Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nätgolv  (läst 2543 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Nätgolv
« skrivet: 11 jan-12 kl 08:23 »
Jag undrar, får man ha nätgolv till duvor?
Har sett flera på blocket och på hemsidor som har det. Sen så har jag för mig att jag har hört att man får ha nätgolv till burfåglar(?) (gojor, finkar etc) alltså räknas duvan in där?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nätgolv
« Svar #1 skrivet: 11 jan-12 kl 09:14 »
Här finns regler för burfåglar, det står bl a att marklevande fåglar ska ha botten täckt av strömaterial, alltså att nätbotten inte är tillåten.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/burfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html

Jag är osäker på om duvor räknas till jordbruksdjur eller till sällskapsdjur. Det kan nog vara som med kaniner, att det beror på syftet med djurhållningen. Men man kan ju leta runt på jordbruksverkets sida och se vad man hittar för info, eller ringar/maila dem och fråga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 11 jan-12 kl 09:23 »
Här finns regler för burfåglar, det står bl a att marklevande fåglar ska ha botten täckt av strömaterial, alltså att nätbotten inte är tillåten.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/burfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html

Jag är osäker på om duvor räknas till jordbruksdjur eller till sällskapsdjur. Det kan nog vara som med kaniner, att det beror på syftet med djurhållningen. Men man kan ju leta runt på jordbruksverkets sida och se vad man hittar för info, eller ringar/maila dem och fråga.

Duvor är ju flygfåglar, som kråkor och sånt :P Alltså inte markfåglar.. Lurigt..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 jan-12 kl 09:25 »
Duvor är ju flygfåglar, som kråkor och sånt :P Alltså inte markfåglar.. Lurigt..
Det beror väl på vilken ras, och hur man ser på det. De flyger, javisst, men hur ser deras ätbeteende ut? De krafsar och letar mat gåendes på marken. De äter inte medan de flyger, och de äter vad jag vet sällan eller aldrig sittandes på en gren eller liknande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sebbar

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jan-12 kl 09:48 »
Jag hade kontakt med jsv 2009, då fick man ha nätgolv till duvorna. De tillhör flygfåglar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 11 jan-12 kl 10:59 »
Sen är ju allt en fråga om hur man tycker att ens fåglar har det bäst och trivs, samtidigt som det ska vara lättskött och trevligt för ägaren. Bara för att man får använda nätgolv så innebär ju inte det att det är den bästa lösningen för alla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser