Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad bär ni äggen i?  (läst 11886 gånger)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Vad bär ni äggen i?
« Svar #40 skrivet: 12 jan-12 kl 21:11 »
Har alltid lagt äggen i rumstemperatur ett dygn innan kylen. De ska hålla sig bättre och bli mer lättskalade av det. Stämmer det inte?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

pyromanen

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 12 jan-12 kl 21:21 »
Äggkartonger

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #42 skrivet: 12 jan-12 kl 21:29 »
bära i fickan är riskabelt..hade fickan full sen lyfte jag lilltösen på den sidan efter några minuter när jag hade glömt äggen.. mums..kletig överraskning... 
big pack bytta eller äggbricka eller lingonspann är bättre...
Fjäderfän och kaniner

Lars Pers Maria

• -
« Svar #43 skrivet: 12 jan-12 kl 22:03 »
Jag har en fd mineralhink som det dessutom är hål på så det går inte att använda den till vatten. Får ihop till bottenskylan i alla fall. Har också burit i fickor och tröjor med liknande resultat som en del av er...

Mina höns är ouppfostrade och föredrar att värpa på golvet där det är skitigt. Därför tar jag in dem i hink och lägger i kartong efter tvätt innan försäljning.

Ägg behöver väl inte förvaras i kyla? De håller väl sig "hur länge som helst" i lagom rumstemperatur, eller?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #44 skrivet: 12 jan-12 kl 22:19 »
I handen eller i fickan ... Har bara fyra hönor, så det brukar gå bra ;D
Mina hönor är väldigt frigående och vi har inte alltid samma åsikt om bra värpställen :D
Ibland är det bara ett eller två ägg ... tänker att nån har väl slutat värpa nu på vintern ...
Sen hittar jag en äggömma ... med 6-7-8 ägg ...
Oftast lägger jag äggen på bordet på verandan ... för jag ska "bara" göra något annat också, när jag ändå är ute ...
På kvällen funderar jag var äggen som ska i äggkartonger är ... hämta ute ... och en del måste tvättas ... Och sen får de tvättade äggen ligga och torka till nästa dag ...
Och sen hamnar de i kartonger i kylen o:)

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 12 jan-12 kl 22:21 »

Mina höns är ouppfostrade och föredrar att värpa på golvet där det är skitigt. Därför tar jag in dem i hink och lägger i kartong efter tvätt innan försäljning.

Ägg behöver väl inte förvaras i kyla? De håller väl sig "hur länge som helst" i lagom rumstemperatur, eller?

Ägg som tvättas förlorar sin skyddande hinna vilket gör att de blir dåliga mycket fortare. Sen så kan ägg klara sig i rumstemperatur i upp till en månad (och lite till) men kylskåp är att föredra då det gäller matägg. Är det avelsägg blir det en helt annan förvaring.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #46 skrivet: 13 jan-12 kl 00:44 »
Att tvätta ägg med vatten skulle jag ej rekommendera då de blir dåliga snabbare än otvättade. Ha hellre en torr disksvamp i äggkorgen och borsta av ev skit.
Jag klockar ej äggen!! Jag plockar och efterhand läggs de i en skål i köket och sen dagen efter när det är dax att lägga i de nya äggen i skålen så hamnar gårdagens i kylen. Enligt de gamla grekerna här på ön och efter lite efterforskning på nätet så bör nyvärpta ägg ligga ca 1 dygn innan de äts, tillagas. Har ej exakt svar på varför. Olika teorier finns. Sen att de hamnar i kylen är endast av vana. Vi gör av med så många plus att vi säljer en del att de skulle nog inte hinna bli dåliga om de förvarades i rumstemp. Men för att vara på säkra sidan så in i kylen.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #47 skrivet: 13 jan-12 kl 06:32 »
Vår äggkorg  :)
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #48 skrivet: 13 jan-12 kl 07:49 »
Jag har två sådana plastbrickor. Men som med de i papp så går de väl inte stapla på varandra utan man får vända en upp och ned i mellan... eller är jag fel ute? Köpt på Högberga. Om detta är en korkad slutsats så skyller jag på amningskoma. Hade gärna velat ställt dem på varandra nämligen...

Vilka fina korgar ni har som använder sådana  :D jag har slutat med fickorna efter att jag förstört en mobiltelefon...  ::)
Plastbrickor är stapelbara. Du måste bara rotera dem ett kvarts varv. Två av långsidorna har jack och två är släta. Om man stapla gäller ex vis jack framåt, slät framåt, jack framgår osv. Samma princip gäller för de flesta äggbrickor i papp också men dock inte alla. Finns bla en blå 20 äggs modell som säljs  på City Gross som inte är stapelbar utan att man vrider och förskjuter i sidled. Blir inte speciellt stabilt även om det funkar ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rosita51

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 13 jan-12 kl 08:57 »
Vår äggkorg  :)

Fin korg! Jag har bara 4 hönor, varav för närvarande 3 värper, så jag har hittills lagt dem i fickan. Skulle vilja ha en sådan korg som du har  ;) Var har du skaffat den?
MVH Rosita zon 1

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #50 skrivet: 13 jan-12 kl 11:56 »
Plastbrickor är stapelbara. Du måste bara rotera dem ett kvarts varv. Två av långsidorna har jack och två är släta. Om man stapla gäller ex vis jack framåt, slät framåt, jack framgår osv. Samma princip gäller för de flesta äggbrickor i papp också men dock inte alla. Finns bla en blå 20 äggs modell som säljs  på City Gross som inte är stapelbar utan att man vrider och förskjuter i sidled. Blir inte speciellt stabilt även om det funkar ;)

Äntligen - jag visste väl att mitt opraktiska byggihopsinne har lurat mig - ska genast testa! Tack  ;D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #51 skrivet: 13 jan-12 kl 12:52 »
Jag använder två olika korgar, en mini på vintern och en större på sommaren för jag har också krossat ägg i jackan!!

PetraL

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 13 jan-12 kl 14:21 »
Om jag kommer ihåg, sa har jag en jättevacker plåthink, med en höna på och texten "Fresh eggs", har även en sådan förvaringsburk med lock inomhus, fast den fyller jag ju ganska fort. Har 20 hönor men just nu är ca 10 hönor igång och lägger ägg, varav en ruvar, tokiga höna =)

SoloQwist

• -
« Svar #53 skrivet: 13 jan-12 kl 15:21 »
I förklädet uppdraget som en stor ficka.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #54 skrivet: 13 jan-12 kl 17:12 »
jag har med mig en stor korg eller så tar jag dem en och en (det är jobbigt ) !!!
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #55 skrivet: 13 jan-12 kl 20:23 »
Fin korg! Jag har bara 4 hönor, varav för närvarande 3 värper, så jag har hittills lagt dem i fickan. Skulle vilja ha en sådan korg som du har  ;) Var har du skaffat den?
Egen tillverkning av maken  ;)
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

rosita51

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 13 jan-12 kl 21:03 »
Egen tillverkning av maken  ;)

Jaha, då får jag fortsätta leta då, men det var en fiffig korg!
MVH Rosita zon 1

fräsen

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 13 jan-12 kl 21:38 »
Så här års blir det fickan (luktar surt ägg om jackan för tillfället..)
När de värper mer tar jag med korgen

AnGu

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 13 jan-12 kl 23:07 »
Den här är jätte fin, en sådan skulle jag vilja ha. Kanske bra på vintern när man inte får så många ägg :)

AnGu

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 13 jan-12 kl 23:10 »
Här är min lilla ägg korg som jag har under vintern :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser