Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Land rover. Skit bra eller bara skit?  (läst 9972 gånger)

Eleganten

• Västmanland
Land rover. Skit bra eller bara skit?
« skrivet: 19 jan-12 kl 21:31 »
Funderar på att skaffa en land rover modell Ä alltså inte den nya flådiga defendern utan en ärrad hjälte som har skjutfönster modell korvkiosk.
Jag tilltalas av deras enkelhet. Ju mindre lull lull desto färre saker som går sönder tänker jag. Framkomligheten verkar vara superb. Men så tillverkas den i England... Av Engelsmän..

Någon som har erfarenhet av dessa brittiska legender?

En sak till. Den verkar oumbärlig på safari i Afrika men här är det som bekant lite svalare klimat.
« Senast ändrad: 19 jan-12 kl 21:36 av Eleganten »
Estetiken framför allt

Huggorm

• Gäst
SV: Land rover. Skit bra eller bara skit?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-12 kl 21:40 »
Skall du mest köra på vägen så vore det nog bättre att köpa en gammal duett eller liknande

Eleganten

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 jan-12 kl 21:43 »
Visst kommer jag att köra på väg men även en hel del i skogen över ängar åkrar och dyligt.
Estetiken framför allt

donderboss

• -
« Svar #3 skrivet: 19 jan-12 kl 21:49 »
Jeg har kørt land rover i mange år ,och ju det er en jette bra bil ,om man kender dens formåen ,om du skal gøre det mycket fint ,skal du købe en 90 eller 110 tommer ,en verkelig solid stabil bil ,lite mere let startet end dom med skjute fönster ,i cold weather ,har en stående ved sollefteå ,och den slår fint i gang om den har stået et halvr år och det er kaldt.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Eleganten

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-12 kl 21:55 »
En lite nyare är vettigt att satsa på alltså. Vilken årsmodell har du?
Hur är det med värme i cupén vintertid?
Estetiken framför allt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 19 jan-12 kl 23:40 »
Se upp med äldre exemplar med dieselmotor, de brukar besanna alla gängse fördomar mot gamla engelska dieslar (svåra att kallstarta, hög oljeförbrukning, stinkande avgaser). Även om man får bilen billigt så är kanske kostnaden för en topplocksrenovering och en omgång nya spridare något man hade kunnat klara sig utan.

Räkna med att den kan vara en utmaning när det gäller konstiga gängor och nyckelvidder på skruvar.
Spröda plastdelar och konstiga materialfel (en typisk sak som jag har sett på en Land Rover var att bromsvätskebehållaren hade blivit så spröd att den föll i bitar när locket skulle tas av) får man vara beredd på.

Beträffande kupévärme så behöver man nog inte oroa sig för kapaciteten hos värmepaket och fläkt, sådant brukade vara rejält tilltaget på engelska bilar redan på 50- och 60-talet då tyska och svenska bilar knappt hade värmesystem värda namnet. Det man kan vara orolig för är snarare hur dragigt det är med öppna genomföringar för pedaler och stag i torpedvägg, otäta dörrar osv.

Elfel är ju något som engelska bilar brukar vara beryktade för, men min åsikt är att man inte behöver befara värre problem än på vilken gammal bil som helst - däremot är ju en del saker i elsystemet uppbyggda på annat sätt i engelska bilar än vad man är van vid från andra länder, så en klåpare som inte läser på i elschema och verkstadshandböcker utan tror att allt är kopplat och fungerar på samma sätt som i t ex en Volvo kan ställa till stor skada.

donderboss

• -
« Svar #6 skrivet: 20 jan-12 kl 01:26 »
Jeg har en 1986 ,1985, 1980, 1998,1991.
Har inte værert ude for torbjørns senarie ,jeg har på trods kommet på et land rover verkstad gennom 20 år ,om du køber noget från 1985 så får du en verkelig solid och stabil køretøj ,det fordree naturligvis den er i rimelig stand når du køber den ,.och 2,5 er let startet ,kører månge km, permanet 4x4 ,varme i kabin er rimeligt .

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-12 kl 08:26 »
Har du kollat vad bilskatten är på en Land Rover?
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 20 jan-12 kl 14:38 »
Tänkte satsa på en skattebefriad.
Estetiken framför allt

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 jan-12 kl 14:48 »
Defendern är väl ganska lättmekade har jag hört, och en haynesguide är nog en bra investering att ha i bilen. Har man en sådan klarar en normalintelligent person det mesta, till och med brorsan som har tummen mitt i handen klarade det mesta på sin gamla defender från ´76 och det säger en hel del. Personligen tror jag att så många gamla land rovers fortfarande är i bruk beror mer på att de är uppskattade än att de är bra. De jag känner som har land rovers av olika ålder har alla haft rätt mycket problem. Den som strulat mest är nog en defender från 2004 (eller om det var ´05)....

donderboss

• -
« Svar #10 skrivet: 20 jan-12 kl 15:40 »
Dom har nok haft tummen i hånden som du sager .
sen dom har haft så mange problemer
Jeg har som sagt haft landrover i månge år ,och brugt dom flittigt , och det har været små ting dom fleste, men alt kan gå i sønder ,eller saboteres.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 20 jan-12 kl 16:12 »
Självklart skall du skaffa dig en Landy.
Tror att det var 60% av alla tillverkade genom tiderna som fortfarande rullar. Vilket är riktigt oootroligt.
Gällande reservdelar så är det enkelt att hitta i UK till verkligen resonabla priser.
Precis som alla äldre fordon så kräver dom en del kärlek, men du kan skruva det mesta med enkla verktyg.
All teknik är enormt enkel. Dock så är rosten ganska elak mot dom speciellt där ramen och karossen möts.
Men en ny ram är prisvärd om du tänkt att behålla den på längre sikt.
Akta dig för defendern. Den har hög bränsle förbrukning och teknik som man kan ha problem att reparera med vanligt enkelt bonnamek.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

donderboss

• -
« Svar #12 skrivet: 20 jan-12 kl 17:38 »
lidt  info!
88 och 109 tom ,kaldes seriebiler ,och tog slut 1983 ca !
!983 blev defender præsenterert ,ochså kaldet 90 ,11o,130 , havde en 2,5 diesel ,nogle v 8 .
Och der er mycket mekanisk different på en 1984 defender och en 2008 defender ,så alle defender er inte høg elektroniske.
Och mener fortfarende at dom defederer från 80erne var mycket bra bil enkelt och mycket slidstærk och let at reperer

donderboss

• -

renee d

« Svar #14 skrivet: 20 jan-12 kl 19:28 »
Original diesel motor in the 110 1984 model is under dimensioned. How do I know :'(

Eleganten

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 22 jan-12 kl 08:21 »
Tac.k för alla svar. Det får bli en landy
Estetiken framför allt

mantajohan

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 23 jan-12 kl 10:57 »
landy e fina bilar,  ;D finns nånna fler jag osse skulle øvervæga:   jeep cherokee xj   och chevrolet blazer k5

alla 3 e grymt bra bilar  8)

mvh/Johan
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

brainghost

• Småland
« Svar #17 skrivet: 05 feb-12 kl 08:05 »
Haft olika landrovermodeller i ca 25 år ,bara bytt bromsar o avgas sen har de alltid gått, antagligen tur eller inte?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Land rover.
« Svar #18 skrivet: 05 feb-12 kl 09:16 »
Skit bra eller bara skit?

Nja, jag bara skiter, ibland bra, ibland inte...

/Särskrivningspolisen (:)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 feb-12 kl 23:36 »
88/109" Series Land Rover är fina grejer för rätt person.
90/110" är en Range Rover med Seriebilskaross, mycket lite gemensamt fast de ser lika ut.

Jag älskar min 88" som används till allt.
Kör den på gammal frityrolja från restauranger så det är billigt...

Min kanal på YouTube.

Titta på en från -80 och framåt så får du en vagn att åka lite med. Många förbättringar gjordes då, bla motor med 5-lagrad vevaxel och vibrationsdämpare samt bättre bromsar.
Skall du ha billiga delar i UK så köp en RHD.
« Senast ändrad: 09 feb-12 kl 23:39 av Ullaredsgården »

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
OdessaJ825

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser