Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bosarpkyckling - bra eller?  (läst 18782 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Bosarpkyckling - bra eller?
« skrivet: 16 jan-12 kl 17:47 »
När jag tjatar om hur hemskt det är med de här stackars broilerkycklingarna brukar jag få motfrågan var man kan köpa ekologisk kyckling. Det vet ju inte jag som är vegetarian, men nu har jag hittat till Bosarpkycklings hemsida http://www.bosarpkyckling.se/index.htm Är det något man kan rekommendera med gott samvete? Är det samma snabbväxande elände? Det pratas om kravcertifierat lågproteinfoder, innebär det att de växer långsammare än med högproteinfoder? Hänger skelettet och hjärtat med? De ser ju rätt så välmående ut jämfört med vad man brukar se, men det behöver ju inte vara sanningen. Någon som har insyn, som har varit där kanske? Undrar om de tar emot oväntat besök? Hur mycket fuskas det med KRAV?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bosarpkyckling - bra eller?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-12 kl 18:54 »
Om du vill veta hur snabbväxande de är maila och fråga hur gamla kycklingarna är vid slakt. Fabriksbroilers är 40-42 dagar. Om dessa växer upp med frigång ute bör de vara betydligt äldre vid slakt då de inte kan komma ut förrän de är ca 5 veckor (35 dagar)...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 16 jan-12 kl 19:49 »
Om du vill veta hur snabbväxande de är maila och fråga hur gamla kycklingarna är vid slakt. Fabriksbroilers är 40-42 dagar. Om dessa växer upp med frigång ute bör de vara betydligt äldre vid slakt då de inte kan komma ut förrän de är ca 5 veckor (35 dagar)...

Que?  ??? Här knallar kycklingarana ut efter ett par dar.......ja så fort de kommer lösa.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 16 jan-12 kl 19:56 »
Que?  ??? Här knallar kycklingarana ut efter ett par dar.......ja så fort de kommer lösa.

I filmen och även i text på deras hemsida står det att kycklingarna släpps ut på grönbete när de är mellan 3-5 veckor gamla. Tror Lina menar att eftersom de inte får komma ut förrän vid denna ålder så bör de få leva längre... Om de inte släpps ut och låter gå på grönbete under 5 dagar bara för att sedan slaktas.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 16 jan-12 kl 20:27 »
Jo, men då har de väl en mamma med sig som håller koll på dem och värmer dem vid behov?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #5 skrivet: 17 jan-12 kl 11:24 »
Jag har inte koll på hur kycklingarna föds upp, men Bosarpskycklingar är väl vad jag har förstått de enda kravmärkta kycklingarna. Jag har köpt och ätit sådana och kvalitén är helt annorlunda jämfört med vanliga fabrikskycklingar. De är större, matigare och har en fylligare smak. Antar att den bättre kvalitén beror på bättre kvalitet på uppfödning och mat.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-12 kl 11:53 »
Det finns en liten skrift från jordbruksverket som ger svar på de flesta frågor, och den hittar man här:

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo05_17.pdf

Kyklingarna går alltså fram till 75-80 dagar innan slakt, dvs dubbelt så länge som de vanliga. Så man försöker anpassa raserna så de inte ska bli allför tunga.
Dock är det tydligen, enligt min krav-revisor, inte alltid en rolig syn att se dom, så för en oinsatt skulle förmodligen produktionen ändå ge frågetecken. Det är ju ändå köttproduktion man eftersträvar, och krav eller ej, ekonomin finns alltid med i beräkningen.

En annan sak som jag tyckte var intressant i foldern var att Sverige, i vanlig ordning, ligger långt efter när det gäller eko-kyckling, andra länder har kommit betydligt längre. Om det sen beror enbart på salmonellaskräcken i sverige, eller om det är den eviga prisfokuseringen här, som spökar, det kan man ju fråga sig.
Eskil, med sitt 'matlandet sverige' har nog en hel del att fundera över..

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 17 jan-12 kl 13:14 »
Vem är Eskil?

Tack för länken, ska läsa sen.

...om det är den eviga prisfokuseringen här, som spökar, det kan man ju fråga sig...
Tror inte det är enbart det, för det verkar finnas många som skulle vilja köpa men inte hittar. Konsumenten måste ha ett val också. Men visst, det är väl som med kravägg, folk har inte råd för de måste köpa platt-tv och ny bil...

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #8 skrivet: 17 jan-12 kl 13:45 »
Konsumenten måste ha ett val också. Men visst, det är väl som med kravägg, folk har inte råd för de måste köpa platt-tv och ny bil...

;D Hahaha! Precis så är en del jag känner. De säger sig inte ha råd med ekologisk mat av hög kvalitet, samtidigt handlar de sig blå på statusprodukter och engagerar sig genom att skriva på upprop på facebook mot den hemska hönshållningen...  ::) (ofta försöker de dessutom döva sitt dåliga samvete, och mota bort mina menande kommentarer genom att säga att alla höns i den "vanliga" produktionen nog mår ganska bra ändå, de där man ser i småburar är nog undantag, och det är nog ändå ingen skillnad på hur hönsen mår för krav är nog enbart lur, och dessutom köper de ju bara svenska kycklingar, om det inte är rea då...osv...  ::))

Lite OT, ber om ursäkt för det...

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jan-12 kl 13:57 »
Vem är Eskil?

Tack för länken, ska läsa sen.
Tror inte det är enbart det, för det verkar finnas många som skulle vilja köpa men inte hittar. Konsumenten måste ha ett val också. Men visst, det är väl som med kravägg, folk har inte råd för de måste köpa platt-tv och ny bil...

Eskil Erlandsson, jordbruksminister.

Tja, vi kan ju inte tvinga folk att omprioritera. Tycker dom att en platttv (börjar det föresten inte bli dags att byta platttv mot nåt annat exempel) är viktigare än att köpa krav-ägg, så är det ju nåt vi producenter måste förstå, och agera efter.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 jan-12 kl 14:17 »

Jaha, har tydligen missat alla uttalanden om nåt matland.

Ett uttalande som visar lite hur bra det går med hans vision :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 17 jan-12 kl 14:41 »
Ett uttalande som visar lite hur bra det går med hans vision :)
Aha. Är det visionen eller verklighetsuppfattningen som det är fel på?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 17 jan-12 kl 14:45 »
;D Hahaha! Precis så är en del jag känner. De säger sig inte ha råd med ekologisk mat av hög kvalitet, samtidigt handlar de sig blå på statusprodukter och engagerar sig genom att skriva på upprop på facebook mot den hemska hönshållningen...  ::) (ofta försöker de dessutom döva sitt dåliga samvete, och mota bort mina menande kommentarer genom att säga att alla höns i den "vanliga" produktionen nog mår ganska bra ändå, de där man ser i småburar är nog undantag, och det är nog ändå ingen skillnad på hur hönsen mår för krav är nog enbart lur, och dessutom köper de ju bara svenska kycklingar, om det inte är rea då...osv...  ::))

Lite OT, ber om ursäkt för det...
Jag håller med om att både ägghöns och broilerkycklingar borde ha det bättre, vill bara kommentera att det inte finns en enda kyckling som föds upp för slakt som bor i bur, de går fritt på golvet i stora stallar varenda en. Sen att det är liten yta per djur och att de drivs med kraftigt foder och belysning som bara ger dem korta nätter är en annan sak.

Detta att djurhållningen är dålig och att det är nyttigare att äta kött, ägg etc från djur som lever ett mer naturligt liv är väl anledningen till att de flesta av oss har egna djur och att vi hänger här på alternativ.nu för att lära oss mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jan-12 kl 15:03 »
Aha. Är det visionen eller verklighetsuppfattningen som det är fel på?

Tja..välj själv..

Visionen är att göra Sverige till europas ledande matland.

Verkligheten är att vi lever i ett land där det sen årtionden prioriterats att producera enhetlig, säker bulkmat till lägsta pris.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 17 jan-12 kl 15:21 »
Både och tydligen.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 17 jan-12 kl 15:23 »
Spelar ingen roll, de kan knappt gå ändå  :-X
Detta är faktiskt en myt, brolierhöns som slaktas med en slaktvikt på ca 1 kg kan i princip 100% av fallen gå. Det är när de får växa till full storlek som de får problem med benen. Skrämselbilder som visas på nätet kommer nästan uteslutande från utländska stallar. Följer man svenska regler så finns det inte en massa döda djur i stallarna och fåglarna kan gå. Därmed inte sagt att det är en idealisk djurhållning, långt därifrån. Som jag skrev ovan, så drivs de med kraftigt foder och har ganska få sovtimmar. Och man har konstaterat att det är mindre omega-3 i moderna slaktkycklingar än i dem som föds upp långsamt och frigående (kommer inte ihåg om det var "Landet brunsås" eller något annat sådant program jag såg detta på för någon månad sedan, det fanns forskningsrapporter.)

Så broilers är inte nödvändigtvis nyttiga att äta, och djurens liv är inte så kul, men skräckpropagandan har fel. Till skillnad från dem som sväljer propagandan med hull och hår så har jag varit inne i broilerstallar, och det vid många tillfällen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 17 jan-12 kl 15:37 »
"Vid en svensk undersökning gjord av SLU Skara visade det sig att endast 1/3 av broilerkycklingarna som skulle slaktas var friska."
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 17 jan-12 kl 15:41 »
"Vid en svensk undersökning gjord av SLU Skara visade det sig att endast 1/3 av broilerkycklingarna som skulle slaktas var friska."
Var hittades denna undersökning? Vilken storlek på djuren? På vilket sätt var de inte friska?

Jag har jobbat med att packa ner broilers i burar när de skulle åka till slakteriet, och jag känner inte alls igen detta, iofs var det ett antal år sedan jag gjorde detta, men av alla 10 000-tals kycklingar jag såg tror jag inte det var mer än ca 10 som inte kunde gå tillfredsställande.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #18 skrivet: 17 jan-12 kl 16:19 »
Har för mig att jag också läst ett utdrag från den undersökningen.

Det var inte bara yttre skador utan även inre skador/sjukdomar/onormala inre organ.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 17 jan-12 kl 16:40 »
Det kommer? från Wikipedia och den saknar dessutom källanvisningar!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Broiler
Sånt skulle jag personligen aldrig sprida vidare eller ens tro på.
Man måste vara noga med att kolla källorna.

Men kanske någon har en länk till seriösare källa?
« Senast ändrad: 17 jan-12 kl 16:45 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 2 användare
torbjorn, oskarq

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser