Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad bär ni äggen i?  (läst 11884 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Vad bär ni äggen i?
« Svar #20 skrivet: 12 jan-12 kl 11:25 »
Fina ägg :)Inte gör det ngn att bilden kom 2 ggr.
Ja! Att man gör en ficka av tröjfronten är bra till allt .
Syrran fick ta av sig sina långkallingar och lägga gråpäron i på 50-talet.
Hon åkte MC med far därav kalsongerna denna tid. ;)
Hedemorahöns

vårlängtan

• Småland
« Svar #21 skrivet: 12 jan-12 kl 11:46 »
Min granne stoppade några ägg i fickan, lyfte sen upp lilltjejen på höften, så där man gör, ni vet. . . :o
Njuter av värme och allt det gröna!

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #22 skrivet: 12 jan-12 kl 11:47 »
Oj va många svar redan! Ja tröjuppviket och fickan är då inte aktuellt för min del, när man ska bära in 25-35 ägg. Korg verkar smart... får nog försöka hitta nån sån, kanske jag har nån gammal från nån större julgrupp....  :)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 12 jan-12 kl 12:01 »
ha-ha-ha!! ;D
Jag har flera fina korgar och trådhinkar men glömmer dom ALLTID. Än så länge räcker fickorna för fyra ägg men fram i vår blir det problem om inte mitt minne blir bättre!
 :P
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Lycka

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 12 jan-12 kl 12:03 »
Synd att du bor så långt ifrån, här har du kunnat få korgar gratis.
Jag har dille på Krukor och Korgar :-[
Hedemorahöns

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #25 skrivet: 12 jan-12 kl 13:13 »
Oftast fickorna. Antingen jack- eller arbetsbyxfickorna.

Och oftast glömmer jag genast bort att jag har de där. Går jag in på direkten är det (oftast)  ;) inga problem, då upptäcker jag de och stoppar in de i kylen.
Men i regel drabbas jag av ngt "ska-bara"....och då lever äggen farligt i mina fickor.

Vet inte huuuur många gånger jag har upptäckt ägg i fickorna i affären, på jobbet, på skogspromenaden.....eller när jag utför någon "ska-bara-syssla" och plötsligt hör/känner ett välbekant kraschande ljud  ::)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #26 skrivet: 12 jan-12 kl 13:34 »
Jag har bara 4 höns och det är bara två tror jag som värper så än så länge blir det fickan, och jag har redan haft med mig äggen på diverse utflykter!!  ;) Ser så fint ut med någon sorts korg så det ska jag skaffa senare när förhoppningsvis alla fyra lägger ägg!

Rakadero Jag tittade på din fina bild på äggkorgen och såg att du skrivit på äggen, vad står det och varför?? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #27 skrivet: 12 jan-12 kl 13:38 »

Rakadero Jag tittade på din fina bild på äggkorgen och såg att du skrivit på äggen, vad står det och varför?? ???

Ras eller datum gissar jag på =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #28 skrivet: 12 jan-12 kl 14:27 »

Jag gjorde så i början... En siffra för dagens datum, bra att hålla reda på hur gamla äggen är. Sen tyckte jag det var lite kul att hålla koll på hur många ägg de olika raserna la, så jag skrev ett L på leghornsäggen, B på blommeäggen, S på sussexäggen och A på australorpäggen. De skilde sig åt så pass så jag visste vilka som var vilka. Första leghornsägget fick t ex alltså beteckningen L1 och så dagens datum (jag är ingenjör... måste ha siffror omkring mig...) Jag vägde dem dessutom...

Jag gjorde snygga excelark och diagram också.

Sen började de yngla av sig och sen var det kört... Numera står bara dagens datum på våra ägg....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 12 jan-12 kl 14:43 »
Jag lägger också i fickan än så länge (får max tre ägg om dagen), men skulle vilja ha en fin liten korg...
Har inte hittat någon bra. Någon som vet vart man kan hitta sådana? (mer exakt butik eller kedja alltså)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

karsan

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 12 jan-12 kl 14:57 »
Paradisgården, jag har små fina plasthinkar som det har varit turkisk yoghurt i, lite hushållspapper i botten som stötdämpning, lagom för 1-4 ägg,  förvaras i hönshuset (i princip) - har de samlats i folkhuset (ofta) finns plats i fickan ...

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 12 jan-12 kl 18:28 »
Fickan  8)

Skämt åsido  ;)  Jag använder antingen en bytta som rymmer ca 45 ägg eller så plockar jag äggen direkt i mina äggbrickor i plast.

Jag har två sådana plastbrickor. Men som med de i papp så går de väl inte stapla på varandra utan man får vända en upp och ned i mellan... eller är jag fel ute? Köpt på Högberga. Om detta är en korkad slutsats så skyller jag på amningskoma. Hade gärna velat ställt dem på varandra nämligen...

Vilka fina korgar ni har som använder sådana  :D jag har slutat med fickorna efter att jag förstört en mobiltelefon...  ::)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #32 skrivet: 12 jan-12 kl 18:34 »
jag har slutat med fickorna efter att jag förstört en mobiltelefon...  ::)

Vad har du för hönor egentligen  :o :o som lägger ägg som krossar en mobil  o:)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Xoot

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 12 jan-12 kl 18:36 »
Brukar gå in till hönsen tillsammans med ett 15pack. Sen vidare in till kylen.
Finns ingen anledning till att först lägga i en korg för att sen lägga i en äggkartong.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 12 jan-12 kl 18:56 »
Sekondhand butiker brukar ha korgar för några kronor bara .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 12 jan-12 kl 19:28 »
Lite överallt.. I jackfickan.. En gång i fin jackan, satte oss i bilen o åkte iväg (3 tonåringar i bak) min bror sätter sej på jackan.. Det var inte mys.. Annars brukar vi ha det i olika kartonger/plast lådor/byttor.. Jag börjar bli irriterad på det, så jag har ca 5 tolv-pack som jag brukar ha hos hönorna, men dom kommer aldrig ut igen..

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #36 skrivet: 12 jan-12 kl 19:43 »
Men vänta lite....ni lägger väl inte de nyvärpta äggen i kylen direkt???? Man ska väl vänta 24h? Har dom först i rumstemp sen i kylen.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #37 skrivet: 12 jan-12 kl 19:44 »
varför då?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 12 jan-12 kl 20:22 »
Lägger dom direkt i kylen , bär dom i vad som finns till hands .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Xoot

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 12 jan-12 kl 20:32 »
Men vänta lite....ni lägger väl inte de nyvärpta äggen i kylen direkt???? Man ska väl vänta 24h? Har dom först i rumstemp sen i kylen.

Så du tar alltid in äggen i rumstemp. Klockar äggen på 24timmar. Ställer sen in i kylskåpet. Med varje nytt ägg?
Låter jobbigt.  ::)  Mina ägg åker alltid in i kylskåpet direkt. Med direkt menar jag efter en timme alla blivit plockade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare (1 dolda)
roskva89, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser