Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laptop dator energibesparing  (läst 13491 gånger)

Tännlappen

• -
Laptop dator energibesparing
« skrivet: 08 jan-12 kl 03:43 »
Tänkte på hur mycket energi man sparar om man fixar en ny laptop,exempel min gamla pendlade mellan 50 till 90 Watt,den nya pendlar mellan ca 20-30W,rejäl besparing tycker jag,mätt med energimätare. :D

Lena i Fjollträsk

• Gäst
SV: Laptop dator energibesparing
« Svar #1 skrivet: 08 jan-12 kl 09:29 »
Fast det är det väl lätt hänt att den är på mer när den är ny och rolig?

kbh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-12 kl 09:35 »
Undrar vem som springer och köper en ny laptop bara för att spara några watt blir nog dyr då   ;)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jan-12 kl 09:47 »
Fast det är förståss roligt för en spara-el-nörd (hum, jag är väldigt väl bekant med en  :-[) att upptäcka att man tryckt ner förbrukningen lite till. (Börjar man räkna på investeringen brukar det vara kört. Det ända sättet att spara är oftast att stänga av, inte köpa nytt. Jag har en typ 20-25 år gammal kyl, inte ens byte av den är helt självklart ekonmiskt). 

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-12 kl 11:05 »
Visst kan folk spara en watt här o där o känna sig som ett med naturen... Sen åker dom till Mallorca + en bilsemester till fjällen.. Kanske tar bilen till sitt spekulationsbaserade "arbete". äter mat som har fraktas runt halva jorden. Det kallas dubbelmoral mina kära vänner.
« Senast ändrad: 08 jan-12 kl 11:11 av Nils Engelbrekt »

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-12 kl 11:21 »
Då slösar ja hellre några watt och stannar hemma   och får nått vettigt gjort  :D

ClaesMotKlass

• -
« Svar #6 skrivet: 08 jan-12 kl 11:34 »
Min netbook drog 12 watt.

Jag tror det räcker om man kollar upp det när man skall byta ut något. Med undantag för kyl och frys. Jag hADE 2 GAMLA 70-TALARE, minns inte exakt vad de drog en blev förskräckt när jag mätte. En begagnad ca 10år kyl unt frys på blocket för 200 kronor blev lösningen.

Nu letar jag ev. ny tv. Jo min e trasig. Köpt på loppis för att ersätta den jag köpte på loppis för att ersätta min gamla tjockis från 1990? Men nu blir det ny
alternativ light

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jan-12 kl 12:20 »
Visst kan folk spara en watt här o där o känna sig som ett med naturen... Sen åker dom till Mallorca + en bilsemester till fjällen.. Kanske tar bilen till sitt spekulationsbaserade "arbete". äter mat som har fraktas runt halva jorden. Det kallas dubbelmoral mina kära vänner.

Fast det är väl bättre att folk har som hobby att spara än att de har som hobby att shoppa?

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 12:47 »
Återbruk är väl bra alternativ.

kackelmann

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 jan-12 kl 14:17 »
Är man ansluten till elnätet finns det nästan ingen ekonomisk vinning i att jaga så små förbrukare. Det vore om man ser det som en sport att få ner sin förbrukning så mycket som möjligt för att det är roligt. Jag har gjort detta och fick ner lägenhetens elförbrukning från 2300kWh/år till 550kWh/år. Bland många smågrejer satte jag t.ex. timer (kopplingsur) på adsl-modem och router, de drog förvisso endast 25W men genom att kunna ha de på endast när jag var hemma istället för dygnet runt sparade jag runt 100kWh/år bara på en sån enkel sak.

Har man egen småskalig elförsörjning så är det en annan femma, då är varje watt värdefullt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 jan-12 kl 15:23 »
Handlar ju om minimala siffror som då skulle vara vinsten.
Glöm inte räkna in kostnaden för att köpa en ny dator.

Tror du vinner mest på att helt enkelt sitta vid datorn mindre.  ;)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 jan-12 kl 15:25 »
Xoot, exakt, försöker man konsumera sig till lägre elförbrukning biter man sig i tummen.  Jag ser det som en sport, bara. En sak jag funderat på är om timern i sig drar el?

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jan-12 kl 15:46 »
Xoot, exakt, försöker man konsumera sig till lägre elförbrukning biter man sig i tummen.  Jag ser det som en sport, bara. En sak jag funderat på är om timern i sig drar el?

Mer eller mindre drar en timer garanterat.
Jag menar, den är ju ständigt aktiv och funktionen är rörlig och roterande.

Något krävs för att det mekaniska ska fungera. Men hur mycket, det hade varit grymt intressant att veta i watt.

Själv tillhör jag tyvärr inte kategorin som ser elens förbrukning som en sport.
Använder det jag behöver och sen är det bara bra om räkningen blir låg. Det mesta har ju en förbrukning.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 15:56 »
Min dröm är att en dag stänga av elen helt och hållet. Dit kanske jag aldrig når. Låg strömförbrukning är helt enkelt ett intresse jag har.

Jag brukar få mitt intresse ifrågasatt av människor som har jakt eller motorcykel som intresse.
alternativ light

kackelmann

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 jan-12 kl 16:02 »
Mer eller mindre drar en timer garanterat.
Jag menar, den är ju ständigt aktiv och funktionen är rörlig och roterande.
Något krävs för att det mekaniska ska fungera. Men hur mycket, det hade varit grymt intressant att veta i watt.

Clasolle har digitala timers (utan roterande skiva dårå) för 89kr 2 pack. Vet inte vad en sån drar men vore förvånad om den förbrukar mer än någon milliwatt. Både klockan och displayen på den fortsätter fungera även om man drar den ur väggen långa tidsperioder, är mycket nöjd med dem.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 jan-12 kl 16:35 »
Fast det är väl bättre att folk har som hobby att spara än att de har som hobby att shoppa?
Absolut. Bättre göra lite än ingenting alls...

markusahelge

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 08 jan-12 kl 16:49 »

Glöm inte räkna in kostnaden för att köpa en ny dator.

Glöm inte räkna in energiförbrukningen vid tillverkningen av den nya datorn också...

Det är väl inte en galen gissning att energiförbrukningen för all slags nytillverkning är betydande?!
Aspirerande månskensbonde på 55 ha skogsmark i sjuhärads utkant.

kbh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 jan-12 kl 16:56 »
Glöm inte räkna in energiförbrukningen vid tillverkningen av den nya datorn också...

Det är väl inte en galen gissning att energiförbrukningen för all slags nytillverkning är betydande?!
Bäst vi räknar in miljö kostnaderna med .

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 08 jan-12 kl 17:15 »
Fast det är det väl lätt hänt att den är på mer när den är ny och rolig?

:D...Ny är den, men om den är rolig kan ju diskuteras,å andra sidan kan man ju försöka göra den rolig med lite fantasi  :D  .

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 08 jan-12 kl 17:19 »
Är man ansluten till elnätet finns det nästan ingen ekonomisk vinning i att jaga så små förbrukare. Det vore om man ser det som en sport att få ner sin förbrukning så mycket som möjligt för att det är roligt. Jag har gjort detta och fick ner lägenhetens elförbrukning från 2300kWh/år till 550kWh/år. Bland många smågrejer satte jag t.ex. timer (kopplingsur) på adsl-modem och router, de drog förvisso endast 25W men genom att kunna ha de på endast när jag var hemma istället för dygnet runt sparade jag runt 100kWh/år bara på en sån enkel sak.

Har man egen småskalig elförsörjning så är det en annan femma, då är varje watt värdefullt.

Kanske säga...många bäckar små gör en å  :)  .

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare
Nataks, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser