Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggfrågor Mignon  (läst 2322 gånger)

Misonten

  • Inlägg: 244
    • Västergötland
Äggfrågor Mignon
« skrivet: 21 jan-12 kl 09:46 »
Mina mignoner är 1 år nu i vår, När kan jag räkna med att hitta ett litet ägg?
Ankorna går ihop med araucana, ser man skillnad på deras ägg? De lägger väl båda gröna ägg?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äggfrågor Mignon
« Svar #1 skrivet: 21 jan-12 kl 10:43 »
Nu har jag inte mignoner, men ankägg är liksom mer blanka och släta på ytan än hönsägg. Jag vet inte hur storleken är på mignon kontra araucana men det bör gå att se skillnad på dem hyfsat lätt tycker jag.

De bör lägga ägg när värmen och ljuset återkommer, de brukar börja värpa i februari-mars året efter de kläckts. Om de är sena att komma igång kan man ge dem lite värpfoder när man tycker att vädret är tillräckligt bra för ägg.

Tänk på att ägg som blir kalla,dvs när det är minusgrader, inte ger ett ok resultat när man kläcker dem, så vill du kläcka ällingar eller sälja avelsägg, så vänta tills det är plusgrader dygnet runt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Misonten

  • Inlägg: 244
    • Västergötland
SV: Äggfrågor Mignon
« Svar #2 skrivet: 21 jan-12 kl 11:47 »
Tack för bra svar!
Värpfoder får de då hönsen äter det från vår och framåt.
Vill de ha något speciellt rede?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äggfrågor Mignon
« Svar #3 skrivet: 21 jan-12 kl 11:50 »
Det skulle nog vara bra. Ankor värper på marknivå, och det är praktiskt med ett bra rede som de gillar, så att man hittar äggen. Det finns regler för hur redena ska se ut, de finns på http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/kalkonerankorochgass.4.67e843d911ff9f551db80002527.html

Citera
Måttbestämmelser för ankor och gäss
Har du ankor som är avelsdjur ska deras värpreden vara minst 0,4 meter breda, 0,4 meter djupa och 0,5 meter höga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Misonten

  • Inlägg: 244
    • Västergötland
SV: Äggfrågor Mignon
« Svar #4 skrivet: 21 jan-12 kl 11:53 »
Hönsen har ett uppvärmt hus där de lägger äggen i sina reden. Men kan man inreda golvet med något speciellt som lockar ankorna? Idag ligger det bara spån på golvet.
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äggfrågor Mignon
« Svar #5 skrivet: 21 jan-12 kl 12:29 »
De brukar vilja ha ett rede, där ingången är skyddad och det är lite mörkt. Men de är såklart olika individer, som kan ha olika preferenser.

Mina ankor lägger sina ägg i reden fyllda med hö och halm, och som står så att det är lite mörkt inne i redet. Mina reden följer måtten på jordbruksverkets hemsida.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tobias Baggman, Galning

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser