Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips litet vindkraftverk  (läst 2717 gånger)

freitag

• Södermanland
Tips litet vindkraftverk
« skrivet: 23 jan-12 kl 11:05 »
Vi bor i ett riktigt blåshål (Stockholms skärgård) och har en tid funderat på att utnyttja detta genom att installera ett litet vindkraftverk. En av de saker som gjort oss tveksamma är att vi hyr vårt ställe. Men jag funderar på om det skulle kunna gå ändå. Vi har ett relativt nybyggt hus på ca 130 kvm, en öppen spis med kasett + vedspis. Vi gör av med ca 10-12000 kWh per år. Uppvärmningen är det alltså inte så stora problem med, elen går mest åt kyl/frys/tvätt, ljus och något element är på då och då när det är som kallast.

Vad finns det för möjligheter för oss? Vilka vindkraftverk finns i den storlek som skulle kunna uppfylla våra behov? Hur går det till när man installerar vindkraftverket till huset? Eftersom vi hyr finns inte hur stora möjligheter som helst att ändra om. Kan vi återställa allt i det fall vi skulle säga upp hyreskontraktet och i det fall ta med vindkraftverket?

Vi har funderat både på att bygga själva, och kraftverk som finns på marknaden, typ http://www.windforce.se/vertikala-vindkraftverk.php

Tips, funderingar och erfarenheter tas tacksamt emot!

freitag

• Södermanland
SV: Tips litet vindkraftverk
« Svar #1 skrivet: 23 jan-12 kl 11:23 »
Inser nu att det fanns en egen underrubrik för eltillverkning. Jag flyttar dit istället!

parpen

• Halland
« Svar #2 skrivet: 23 jan-12 kl 11:24 »
Hej!

En sida som jag tycker är inspirerande är www.24volt.eu. Kolla in den!

Pär

MinnaRoselli

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jan-12 kl 20:39 »
tack! där finns mycket att roa sig med ... drömma ...

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 feb-12 kl 16:34 »
Finns inte ström på plats? Om blir det mer ekonomiskt att köpa vindkraften över elnätet.
Det finns vad jag vet inga vindkraftverk i den mindre storleken, som lever upp till vad som lovats.
De som köpt, brukar göra som bilägare när man frågar vad deras bil drar, inte vara helt korrekta, i detta fallet
är överdriften liksom på andra hållet.  Jag skulle göra en på plats besiktining av en installation göra  kontroll,  innan jag köpte.

Priset kan mycket väl få vara högre, om verket levererar och inte kräver långresande dyrt underhåll efter kort garantitid.

Hittar du ett bra verk, och behöver ett, så visst, en bra idé.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser