Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad går att så nu?  (läst 8769 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Vad går att så nu?
« skrivet: 06 jan-12 kl 18:56 »
Håller på att fixa nya upphöjda rabatter och en del av det blir grönsaksland. Har även redan köpt det mesta i grönsaksväg som ska sås till våren, men vilka grönsaker kan man så redan nu så att de får en snabbare start till våren? mest intresserad är jag av att så bönor, ärter och krasse snarast, men alla förslag är välkomna.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

K@rin

• Närke
SV: Vad går att så nu?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-12 kl 11:32 »
Ljuset är ju det svåra nu om man inte vill kosta på el till belysning t ex är också nyfiken på om någon lyckats börja så här tidigt med något utan att det blir rangligt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 07 jan-12 kl 11:58 »
ja, jag tänkte mer på att jag läste i "vi i villa" att man kunde så vissa frön (t ex solrosor) innan tjälen kommer för att de ska få en snabbare start till våren. min fundering är om det samma gäller vissa grönsaker?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

masa

• -
« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 19:07 »
Man kan så morötter, palsternacka, rotpersilja, svartrot och kanske en del annat före tjälen. Jag har praktiserat detta några gånger med resultat som har varierat från fantastisk skörd till totalt fiasko.

Men som vädret har varit denna vinter, vågar jag nog inte så något än. Om vädret är mycket milt nu kan fröna hinna gro ganska snart, men vintern kan komma i omgångar i februari - april, och ta död på späda plantor, speciellt om temperaturen växlar mellan minus och plus många gånger.
Idealet är att man sår sent på hösten och sedan kommer kyla och snö som varar till våren, då brukar det gå bra, men sådana vintrar har vi sällan i södra Sverige.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 20:13 »
mest intresserad är jag av att så bönor, ärter och krasse snarast, men alla förslag är välkomna.
Bönor ska du inte så förrän jordtemperaturen är 15 grader, de bara ruttnar bort annars. Ärtor tror jag inte heller är nån idé, de går att så ganska tidigt på våren och växer ganska snabbt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 21:05 »
ok, då kanske jag borde vänta. det är ganska milt hos oss med och frost växlar med rätt så många plusgrader.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 07 jan-12 kl 22:13 »
Bönor ska du inte så förrän jordtemperaturen är 15 grader, de bara ruttnar bort annars. Ärtor tror jag inte heller är nån idé, de går att så ganska tidigt på våren och växer ganska snabbt.
Varma jordar gäller all trindsäd. Sättlökar kanske funkar. Egen erfarenhet, vänta hellre lite. Då hinner du rensa en extra gång för ogräset.
« Senast ändrad: 07 jan-12 kl 22:16 av sydtobak »
Min bästa ägodel är min vedspis!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 jan-12 kl 23:56 »
Jag glömde att sätta vitlöken...kan det funka att göra nu?

Satte den i maj i fjol, med OK resultat. Tänker att det bara kan bli bättre i år...eller?
Självhushåll till nytta och nöje

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 09:33 »
Jag undrar jag hur det går med vitlöken i år. Jag väntade och väntade med att sätta den, eftersom det var så mild. Sent i november åkte den ner i alla fall, men den har ju börjat växa och skulle det bli kallt nu är ju risken att de fryser. Ett år som detta är det kanske trots allt säkrare att vänta till våren även med vitlök?

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 08 jan-12 kl 21:10 »
skulle vara kul med lite tips vad man kan så.. vi får väl se vem som kan behärskar sig längst innan fröna åker ner i marken ;D

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 09 jan-12 kl 09:57 »
smörgåskrasse inomhus

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 09 jan-12 kl 12:28 »
jaja, fast vi snackar ju om utomhus ju ;D

Vurre

« Svar #12 skrivet: 09 jan-12 kl 21:44 »
Som masa skriver, morot mf flera av dess släktingar. Man behöver ju inte peta ner hela huvudsådden såhär års, men lite, så att man kommer igång tidigt med skörden. Spenat lär ska funka också, jag har haft sent sådd spenat som övervintrat bra. Vitlök naturligtvis, fryser den upp får man peta ner den igen men den brukar fixa det på egen hand. Sallad kan man nog testa att så tidigt också.

Bönor, betor och sättlök tillhör det jag skulle vänta med.
snus? vad är priset på en pris?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 09 jan-12 kl 21:49 »
ja, jag har ju en sort machésallad som enl förpackningen går att så och skörda året om. kanske borde helt enkelt prova?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 10 feb-12 kl 12:00 »
har börjat förkultivera nu istället - just nu är det rosmarin, tomat och aubergine. mer ska här förkultiveras när jag fått fler äggkartonger (tycker att de är bra att förkultivera i). hur som - rosmarinen är jag ju otroligt besviken på! visst, den är svår att gro, man ska vara nöjd med 30% tydligen, men 3 av 96 frön är under all kritik.  >:(

SamWI

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 feb-12 kl 12:23 »
Kliar i fingrarna på mej med att få pyssla med lite växter, jag fuska och åkte och köpte en champinjonlåda. Ikväll ska jag börja groda mungböner.   Våren närmar sig.  :)
Längtar ut till landet

stina j

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 10 feb-12 kl 21:54 »
purjolök år dax att förkultivera nu,det blev massor för oss i somras utplanterat i djupsäng.så ska vi så chili också nu.
kronärtskocka abergin paprika kan också sås tidigt innomhus.

ripper

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 feb-12 kl 22:11 »
chili av alla det slag samt paprika e ju strax dax för att så :P
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 11 feb-12 kl 03:27 »
purjolök år dax att förkultivera nu,det blev massor för oss i somras utplanterat i djupsäng.så ska vi så chili också nu.
kronärtskocka abergin paprika kan också sås tidigt innomhus.

jo, har just sått lite purjo. sen har auberginerna och tomaterna kommit, tomaterna är jag riktigt nöjd med hittills. 80% har kommit upp redan efter inte ens 1 vecka ;D auberginen är det lite sämre med tyvärr. gul lök står näst på tur.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #19 skrivet: 11 feb-12 kl 09:00 »
Lite tidigt kanske...

Jag försådde Tomater, scuasch, paprika, sockerärtor, spritärtor, gurka (friland) fast jag ska ha dem i växthuset sen och basilika. Har även tänkt förså kronärtskockor m.m
Hoppas att min otålighet inte äventyrat skörden  ::)

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser