Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur temperaturkänsliga är får?  (läst 3852 gånger)

Luppa

• Norrbotten
Hur temperaturkänsliga är får?
« skrivet: 17 jan-12 kl 12:25 »
Vi har en bagge till salu och nu ringde en tjej och var intresserad. Problemet är att våra får har stått inne sedan snön kom, men hon har sina ute.
Han är klippt när vi tog in hono, för ca 2 mån sedan så han har ju inte så tjock ull.
Spontant så känns det som att det inte är en bra idé, men jag vet inte hur känsliga får är...
Det har ju varit en himla mild vinter än så länge, men det kan ju smälla till och bli 30 grader kallt.  ???
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

irma56

• Småland
SV: Hur temperaturkänsliga är får?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-12 kl 13:02 »
Han kommer att må alldeles förträffligt ute. Mina får ligger gärna ute om det är kallt och snö men ogillar 0-gradigt gråväder med regn. De är gjorda för att vara utomhus, stallarna är bara till för oss människor ;)

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jan-12 kl 13:07 »
De mår prima ute även vid många minusgrader. (Utgår från att fåren har tillgång till torrt och vindskyddat ställe på det nya stället!)

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 17 jan-12 kl 16:42 »
Ja att får kan gå ute tvivlar jag inte på ;)
Men det funkar alltså att sätta ut en som stått inne ett par månader, mitt i vintern?
Ska kanske påpeka att det gäller norra norrbotten  ;D

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-12 kl 16:50 »
Du menar att baggen får inte gå in alls på det ev nya stället??.Bara vara ute, dygnet runt, oavsett väder och vind?.Håller med de övriga, får brukar vara tåliga mot kyla..Men samtidigt vill de ju ha något ställe att gå in i, där det är torrt och vindskyddat..

pyromanen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-12 kl 18:13 »
.Men samtidigt vill de ju ha något ställe att gå in i, där det är torrt och vindskyddat..
Inte bara "vill ha" utan ska ha enligt djurskyddsreglerna

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 17 jan-12 kl 18:17 »
Hur har du fåren? Är det uppvärmt där de är?Eller står de i en kall ladugård. Jag tänker på mina får, jag har dem i en kall ladugård, ibland är det kallare där än ute men när det blir mer än 20 grader så brukar det vara kanske -10 grader i ladugården. De är också ute på dagarna och då stannar de oftast ute fast det regnar eller snöar och är kallt.

Normalt är det ju så att djur brukar behöva vänja sig vid kyla (vi människor också) men i år har det ju inte varit så kallt. Jag vet ju också att när djur kommer ut i kyla så växer deras päls ut fort så jag skulle tro att baggen får ganska fort tjock ull. Det viktiga är ju att de har något att äta så håller de värmen.
Åsenfår, hundar och katter

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 17 jan-12 kl 22:36 »
Du menar att baggen får inte gå in alls på det ev nya stället??.Bara vara ute, dygnet runt, oavsett väder och vind?.Håller med de övriga, får brukar vara tåliga mot kyla..Men samtidigt vill de ju ha något ställe att gå in i, där det är torrt och vindskyddat..

Nä det har jag inte sagt? Det är ju lag på vindskydd.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 17 jan-12 kl 22:38 »
Hur har du fåren? Är det uppvärmt där de är?Eller står de i en kall ladugård. Jag tänker på mina får, jag har dem i en kall ladugård, ibland är det kallare där än ute men när det blir mer än 20 grader så brukar det vara kanske -10 grader i ladugården. De är också ute på dagarna och då stannar de oftast ute fast det regnar eller snöar och är kallt.

Normalt är det ju så att djur brukar behöva vänja sig vid kyla (vi människor också) men i år har det ju inte varit så kallt. Jag vet ju också att när djur kommer ut i kyla så växer deras päls ut fort så jag skulle tro att baggen får ganska fort tjock ull. Det viktiga är ju att de har något att äta så håller de värmen.

Vi har dem i ouppvärmd ladugård. Fast tempen håller sig över noll i alla fall.

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jan-12 kl 14:38 »
Vi har våra med i ouppvärmda djurstallar, och det blir ju rätt kallt även inne då..Det var lite så jag tänkte om din bagge, även fast han varit inne, så har det varit kallt, och då kanske tempraturskillnaden inte blir så stor för honom, om han får vara ute på nya stället, eller vad tror du??..

Luppa

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 18 jan-12 kl 15:23 »
Vi har våra med i ouppvärmda djurstallar, och det blir ju rätt kallt även inne då..Det var lite så jag tänkte om din bagge, även fast han varit inne, så har det varit kallt, och då kanske tempraturskillnaden inte blir så stor för honom, om han får vara ute på nya stället, eller vad tror du??..

Ja jag vet verkligen inte... Det håller sig som sagt över noll här i ladugården, och det kan ju smälla till och bli -30. Så då blir det en temperaturskillnad på 30 grader.  ::)
Nu lät det iofs som att hon kunde fixa en plats i stallet åt honom tills det blir lite mildare, så det löser sig nog på ett eller annat sätt om hon köper honom.

jlundgre

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 18 jan-12 kl 19:53 »
Våra får bor i ouppvärmda, oislerade stallar med tillgång till rastfållor och vi klipper fåren två gånger per år (lammen en gång och då på vintern). Jag skulle nog säga att det inte är någon fara för din bagge att hamna på ett ställe där han får gå ute mycket, bara han har tillgång till vindskyddad, torr liggplats. Det är ju dessutom två månader sedan han blev klippt. Min erfarenhet säger att de är känsligast första 1-2 veckorna efter klippning då de gärna ligger tätt i grupp för att värma sig. Efter två månader märks det inte.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #12 skrivet: 20 jan-12 kl 23:03 »
Jag tror inte heller att det är några problem för din bagge. Får är tåliga och gillar torrt o kallt bättre än klafset vi har nu... :P Nu är jag ju iofs sörlänning, men det kan bli många minus här också ibland.

Sälj du honom är mitt råd!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser