Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad bär ni äggen i?  (läst 11874 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Vad bär ni äggen i?
« skrivet: 12 jan-12 kl 07:36 »
Jag undrar vad ni använder att bära in äggen i? Jag använder glasslådor men de rymmer inte så många, använder ibland mindre spann men då får jag för mig att de understa äggen spricker. Så vad är bra att ha? Just nu är det rätt grisigt i hönsgården och därmed måste äggen tvättas annars är det ju enklast att lägga direkt i äggkartonger.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad bär ni äggen i?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-12 kl 08:03 »
Fickan  8)

Skämt åsido  ;)  Jag använder antingen en bytta som rymmer ca 45 ägg eller så plockar jag äggen direkt i mina äggbrickor i plast.

« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 08:18 av Azoo-Lina »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dvärgtuppen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 jan-12 kl 08:10 »
Fickan eller handen :) (har bar fem hönor och alla har inte satt igång)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 12 jan-12 kl 08:47 »
SKA använda en liten hink.
Men eftersom jag oftast glömmer den inne i huset, bär jag ofta in dem i uppvikta tröjslutet.... ::)
Blir knepigt under högsäsong med 30 ägg/dag.

Vissa ägg hinner inte in i huset  :-\
Bor på min lilla gård med min stora familj!

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jan-12 kl 08:50 »
Fickan, tröjslutet, mössan eller foderspannen. har efter 30 år som hönsägare ännu inte fått rutin på att ha med min vackra trådkorg (antik för övrigt, och fransk, det ni  ;D !!)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-12 kl 09:17 »
har bara en liten flock, fem hönor, och använder en liten flätad korg, samma som jag använder när jag inte väntar mig att hitta mycket kantareller...
Västgötamor

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 12 jan-12 kl 09:22 »
Fickan
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Anso1971

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 12 jan-12 kl 09:23 »
Ibland har jag fyllt mina fickor... Ibland har jag gått vägen om brevlådan innan jag gått in med äggen... ibland har jag för en kort stund glömt att jag har ägg i fickorna... Det är mindre kul när man hör hur det krasar. Oftast hinner inte mer än ett ägg gå sönder innan jag reagerar, men det är ändå inte kul med rått ägg i fickan.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 12 jan-12 kl 09:25 »
Fickan eller handen här också, har inte så många höns och går ut till dem ofta. Ibland glömmer jag att jag går omkring med ett ägg i fickan, men det brukar gå bra. Fast en gång var jag stressad för jag skulle resa bort, skulle diska lite snabbt innan jag åkte och lutade mig mot diskbänken med ett åsboägg i fickan. Sen hade jag äggröra i fickan  ::)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-12 kl 09:43 »
Jag har skrivit om det förut att jag kom med ägg i fickan till IKEA.
De höll nästan hela dagen :-X
Har även satt mig på ett ägg så jag fick börja med att tvätta mina egna
kläder på jobbet. :D
Brukar underhålla folk med mina bravader med ägg.

Har flera fina korgar men det blir mest i fickorna fortf.
Jag kan tydligen inte läras om.
Är för gammal ;)
Hedemorahöns

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 12 jan-12 kl 09:52 »
Ja e som det verkar som flertalet, dvs det blir fickan. Ofta gör jag nått annat också så när man går förbi så går man o vittjar. Hmm jo visst glömmer jag också ibland att man lagt dom där....
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

pytte

• -
« Svar #11 skrivet: 12 jan-12 kl 09:58 »
Har för tillfället bara en höna som värper så det blir i handen eller som många andra i jackfickan!
Azoo-Lina vilka fina äggbrickor var finns de att köpa???
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 12 jan-12 kl 10:00 »
Haha...Jag lägger ofta oxå i fickan!!! Men har jag jag inte varit förbi under förmiddagen och bara går på eftermiddagen så tar jag lilla korgen med mig. Brukar bli 16-21 ägg om dagen. Men så komiskt att fler lägger i fickan!!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 12 jan-12 kl 10:06 »
brukade också lägga i fickan, slutade med det en dag när jag hade fyra i fickan o det sa "kras" innan jag ens hann ut ur hönshuset...
Västgötamor

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 12 jan-12 kl 10:11 »
Har för tillfället bara en höna som värper så det blir i handen eller som många andra i jackfickan!
Azoo-Lina vilka fina äggbrickor var finns de att köpa???
Finns på eBay i flera engelska webbshopar och till ca dubbla priset på Högbergas  ::)
http://www.solwayfeeders.com/categories/egg-boxes-and-egg-trays-c128.html
http://www.flytesofancy.co.uk/chickenhouses/Plastic_Egg_Tray.html
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p4738.m570.l1313&_nkw=plastic+egg+tray&_sacat=See-All-Categories
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

torparsambo

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 12 jan-12 kl 10:13 »
Jag har en korg stående strategiskt vid dörren, så att jag ser den när jag ska till hönshuset. Ställer dit den på en gång efter att jag hämtat in äggen och tömt korgen!

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #16 skrivet: 12 jan-12 kl 10:17 »
jag får lite panik över att ha äggen i fickan för jag vill inte tvätta ytterkläderna och vanliga kläder har jag sällan fickor i. så förut tog jag vad jag kunde hitta i stallen om inte det stod några av våra glasslådor där.

men jag har köpt kundkorgar nu, en hel hög. så har jag tänkt lägga handduk i botten. när vi kommer igång och har många höns så kan man köra med 2 handdukar för säkerhetsskull.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 12 jan-12 kl 10:35 »
Jag brukar plocka in äggen i denna fina korg som jag fick av en god vän i bröllopspresent.  ;D
Har just nu 15 hönor, alltså inte många och alla har inte börjat värpa ännu så korgen är
perfekt i storlek.

Men ingen är perfekt så visst händer det att ett och annat ägg hamnar i fickan, vanten, kepsen, tröjuppvik....
och även jag har rusat in på dagis med både hela och krossade ägg på fickan  ;)
Lilltjejen vill gärna hjälpa till och plocka och bära in ägg så även där kan det ske små olyckor..  :-*
Vill man så kan man ;P

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 12 jan-12 kl 10:43 »
Jag har ett par fina rätt grunda ovala korgar med grepe, jag vet inte var de kommer från från början, men det var plast i den ena från början så det kan ha varit någon slags blomsterarrangemang i en gång i tiden.

Fast ofta blir det fickan... (Det blev det i morse iaf när jag gav dem mat och redan hittade sex ägg!)

November och december brukar det räcka med fickan, när de bara lägger två tre ägg känns det onödigt att ta med korg ut. Fast ibland får det bli tröjuppviket... kul att höra att jag inte är ensam om det... Bra till kantareller också när man råkar gå ut i skogen utan något att plocka i...

Sen i mars april maj när det är högsäsong får jag ta med båda korgarna ut, iaf om jag bara hämtar en gång om dagen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 12 jan-12 kl 10:45 »
Alltså jag har två korgar, men det där är samma korg... vet inte varför den kom med två gånger... och jag vet inte om jag vet hur man tar bort den ena heller
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser