Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frisk get? (Skickar med bild)  (läst 1996 gånger)

CarpeDiem

• Jämtland
Frisk get? (Skickar med bild)
« skrivet: 14 jan-12 kl 09:28 »
Hej!
Jag skaffade två dvärggetter i somras och det är mina första getter så jag kan inte vidare mycket än, så jag hoppas ni kan hjälpa mig. Som ni ser på kortet så har den svarta bocken stora jämna horn, han har även mycket skägg och längre päls. Medans min kastrerade vita bock har mindre och "räfflade" horn, samt saknar det där bockskägget. Har det med gener att göra? (dom är halvbröder) eller för att han är kastrerad? Eller kan han han vara sjuk? Tycker han såg lite rosa ut runt ögonen på det här kortet, inget jag tänkt på förut dock. Hoppas nån kan hjälpa mig.

Sussilo

• Gäst
SV: Frisk get? (Skickar med bild)
« Svar #1 skrivet: 14 jan-12 kl 09:58 »
Kastrater får inte lika kraftiga och imponerande horn och skäggväxt som bockarna. Fullt normalt, liksom räfflingen på hornen :). En get/bock som inte mår bra brukar tappa aptiten óch ibland stå kutryggig med alla fyra klövarna ganska tätt ihop och se olustig ut.
« Senast ändrad: 14 jan-12 kl 12:01 av Sussilo »

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 14 jan-12 kl 13:54 »
Precis som Sussilo säger.
En kastrerad bock ser mer feminin ut, dvs smalare horn, mindre skägg osv :)

Fin bild!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

CarpeDiem

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-12 kl 15:40 »
Tusen tusen tack för svar!!=) Känns super skönt att veta!=)

Med på kortet var en hund också (innan jag beskärde) dom tiggde knäckebröd allihopa!=)

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 14 jan-12 kl 16:53 »
Hihi så brukar de vara hemma hos mig också, både getter och hund tigger knäckebröd :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 14 jan-12 kl 19:40 »
Har han fått räfflingen trottskatreringen kanske man vågar misstänka inkorsning av andra getter än dvärgget?
Men vina var de! :)
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 16 jan-12 kl 10:00 »
Kan Du göra om fotograferingen, och locka bort dem en bit, så hela kroppen syns?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser