Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgård början av 1900-talet?  (läst 5349 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
Trädgård början av 1900-talet?
« skrivet: 17 jan-12 kl 19:48 »
Vår gård är byggd 1912 och inget spår av den gamla trädgården finns tyvärr kvar. Jag skulle vilja återställa så smått till en tidsenlig trädgård av början på 1900 talet :) Jag är inte speciellt bra på trädgård och odling men intresset och viljan finns i alla fall! :) Vart kan man vända sig för att få hjälp eller få råd och tips på vad som odlades och hur en trädgård var uppbyggd? Det borde ju finna entusiaster och nördar på detta området med :)
Tips på vart det finns offentliga 1900-tals trädgårdar som man kan hämta inspiration från?

Jan lindgren

SV: Trädgård början av 1900-talet?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-12 kl 21:29 »
Hej!
Det finns en trevlig bok. Nils Sonesson: Handbok för trädgårdsodlare. Det exemplar jag har kom ut 1919 men den kom ut i nya upplagor under många år.
MVH
Jan

TheoA

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-12 kl 21:39 »
Om du hittar en karta över trädgården och husen så kan du nog se hur gångarna gick och var träd och buskar stod. Såna kartor har vi kvar från 1800-talet men de kanske bara gjorde det på större ställen.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 17 jan-12 kl 21:51 »
Jag hittade intressanta flygfoton och vykort över byn hos grannarna. Där kunde jag se hur min tomt och hus sett ut en gång i tiden.

Ett annat tips är att klippa gräset kort och hoppas på en torr sommar för när det blir torka och gräset är kortklippt kan du se var grusgångarna har gått.

Ugglemor

« Svar #4 skrivet: 17 jan-12 kl 21:59 »
Hej,
En annan kanske användbar bok är "Träd- och buskupproret" av Anna Andréasson och Katarina Wedelsbäck Bladh. En liten bok om träd och buskar i trädgården, och det stora antal arter och sorter som fanns tillgängliga i svenska plantskolor mellan 1800 och 1950. Kostar ca 100 kr på nätbokhandel.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-12 kl 22:46 »
Vad som bör betänkas är att väldigt få hade råd att ödsla yta till onyttiga blommor. Någon enstaka blomma för skönhets skull hade väl ganska många, men annars var det i första hand nyttoväxter som odlades. Äppelträd, vinbärsbuskar, grönsaker, örter.

På bilder härifrån har jag sett att man odlade hö/ vall ända in till huset. Uppe i berget stod det en syren och äppelträden stod på rad i slänten där det var svårare att slå hö. Några gångar fanns inte direkt, mer än fram till entrén och från entrén ner till laggårdsdörren, men det var väl mer vägar där man även körde med hästen. Detta beror ju givetvis på hurpass rik ägaren var, men här var det ett vanligt fattigt torp.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 18 jan-12 kl 03:50 »
Carl  Larsson gården är ifrån tidsperioden.         

Ådalamalin

• Färsk skåning som siktar på självhushållning
    • Skåne
    • Ådalagård
« Svar #7 skrivet: 18 jan-12 kl 18:37 »
Skrev ett låååångt svar som försvann när det skulle publiceras... :(

Sammanfattningsvis: Sök på allmogeträdgård så hittar du information på nätet.
Delar av boken "upptäck och bevara allmogeträdgården" finns tacksamt nog publicerat av författaren:
http://haven.tradgardsmastarn.se/allmoge.htm

Lycka till!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 jan-12 kl 18:52 »
Oh! Intressant tråd :D
Vårat hur är från ca 1899. Skulle va kul att veta mer om hur man anlade trädgårdar då och vad för växter man använde. Här finns lite spår kvar, men inte så jättemycket.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 jan-12 kl 19:54 »

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 jan-12 kl 21:37 »
Vinbärsbuskar och frukträd vill jag ha i massor! Det skall vara en nyttoträdgård med massa örter fast även fina syrener och andra vackra prydnas blommor :)
Jag funderar på att gå med i hembygdsföreningen och kanske kan man där får lite hjälp av en fantast :)
Har tyvärr inga bilder eller något gammalt att gå på i trädgrden då den är totalt borta. Bara gräsmatta kvar.. Googlade runt och hittade en bild på mitt hus. Antagligen taget 1920-1930talet. Ser inte så mycket av trädgård men man ser ju att de odlade en del :) Min gård ligger längst bort till höger :D
Nu skall jag kolla länkarna som ni lagt in, söka böcker och googla lite :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 jan-12 kl 21:48 »
Kolla in Kungälvs trädgårdsförening ;) De (vi) förvaltar en trädgård i Kungälv från det förra sekelskiftet :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare
von tratt, javill, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser