Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behöver jag ha som "Första hjälpen" hemma om det blir problem med lammning?  (läst 6734 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Jag brukar alltid ge tackan en slurk energibalans i ljummet vatten efter förlossningen. Man kan nästan se hur hon piggnar till av det, hon dricker begärligt och brukar nästan alltid dricka upp allt. Jag tycker det är nästan viktigast att pyssla om tackan lite extra, då orkar hon själv ta hand om lammen. Jag ger aldrig tackan något förrän lamningen är klar.
Åsenfår, hundar och katter

Fårtokig

• Skåne
Se oxå till att ha ett bra snöre (balaband) tillhands i stallen. Så mycket lättare att lägga ögla om lammets klövar o dra än att hallå på o dra i kladdiga, kletiga ben. Vissa lamm kan sitta som berget o fastnar..

Luppa

• Norrbotten
Se oxå till att ha ett bra snöre (balaband) tillhands i stallen. Så mycket lättare att lägga ögla om lammets klövar o dra än att hallå på o dra i kladdiga, kletiga ben. Vissa lamm kan sitta som berget o fastnar..

För att inte tala om att de gärna drar tillbaks benen  ;) Och att få så pass bra grepp om två slemmiga ben så man orkar hålla i det läget, är inte lätt.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

saraberg

• Skåne
Jag tycker det är jättebra att handmjölka ur lite råmjök från tackan och ge lammet om man är osäker på om lammet får i sig, eller tex är svagt. Vi brukar använda en liten plast spruta som man först suger upp mjölken med ur tex en kopp och sedan ger lammet försiktigt i mungipan.
Ibland är det svårt tycker jag att handmjölka, jag vet att det finns råmjölkspulver att köpa.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
Selen & råmjölk till lammungar. Jag fick ta & mata en av min kompis lammungar när det föddes tvillingar ett tacklamm & ett bagglamm. Tacklammet var dålig några dagar, men med Selen & råmjölk vart hon mycket bättre & med lite extra översikt på att hon inte skulle bli undanknuffad av tackan för att hon var svag fick man gå dit flera gånger på dagen för att se om hon fick äta & efter några dagar var hon ute & sprang & hoppade lite mycket som bror sin i sommarsolen.  ;D

1 bilden: lammungen som matas.
2 bilden: båda lammen ute i hagen.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Ingrid68

• -
De första tre-fyra årens lamningar hade jag otroligt nytta av "lammutdragare". En gummi "rem" med öglor i båda ändarna med små "stoppknottror" som man trär om lammets ben och spänner åt för att kunna dra i om du behöver hjälpa lammet ut. Nu använder jag händerna i 99 % av alla fall jag behöver hjälpa till.
Gamla trasor och handdukar är ovärderliga när det gäller att gnugga lite kalla frusna lamm med. Eller om det är flera lamm så tackan inte hinner med. Vi har tiggt ihop gamla handdukar från släkt och vänner som de ändå skulle kassera. Att handdukarna är slitna och fransiga det bryr inget lamm sig om  :)
Lammbar använder vi mycket när vi vänjer in lamm som behöver stödmatas. De första dagarna använder vi flaska sen lammbar.
Värmelampa är oxå ovärderlig för lite trötta frusna lamm om de lammar innan värmen kommit till oss.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser