på gotländska bilförare.

Mina ston brukar heller inte brunsta mitt i vintern.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 26 jan-12 kl 00:09 »
Men  tringeling Vi som har hingstar/valackar vet att det är stona som bestämmer.. mina som brunstar året runt dock inte lika kraftigt på vintern ,låter som vi bor på en grisfarm just nu
 Och vad får dig att tro att det inte är just jag som är "grannen:-[  Klart du har många rätt och jag har inga fel (skojar bara) . Du får PM,a mig så vi får bråka lite privat// Cokett

Förlåt igen Lejonhjärta för OT
« Senast ändrad: 26 jan-12 kl 08:36 av Cokett »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 26 jan-12 kl 09:45 »
Inget kraftfoder alls , låt den lilla dia ur morgon o kväll ..
Sen bara på morgonen eller kvällen , det går ganska så snabbt när dom sinar ..
Jo det är såå hemskt hjärteslitande när man måste skilja på dom .. :-\

Jag kunde ju släppa i hop mina igen efter bara 1½ månad men det var ej av normala skäl..
Nån skar sönder min hingstunge i underlivet så han behövde sin mamma ..
Han blev aldrig hingst igen efter det . :'(

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 26 jan-12 kl 13:15 »
Men lillagubben, vad hemskt!!! Att sånna går lösa... >:(

Försökte få honom att dia imorse men han ville inte fatta, ville bara ut.
Mjölkar ur henne för hand lite granna så får vi göra nytt försök ikväll...
Ikväll blir d morötter för mammisen.
Nått ja ska tänka på nu med fölisen då??
Nått ja ska vara observant på nu när han slutat dricka mjölk helt plötsligt??
Nått speciellt han ska få, extra mat mm mm...

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
Grubblarn, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser