Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra  (läst 2010 gånger)

IsaIrina

• Ljungdalsgården
Ohyra
« skrivet: 08 okt-06 kl 22:19 »
Våra kaniner har fått små..små...grå(bruna) djur i pälsen.Dom är bara som små prickar och sitter på hårstråna.

Dom verkar inte klia och dom verkar inte allmänt påverkade.

En kanin har dock som lite "mjäll" mitt på ryggen(mellan skulderbladen) som en liten fläck. Inget hår har lossnat men den här kaninen är dock lite "ledsen".

Vi har 28 kaniner totalt så 27 har "bara" dom här små prickarna i pälsen.

Vad kan det vara?( ska ringa vet. på tisdag)

Någon som har en ide....

Vad gör man åt det?

Tacksam för svar!
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Sally

Re:Ohyra
« Svar #1 skrivet: 09 okt-06 kl 10:11 »
Kan det vara mjällskabb (mjällkvalster)? Min ena kanin drabbades av det för flera år sedan, men nu är han frisk! Kan vara knepigt att bli av med, men veterinären vet säkert vilket preparat du ska använda. Jag kommer inte ihåg det på rak arm. //Sally
Går det...så går det!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 13 okt-06 kl 13:55 »
Mina kaniner hade det förra året. Jag gav dem Flusa efter rek. från andra kaninuppfödare och det försvann.
Flusa finns på granngården och är ursprungligen till kor mot insekter och dylikt.

(Ge inte Frontline till kaninerna ifall vet. rekommenderar det = dödlig utgång)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #3 skrivet: 14 okt-06 kl 05:07 »
Nu har jag gett kaninerna Flusa(efter att ha läst om det på tidigare trådar också).Vi gav dom det i torsdags och tänker städa burarna med Virkon S på söndag för att vara säkra på att få bort allt.

Hoppas att det är borta för den här gång!

Tack för svar Sally och Bondelinda!
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser