Oftast brukar en dålig lambdasond ge för fet blandning, men lambdasonder kan såklart gå sönder på många olika sätt.
Prova att mäta spänningen från lambdasonden under körning, om blandningen är för mager och lambdasonden hel så ska man få i stort sett 0 V. Vid för fet blandning lämnar den 0,9 - 1 V. Och när regleringen fungerar så pendlar spänningen mellan 0 och 1 V. En del mätinstrument hinner inte med i pendlingarna utan visar något slumpmässigt fladder istället.
Om lambdasonden har förvärmning, så kolla att även den fungerar.
Är den där förgasaren en tvåstegs fallförgasare där lambdaregleringen styr chokespjället + en nål i tomgångsmunstycket via någon slags servomotor, dvs samma typ av Pierburg elektronisk förgasare som satt på VW 1,6 l motorer omkring 1989? I så fall borde man kunna ta av luftrenaren och se om chokespjället rör sig, det är ju i så fall ett tecken på att någon slags reglering sker. Förutom lambdaregleringen finns det säkert också en funktion som stänger chokespjället mer eller mindre då motorn är kall.
Finns det någon motorelektronikvarningslampa? Vet du om systemet har någon möjlighet att läsa ut felkoder?