Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mycket sjuk tacka  (läst 3519 gånger)

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
Mycket sjuk tacka
« skrivet: 14 jan-12 kl 22:42 »
Jag skrev för någon vecka sedan om min mammas ena tacka som betedde sig konstigt. Det visade sig nog tyvärr vara en sjukdom ändå, för nu är hon väldigt illa däran. Äter inget, dricker inget, går med nosen upp mot taket, ramlar (alltid åt vänster), kravlar sig upp igen. Veterinär har tittat på henne i morse och gett henne diagnosen magnesiumbrist. Hon får nu penicillin-injektioner och vitaminer+Mg+Ca oralt, och mamma har med stor möda hällt i henne en halv liter vatten men hon är verkligen dålig. Hon är röd kring slidan också, vilket enligt veterinären kan tyda på en infektion, ev. orsakad av ett dött foster. Hon har åtm. 5 veckor av dräktigheten kvar ännu... Planen är att avvakta till måndag för att se om penicillinet + mineralerna hjälper (om hon lever då ännu), men är hon i lika dåligt skick då avlivar vi henne, för hon kan ju inte få lida hur mycket som helst.

Har någon av er varit med om något liknande? Eller av att skicka ett får på obduktion? Det skulle vara verkligt synd om hon dog, både med tanke på hennes ofödda lamm och vår andra tacka, som då blir ensam. Knappast vill någon låna ut ett får som sällskap till ett ställe där ett får dött av oklara orsaker, och det är över en månad tills hon får lamm att sysselsätta sig med. Man borde ha flera får, men våra beten räcker bara till två tackor+deras lamm. Elände!  :-\
Finlandssvensk agrolog, uppvuxen med får och höns till husbehov, studerar svenska och etnologi. Önskar mig hus på landet, stor familj och höns som tigger ost på trappan.

Weasel

• Skåne
SV: Mycket sjuk tacka
« Svar #1 skrivet: 14 jan-12 kl 22:50 »
Vi hade en tacka som gick runt och trillade. Hängde med ena örat. Vi misstänkte listerios men ingen annan blev dålig. Hade aldrig ute någon veterinär. Tog bara någon timme från att hon gick i cirklar tills att hon bara låg och inte kunde ställa sig. Avlivades självklart strax där efter!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Tacka
« Svar #2 skrivet: 14 jan-12 kl 23:13 »
Jag skulle inte avliva! Det kan vara B-vitaminbrist ge höga doser av B-vitamin flera dagar i rad. Vet inte vad preparaten heter i finland? men någon bonde med dikor kan ha hemma kolla med några såna imorgon, eller be vet komma och spruta tackan.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 jan-12 kl 23:24 »
Beviplex kan det heta i Sverige i alla fall.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
« Svar #4 skrivet: 16 jan-12 kl 21:47 »
Enligt rapport hemifrån verkar tackan sakta må lite bättre. Hon dricker fortfarande inte (inte så det märks i alla fall, så därför får hon vatten med spruta i mungipan), men äter bröd (gärna), lite hö (pliktskyldigt) och pellets (om någon trugar). Hon har även slutat stirra upp i taket och står stadigare. Hon får fortsättningsvis penicillin och en massa "kosttillskott".

En annan veterinär tittade på henne idag, och gav diagnosen CCN (Cerebrocortikal nekros), eller kort och gott brist på B1-vitamin, som även Rosa föreslog tidigare i tråden. Tack för det rådet, Rosa!  :-* Det fick mig att googla på "B-vitamin deficiency in sheep," vilket ledde till en artikel om CCN där alla symtom stämde exakt på vår tacka. Därför kunde jag tipsa mamma om det, så att hon kunde börja ge tackan B-vitamin redan innan veterinären kom och bekräftade, vilket säkert gjorde gott!

Nu fortsätter behandlingen några dagar till, och så ska vi hoppas att hon tillfrisknar och att även hennes foster har klarat sig. Det får vi se i slutet av februari!

Här står mer om sjukdomen: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Far-och-get/Endemiska-sjukdomar-hos-far-ett-urval/CNN/
Finlandssvensk agrolog, uppvuxen med får och höns till husbehov, studerar svenska och etnologi. Önskar mig hus på landet, stor familj och höns som tigger ost på trappan.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jan-12 kl 16:54 »
Vad skönt hon blir bättre!

Enligt vissa kan får dö av bröd :o vet inte själv, men finns andra trådar om det.

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
« Svar #6 skrivet: 18 jan-12 kl 00:39 »
Ja, det kan de säkert om de tillåts föräta sig på bröd. Men vi utfodrar dem alltså inte med bröd, utan ger dem brödkanter ibland som godis eller i det här fallet för att kolla graden av aptitlöshet (äter fåret inte ens bröd är det illa!  ;) )

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #7 skrivet: 18 jan-12 kl 18:34 »
Jag hoppas att den lilla tackan & lammet/lammen överlever.  :D Skönt att läsa att hon började må bättre. Jag funderade med på B-vitaminer, men funderade i lite andra banor med, men bra att hon börjar må bättre i alla fall.  ;D
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
« Svar #8 skrivet: 23 jan-12 kl 23:36 »
Håhhå, det tycks bli en långkörare det här. Tackan hade en svacka för några dagar sedan, varefter hon kastade sina tre foster. Hon verkade rätt medtagen efteråt, låg bara och gnisslade tänder och åt inte.

Nu får hon smärtstillande medel mot eftervärkarna (som vi tror att hon har ont av) och penicillinkuren fortsätter. Värkmedicinen tycks ha tagit skruv, för enligt senaste rapporten hade hon piggnat till och ätit både hö och rotfruktsskal med god aptit.

Synd att lammen rök, men aborten kanske gör att hon blir bättre!

JonasWess

• Närke
« Svar #9 skrivet: 25 jan-12 kl 09:51 »
Usch vad tråkigt!  :-\ med lammen,men vi får verkligen hoppas att tackan klarar sig nu efter all den pers hon fått gå igeno med sjuket, förlora sin lamm & svackor m.m.

Håller tummarna på att hon blir frisk.  ;D
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Karin1986

• Finland
    • Mitt ritblock
« Svar #10 skrivet: 28 jan-12 kl 23:41 »
När tackan försöker klättra ut ur sin sjukbox och hellre äter hö än B-vitaminer, är hon nog inte sjuk längre. Hon är smal som en vidja, men pigg som en mört! Såååå skönt!  ;D

JonasWess

• Närke
« Svar #11 skrivet: 02 feb-12 kl 16:59 »
Låter som om hon verkligen är på väg att bli frisk. ;D Låter ju jätte bra det, nu behöver hon bara gödas lite då!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
Mårten Falk, carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser