Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sitter selen och vad bör ändras?  (läst 4381 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Hur sitter selen och vad bör ändras?
« skrivet: 21 jan-12 kl 11:00 »
Jag har en ardennervalack som är 1,5 år och har en loksele i Cob.   Jag skulle vilja ha tips och åsikter om hur selen sitter på honom i dagsläget. Är medveten om att man kan behöva ändra storlek längre fram, men vill veta om den jag har idag fungerar och vad som ev behövs ändras/köpas nytt.

Den remmen som sitter tajt och som sitter i sadelgjordsområdet, heter den däckelgjord? Kan man köpa lösa sådana? Den ser ja ju att den sitter för tajt. Men hur själva selen ligger kan jag inte bedömma :)

Här kommer lite bilder.

Midsommaren

• Bohuslän
SV: Hur sitter selen och vad bör ändras?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-12 kl 11:02 »
bilder

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 21 jan-12 kl 11:03 »
sista bilden

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 jan-12 kl 18:19 »
Jag är ju ingen expert på körning, men vi körde ganska mycket förr.. o:)
Jag tycker selen ser liten ut överlag, men bukgjorden är definitivt för liten. Däckelgjorden ska däremot sitta mer som en sadelgjord för att hålla selen på plats. Ska du dra med selen så tycker jag definitivt du ska ta ut nån som kan det där med selar, det är lite svårt att se bara på bilder, man vill nog gärna känna hur det känns åxå.
Ska du "bara" tömköra eller dra skaklar av styv slang eller långa slanor så duger den säkert tills vidare. Men mitt råd är: sätt ingen kärra/släde efter med den selen!

Hoppas du hittar nån som kan!
Lycka till! Det är buskul att köra häst!! :D

Mvh Lena
man harnte roliare´n man jörse

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 23 jan-12 kl 18:28 »
vi drar enbart skacklar i dagsläget. Igår åkte vi pulka efter :)  Den remmen som sitter strax bakom frambenen är det däckelgjord? Den remmen som är bakom bukgjord? Den gjorden går i allafall att ha mycket lösare så den kanske inte är för liten? Om vi nu pratar om samma rem :-[

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 23 jan-12 kl 18:33 »
Tycker också den ser aldeles för liten ut,draglädret är för kort så det räcker inte att byta däckelgjord
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jan-12 kl 18:37 »
Ja selen är alldeles för lite bättre men en som han har att växa i lite det gör mindre skada  man kan lägga i  i nacken om det är alldeles för stor så gär det använda selen en då .

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 23 jan-12 kl 19:38 »
första gången han hade den på sig si var han 8 månader och då var den alldeles för stor ;D okej men då har han alltså vuxit ur den! Går det att byta ut några delar så de kan passa eller behöver jag köpa en ny?

kbh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jan-12 kl 19:51 »
första gången han hade den på sig si var han 8 månader och då var den alldeles för stor ;D okej men då har han alltså vuxit ur den! Går det att byta ut några delar så de kan passa eller behöver jag köpa en ny?
Skulle satta på en större hålla på och byta ut delar  gagnar inget då lokträna även är försmå i vart fall ganska omgående.

EmblaAsk

« Svar #9 skrivet: 25 jan-12 kl 22:24 »
Den selen börjar bli liten..... Däckelgjoren är den som går från däckeln, alltså den del som ligger på hästens rygg. Bukgjorden är den gjord som går från dragringen och under magen på hästen. Om du byter "spänning" på dom så att bukgjorden är lös och däckelgjorden är åtdragen som ett skärp ungefär så blir det bättre, men som någon annan sa, lokorna är snart för små och då måste man byta till en större storlek på selen.

När hästen vuxit ur lokorna går det inte att "fixa till det" för små lokor är som för små skor det går inte att fixa, utan man måste byta storlek. det går bra att tömköra och släpa små grejor med denna selen, men se upp, när draglädrena börjar bli för korta kan hästen få skav på baksidan av frambenet då draglädret drar bukgjorden framåt.

Du får nog räkna med att byta ut denna mot en sele i storlek full och sedan kanske byta igen när han är fullvuxen!

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 jan-12 kl 23:11 »
En ställ bar armésele  är det ultimata i ställbar het  tung men bra. då dragläder  och lokornar är ställbara på selen och däckel jord kan man byta ut om dom inte skulle räcka till men det blir billigt   allt detta förut sätter att selen är i originalutförande förstås .

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 26 jan-12 kl 13:33 »
EmblaAsk: Jag förstår. Då får jag skaffa en i strl full till att börja med. När du skriver att lokorna är för små är de att dom är för korta längdmässigt? Alltså för korta i den riktningen från mankammen och ner?

EmblaAsk

« Svar #12 skrivet: 07 feb-12 kl 22:10 »
Ja, precis, lokorna är för korta, och då hamnar dragpunkten för högt upp på bogbladet vilket inte är optimalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare
Galaxie, Ljunghonung, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser