Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sitta på pinnen  (läst 3221 gånger)

asta

Sitta på pinnen
« skrivet: 13 jan-12 kl 16:52 »
Vi har två sittpinnar på olika höjd och med en bajsskiva under och en stege upp. Det finns plats för alla höns + tuppar på pinnarna. Ändå sitter inte alla på pinnen. Under översta pinnen, på bajsskivan har det sovit två småhönor och i dag blev en av dem sjuk så att vi tvingades avliva den. De har också fula stjärtfjädrar eftersom de andra bajsar på dem där de sitter. Jag har satt upp en pinne till i dag, men hönan som är kvar valde ändå att sätta sig på sin avnliga plats. Jag flyttade henne till den nya pinnen och släckte ljuset så jag hoppas att hon sitter kvar där över natten.
Vi har även en grupp knäppskallar som sover i en korg. Korgen var tänkt som extra rede, men istället klämmer sig en dvärgkochin, två paduaner och en blommehöna sig ner och sover där på nätterna. Hur de får plats har jag ingen aning om.

Kan man lära dem att sitta på pinnen? Iallafall den lilla hönan som vill sova på bajsplåten? Vet inte om det kan ha varit det som hennes kompis blev sjuk av? Hon andades med öppen näbb och lät som en katt som spinner. Lunginflammation? Hon var lägst i rang och var ofta ute i regn i hönsgården istället för att gå in och nu har det frusit på.  :(

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sitta på pinnen
« Svar #1 skrivet: 13 jan-12 kl 17:16 »
Om man har pinnar i olika höjd, så kommer de som är lägre i rang att få sitta längre ner, om inte alla får plats på den högsta. Det kan innebära bråk, och de som är lägst i rang kan då välja att sitta på golvet eller liknande istället.

Sätt upp pinnar på samma höjd, och lyft upp dem som inte sitter på pinnen varje kväll tills de lärt sig. Om de kan flyga så bör de välja att sitta på pinnen efter en tid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 13 jan-12 kl 18:50 »
Just det TRÄNING är grejen. Jag har tom fått mina tjockisar till stor kochin att tycka det är kul att sitta HÖGT!

Min understa pinne är på ca midjehöjd till mig, nästa pinne är i min  ögonhöjd på ett ungefär och sedan finns det takstolskryss som är på ca 180-190 cm. Jag är själv 162 cm lång.

I början ville bara sussexarna flyga upp på pinnarna. Så när det var läggdags hade jag smarrit godis i småbitar i fickan. Och när första sussexen flög upp fick han eller hon en liten godisbit väl uppe på pinnen. Självklart så flög då resten av sussexarna upp omgående för att få godis, medan kochinarna och brahmorna stod nere på golvet och såg gruvligen gottesugna ut. Alla sussexarna fick godis.  Sedan lyfte jag upp de andra en efter en och så fort de satt på pinnen fick de en godisbit.

Efter nån dag så flög minsann nån enstaka kochin upp själv- och fick då godis. Resten lyftes upp efter ett tag efter de hade sett hur de som satt på pinnarna fick gottis. Allt eftersom dagarna gick så var det fler och fler som flög upp själva, Ju fortare de kommer upp ju fortare så fick de sin nattgottebit.

Sedan så började det bli så att redan när jag kom för att stänga luckan etc så satt merparten redan uppe på pinnarna och förväntade sig förstås den lilla godbiten och nu är alla redan uppe när jag kommer. Nu får de bara godis nån gång ibland. Och numera så brukar två av kochinarna sitta HÖGST upp i takstolen. Dit vill inte ens sussextuppen hoppa. (än).

( Ja de har även en gångbräda upp till understa pinnen, men oftast tar de ett flyghopp upp istället.)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-12 kl 22:03 »
Låter ju som att man kan lära dem sova på pinne. Mina sover hela högen utspridda på golvet,.. Kanske ska ge mig på att börja lyfta upp dem med. Tror ni det räcker med att lyfta upp någon enstaka för att de andra sedan själva kan haka på?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 15 jan-12 kl 22:07 »
Låter ju som att man kan lära dem sova på pinne. Mina sover hela högen utspridda på golvet,.. Kanske ska ge mig på att börja lyfta upp dem med. Tror ni det räcker med att lyfta upp någon enstaka för att de andra sedan själva kan haka på?
Börja med några enstaka så får du väl se om de andra blir sugna att hänga på  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-12 kl 22:15 »
jag lyfter upp mina på pinne redan som små kycklingar, om en visar vilja att sitt på pinne,är de ofta redo allihop...
Sen har jag en trästege som gick av på mitten för några år sen, den står lutad mot två av väggarna i ett hörn av hönshuset och hönsen använder den som promenadstig upp till sittpinnen och avsprångsplats upp till den takbjälke de helst sitter på
Västgötamor

Eurydike

• Småland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-12 kl 09:54 »
Har du något nät eller galler över gödselskivan? För det brukar de ogilla att gå på, så kanske de söker sig till sittpinnarna av den anledningen.
Men det är väl också viktigt som någon tidigare skrev att det finns sittpinnar i olika höjder.

asta

« Svar #7 skrivet: 16 jan-12 kl 11:29 »
Tack!  :) Jag har pinntränat hönan som satt på gödselplåten och hon sätter sig nu självmant på pinnen. Jag har tre pinnar på olika höjd och en bit ifrån varann. De väljer att sitta på två av pinnarna, men det finns ju gott om plats.
Jag ska börja träna hönsen som sover i korgen också. Fast de är lite söta där de ligger. Antingen ligger alla i en stor hög i den trånga korgen eller så ligger den lilla dvärgkochin i korgen och de stora sitter på kanten runt om som om de vaktade henne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare (1 dolda)
Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser