Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankläckage MF135  (läst 6284 gånger)

JBF

• Småland
Tankläckage MF135
« skrivet: 08 jan-12 kl 18:21 »
Ja, då verkar jag äntligen ha hittat anledningen till att min MF135:a druckit så mycket diesel på sistone. Var tvungen att avfetta hela traktorn idag så jag skulle se var det läckte. Det verkar svettas/droppa mellan den lilla kroppen som handpumpen sitter på och själva tanken, alltså på traktorns högra sida. Nu kunde jag inte dra åt muttrarna där men det verkar inte läcka någon annanstans. Det liksom svettades ut på tanken. Borde det räcka med att dra åt muttrarna eller borde man skruva loss hela "handpumpskroppen" och byta eventuella tätningar? 

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tankläckage MF135
« Svar #1 skrivet: 08 jan-12 kl 19:32 »
Frågan är varför det har börjat läcka.
Jag skulle gissa på att packningarna har åldrats och därför läcker det.
Plocka ner och byta packningarna är mitt råd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-12 kl 20:11 »
Ja, det har du rätt i! Får beställa packning och byta! Måste jag tömma tanken först eller fungerar det att byta packning ändå? (Att inte all diesel rinner rätt ut menar jag)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Skogsvilde

• -
« Svar #3 skrivet: 08 jan-12 kl 22:20 »
Jag skulle passa på att tömma tanken.
För att få ut alla rostflagor och annat bös som kan ha amlat sig där.
Men inte nödvändigtvis.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-12 kl 22:26 »
Jag skulle passa på att tömma tanken.
För att få ut alla rostflagor och annat bös som kan ha amlat sig där.

Skulle jag med göra. Det sammlas en hel del med åren i tanken.

Lycka till!!

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 jan-12 kl 20:06 »
Ja det låter väl vettigt att göra det när jag ändå måste greja... Då tömmer jag enklast tanken via kranen långt bak på traktorns vänstra sida? Nya packningar beställda idag sen får vi se hur meckandet går för en nybörjare... Borde väl inte vara alltför svårt...

Lycka till!!
Tack!

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-12 kl 17:45 »
Jaha, då byttes packningen till matarpumpen idag, med gott resultat. Men likväl verkar den läcka diesel när den är igång. Jag inser att jag måste byta packningen mellan matarpumpens överdel och underdel om ni förstår vad jag menar.. Där svettas det lite. Det verkade även läcka lite ur den stora "cylindern" nedanför matarpumpen och huvudströmbrytarn.. Vet ni vilken cylinder jag menar? Vad är det för något? Jag drog åt den och det stoppade, men det måste ju också beställas ny packning till (Två muttrar mot främre delen av traktorn, det satt något annan kabel ungefär mitt på den också. )

Det förefaller som om det läcker/svettas kraftigt liksom mellan denna cylinder och motorn bakom, så jag ser att det rinner ner under cylindern. Finns det någon koppling där bakom som jag inte ser i nuläget eller är det helt enkelt svett från matarpumpen som rinner så??

Skogsvilde

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jan-12 kl 19:01 »
Tyvärr så åldras packningar och till slut spricker dom.  Det kan funka en stund att spänna till, men det är alltid bäst att byta till friska grejer.
Men inte nödvändigtvis.

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-12 kl 20:16 »
Tyvärr så åldras packningar och till slut spricker dom.  Det kan funka en stund att spänna till, men det är alltid bäst att byta till friska grejer.
Absolut! Jag vet bara inte vad det heter, det jag ska köpa packning till.. den där "cylindern" nedanför matarpumpen. Kanske 15 cm i diameter.

Skogsvilde

• -
« Svar #9 skrivet: 13 jan-12 kl 20:20 »
försök att googla dig fram till reservdelskatalog.
Jag har sånt till mina fordon och det hjälper till ganska bra. Min ryska är lite rostig i mellan varven.

Annars så kan det funka om du skär till egna packningar och stansar ut hålen. Det är lite pillrigt om det är tunt dock.
Men inte nödvändigtvis.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #10 skrivet: 13 jan-12 kl 20:52 »
Har du servostyrning på traktorn är det servopumpen som sitter där, den har ett filter invändigt som du kan byta då ska det följa med en ny packning
http://www.oeparts.se/Produkter?id=1074066&m=2
Det finns två varianter på filter så kolla måtten först :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 13 jan-12 kl 21:28 »
Reservdelsbok med sprängskisser finns gratis tillgänglig för nedladdning på www.annatefka.com

Klicka på "Technieck" i vänstermarginalken och sedan på "Onderdelen boeken" upptill på sidan och välj sedan rätt traktormodell.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-12 kl 22:50 »
Nej, traktorn saknar servostyrning. Jag får kolla vidare på sprängskisserna för att kunna se vad det är för grej.. Funderar dock på om det inte är matarpumpen som behöver "packas om" mellan övre och undre delen också.. att det är det som har skvätt nu.

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 jan-12 kl 22:58 »
Absolut! Jag vet bara inte vad det heter, det jag ska köpa packning till.. den där "cylindern" nedanför matarpumpen. Kanske 15 cm i diameter.

Bara en tokig tanke....det är inte bränslefiltret du menar?

Har fullt upp i helgen (jakt) annars kunde jag åkt upp till dig och kollat!

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 14 jan-12 kl 10:07 »
Bara en tokig tanke....det är inte bränslefiltret du menar?

Har fullt upp i helgen (jakt) annars kunde jag åkt upp till dig och kollat!

Tack Anders! Det kan kanske komma att behövas lite experthjälp. Nej, bränslefiltret sitter på andra sidan traktorn. Detta är direkt under/bakom huvudbrytarn så att säga. Ska testa lite idag igen, typiskt bara att jag måste ha traktorn i eftermiddag. Så det finns inget utrymme för misstag alltså  ;D Bra press på en nybörjarmekaniker!

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #15 skrivet: 15 jan-12 kl 00:37 »
Huvudbrytare fanns inte som standard så det går inte att orientera utifrån den ???
Blev tvungen å kolla på min 135:a, på höger sida sitter generator(framför matarpumpen), startmotor(rakt under matarpumpen) och luftrenare(bakom matarpumpen).
Är det diesel eller motorolja som läcker?
« Senast ändrad: 15 jan-12 kl 06:56 av mwson »

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 15 jan-12 kl 10:50 »
Huvudbrytare fanns inte som standard så det går inte att orientera utifrån den ???
Blev tvungen å kolla på min 135:a, på höger sida sitter generator(framför matarpumpen), startmotor(rakt under matarpumpen) och luftrenare(bakom matarpumpen).
Är det diesel eller motorolja som läcker?

Jaha, där lärde jag mig något nytt! (Gällande brytaren alltså!) Det visade sig vara startmotorn, men det var diesel från matarpumpen som rann utmed startmotorn och såg på så vis ut att läcka ifrån densamma. Bytte alla packningar i matarpumpen igår och jag tror fanimej att jag lyckades få stopp på läckaget! Inte illa för en som inte vet hur en startmotor ser ut va?  ;D ;D ;D

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #17 skrivet: 15 jan-12 kl 12:31 »
Har man bara viljan kan man lära sig vad som helst ;D
Bra jobbat ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare (1 dolda)
getmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser