Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta dit rökkanal i intilliggande rum mot vedspisen, erfarenheter?  (läst 4421 gånger)

octavianus

• Uppland
Det är så att i köket har jag en vedspis som jag eldar i för värmen i köket. Det ligger ett mindre rum bredvid som delar murstock med vedspisen. I det rummet finns nu ingen eldstad. Det är dock två luckor nertill och ett spjäll upptill, enligt sotaren har det gått ett rör från det ena hålet, upp runt och sen ner till det andra, så att röken från vedspisen har gått där, för att värma upp det intilliggande rummet på vägen ut. När jag frågade honom om det var idé att sätta in ett sådant igen så tyckte han det var en dum idé då det brukar ryka in osv. Dock tycker jag det verkar som en väldigt bra funktion om det nu skulle fungera och inte ryka in.

Är det någon som har erfarenhet av liknande konstruktioner? Tex att man kunde ha ett spjäll i början av röret som är stängt till allt blir varmt ordentligt och man har bra drag, då öppnar man. Man kanske kan komplettera med någon liten fläkt i, som hjälper till med draget ett tag tills man får igång det.

Säga ska väll det att, i ytterligare ett rum finns en kakelugn som går in i samma kanal, den eldar jag i nu, vilket tidigare ägare inte gjorde annat än på julafton.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Självklart funkar det. Troligtvis så har sotaren inte någon kunskap i ämnet utan det är lättare att säga, nej det går inte.

Det som får mig att fundera, Det är inte så svårt om man skall använda samma pipa till detta. Men bytar man pipa så kan man få svårigheter med att få bra drag åtminstone i början. Sedan har man ju de alltid närvarande brandsäkerhetskraven.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kackelmann

• Skåne
Håller med, klart det går att sätta dit ett rör och få ut värme i rummet.

Några saker att tänka på. Röret blir jävulskt varmt så du får inte ha något lättantändligt nära, kanske så pass långt avstånd som 80cm är att föredra. Tänk också på att när du kyler röken så riskerar den att bli för kall, visst vill man få ut det mesta möjliga ur sin ved men för kall rök kondenserar i skorstenen med följd att skorstenen vittrar sönder inifrån. Eldar stora brasor och med helt öppet tillufts-spjäll så har du nog varm rök så det räcker. Täta med eldfast garn i röranslutningarna så får du ingen läckande rök i rummet..

Har du tur kan du hitta en mojäng som jag har hittat, det liknar ett element fast den cirkulerar rök inuti. Röken går in i hålet i mitten, leds rätt neråt, vänder längst ner och leds upp igen på sidorna samt ut genom toppen. Den är riktigt trevlig, har mätt röktemperaturen före och efter den och sänkningen handlar om cirka 100 grader. Har monterat den bakom kaminen men den hade givetvis gått att med lite rördragning att montera i intilliggande rum.

Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

octavianus

• Uppland
Kanske har han inte väldigt mycket erfarenhet om just det. Dock är han en som varit med ett tag, och berättade om en kvinna som hade liknande typ av kanal som rykte in, titt som tätt. Sen bör det ju finnas en anledning att röret är borttaget en gång i tiden tänker man.

Det optimala vore ju ett rör som var inklätt i någon form av massa, som liknar täljsten. Då skulle röret hållas varmt längre, så minskad risk för dåligt drag samt fungera mer som en kakelugn. Några idéer?

TW

• Finland
Liknande system fast helt murade av tegel var närmast standard i alla hus här i trakten från 30-talet och så länge som folk satte in vedspisar.

Man eldade igång draget med sommarspjället öppet och då elden brann ordentligt och draget var igång stängde man sommarspjället uppe under mellantaket. Då tvingades röken att svänga nedåt genom en kanal som gick till sidan precis under spjället och ledde ned till golvet och svängde tillbaka upp och ut genom vinterspjället som förståss skulle vara öppet. Sommarspjället och vinterspjället var bredvid varandra och ovanför dem gick kanalerna ihop till en enda kanal. Sommartid då man bara eldade för matlagning hade man sommarspjället öppet och vinterspjället stängt.

De aldra flesta fungerar väldigt bra men enstaka exemplar ryker in. Det var tydligen skillnad på murare och murare.

Många sotare förstår sig inte alls på cirkulationskanaler. En sotare uppmanade en av mina kamrater att mura igen cirkulationskanalerna i en 100 år gammal öppen spis för att "modernisera". Sedan vi hade rensat bort 50 års samlat sot och några nedfallna stenar ur kanalen fungerar spisen perfekt. Den uppfyller brandsäkerhetsnormerna också men han hade tydligen bara läst böcker och i böckerna stör den ingenting om öppna spoisar med nedåtgående rökkanaler. Likväl fanns de i nästan varje gård förr och fungerade bra.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bjärkebo

• lever i min egen takt
    • Västergötland
en vanlig variant är att rökkanalen från köksspisen leds in i en kakelugn i rummet mittemot, på så vis värms även det rummet upp av köksspisen. :)
Om träden kunde tala

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
Det finns ju nya rökgaselement att köpa av liknande modell som kackelmanns bild visar. Kan nog vara ett bra komplement om man redan har en äldre kamin.

octavianus

• Uppland
En tanke som slog mig. Skulle man inte kunna ställa dit någon liten beg täljstenskamin där, som man på något vis leder in rökgaserna i nerefrån, som går igenom kaminen, vidare till någon form av rökgaselement, sen antingen ner igen till hålet ut, eller ett hål som finns upptill, ovanför spjället. På så värm kaminen upp och kan lagra lite värme, och det blir bra med värme i det rummet. Är det riktigt kalla dagar, eller man behöver grilla på lite för dragets skull, går även det i kaminen.

Skulle det vara praktiskt genomförbart?

kackelmann

• Skåne
Allt går säkert men jag undrar om du inte börjar närma dig praktiska problem med för kalla rökgaser som ger dig kondens i skorstenstoppen. En murad skorsten ska inte vara blöt på insidan...

TW

• Finland
Knappast.

I så fall skulle väl kakelugnar vara riktiga skorstensförstörare antar jag.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kackelmann

• Skåne
I så fall skulle väl kakelugnar vara riktiga skorstensförstörare antar jag.

Det ena behöver inte utesluta det andra. En kakelugn är konstruerad för att släppa ut rökgaser med en skorstensvänlig temperatur (225+) men det säger sig självt att ju mer skrot som kyler ner röken man hänger på systemet desto större risk för att man har för låg temperatur till sist. Om man snackar om att elda i en kamin, skicka röken genom en till kamin med stor massa samt ett rökgaselement så tror jag personligen att man inte kommer ha mycket värme kvar i röken. Man kan förbättra situationen genom att se till så att den första kaminen bränner så varmt som möjligt. Isolering med vermiculite-skivor, dubbla?, inuti. Inget fel med det, ju högre temperatur desto bättre förbränning förståss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser