Vad kul, grattis!
Jag är hyfsat mycket nybörjare också men tänkte våga mig på några tips och funderingar ändå

1. Har ni tillgång till plätten i förväg så ni kan bearbeta den?
2. Vill ni planera för flera års odling bör ni tänka på att samma gröda inte bör odlas på samma plats flera år i rad. Se t ex
http://www.sparlosa.se/vaxtfoljd.html. Ni kanske kan dela upp er lott i fyra olika rutor?
3. Olika grödor är olika krävande vad gäller näring, jord, gödsel och väta. Bönor binder t ex kväve till marken, medan t ex kålfamiljen vill ha ganska mycket näring. Vissa grödor trivs bra tillsammans, andra inte. Lök kan du t ex samodla med potatis eller morot (man kan köra varannan rad t ex). Kål kan du samodla med bönor, eller sommarblommor såsom tagetes och ringblomma för att förvilla insekter.
4. Kålväxter har många fiender, så se till att täcka ordentligt med nät när ni odlar broccoli och grönkål.
5. Lättodlat (enligt mig): potatis, morötter, lök, bönor och ärtor. Behövs inte förkultiveras och är tacksamt. För bönor är det dock viktigt att jorden är varm när man sätter ner fröna (ca 12-15 grader i jorden, i min odlingszon ungefär i maj/juni). Sallat, ruccola, spenat och rädisor - kommer snabbt upp på våren innan du hinner tänka på andra grödor! Mangold säger alla är lätt, vi misslyckades dock med detta totalt i år.
Har ni tillgång till gräsklipp så är det bra både som täckmaterial och gödsel!