Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alt. till kommunalt VA?  (läst 5741 gånger)

Neiklot

• Gäst
Alt. till kommunalt VA?
« skrivet: 04 jan-12 kl 15:30 »

Jag har förvärvat en fastighet som saknar VA.
Finns gammalt (Gammalt!) vattensystem i huset men inget skithus eller avlopp för sådant.
Det finns däremot en brunn, men jag ha inte kollat den ännu.

Hur som helst, så är det ju en fördel om man har någon typ av skithus.
Fastigheten ligger mitt i en by och det torde vara ganska nära till närmsta VA-ledning.

Men då jag kollade med VA-enheten i kommunen (mest för att få en bild över det hela) så satte jag nästan smörgåsen i halsen!

Lite drygt 123.000kr!  :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
(och det är BARA fram till tomten)

Så nu funderar jag lite på vad det kan finnas för andra lösningar som är tillåtna inom tätbebyggt som inte kräver anslutning till kommunalt.
Om det ens går!

Utedass med tunna är uteslutet...

Förbränningstoa?

Mulltoa?..  ???

4-ever

• Skåne
SV: Alt. till kommunalt VA?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-12 kl 15:33 »
Tyvärr är det så att de kan kräva att du ansluter dig till kommunalt om det finns!
Annars finns det ju en del alternativ. Kolla med kommunen först om du får hoppa över det kommunala nätet.
Finns ju sätt att fördröja det hela ett tag  8)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

memma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-12 kl 15:46 »
Det är mycket svårt att få tillstånd till något annat än kommunalt VA om sådant finns i närheten. Den enda som hittills har fått det i Sverige är Lennart Svärd på Gotland enligt mina föreläsare och professorer på val av VA-system, Uppsala universitet. Hans system kan läsas om på nätet om man söker på hans namn. Om det är billigare eller mer praktiskt är dock ej troligt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jan-12 kl 15:46 »
Jo, det är ju tyvärr så!

Men det hoppas vi inte på.

Jag funderar lite på hur dom som bodde där förut gjorde när dom blev skitnödiga?

Och så måste jag kolla upp hur det nuvarande avloppet fungerar.

Eller om det bara rann rakt ut i ån (tomten gränsar mer eller mindre mot en å).

Hm..
 ???

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jan-12 kl 16:08 »
Kolla med Bisson! Eller Mårten Gås?? ???

Han vet hur reglerna är, speciellt för mulltoa!    ;D   ;D    ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 04 jan-12 kl 16:18 »
Kolla med Bisson! Eller Mårten Gås?? ???

Han vet hur reglerna är, speciellt för mulltoa!    ;D   ;D    ;D
Toddeeeeeeeeeeeeeee  (:)  ;) Nej dethär är allvarliga saker!

Tycker det låter som rena ockerpriset. Vill minnas anslutningsavgiften i denhär kommunen (Lessebo) är 50 000. Å andra sidan har vi emellanåt Sveriges dyraste VA-taxa.
Kanske läge att gratta de som lirkats in i kommunala fjärrvärmenätet. Antar det blir som oljeeldning om några år.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 04 jan-12 kl 16:24 »
Alltså. Att få tillstånd för egen brunn tror jag inte är svårt, vad jag vet krävs inget tillstånd för det. Så där är ju V-delen av VA avklarad. Egen brunn är mycket bra om man t ex pga odlingar förbrukar mycket vatten. Har man egen brunn gäller inte heller bevattningsförbud o dy, åtminstone inte för det mesta. En gammal grävs brunn kanske har för dålig kapacitet för en nutidsfamilj, dock, det får man ju undersöka. Gjorde själv en djupborra härom året. Rotavdrag osv gjorde att den kostade ca 20 000 inklusive pump, plus grävning och lite vvs.

Avlopp är lite knivigare. Ett befintligt godkänt avlopp är ju godkänt. Måste man göra om avloppet kan det hända att man måste välja kommunalt, om det finns. Det bästa är att kontakta kommunen och fråga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rödskägg

• Småland
« Svar #7 skrivet: 07 jan-12 kl 18:21 »
Det låter som ett ganska normalt pris på anslutningsavgiften. Det är knappt troligt att du får något tillstånd för annan lösning, men visst försöka duger. Om det vore min fastighet och jag skulle bo där skulle beställningsblanketten ligga i posten på väg till kommunen redan.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 30 apr-12 kl 16:04 »
Nyss hemkommen från en kompis som har ett fritidshus ute på landet.  Förra sommaren investerade hen i en vattenledning in i huset. I anläggningen ingick en plomberad vattenmätare.  Inför vintern stängde hen helt av vattnet och elen.  Eftersom det stod lite vatten kvar i vattenmätaren lindade hen in den i isolering.  Helst hade hen velat hälla i glykol men det gick inte.
Ja vattenmätaren frös sönder trots relativt mild vinter. 

Jag är lite nyfiken efter diverse "elavstängda vattenledningar".  Man måste alltid ha elen på eller ....
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 30 apr-12 kl 17:28 »
Har inget med el att göra, det går lika bra att stänga av vattnet med vanlig kran. Sen tappar man ut ALLT vatten inför vintern.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #10 skrivet: 30 apr-12 kl 18:41 »
Mulltoa
Min bästa ägodel är min vedspis!

Jakobn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 maj-12 kl 09:36 »
Även om du skulle få tillstånd att gräva brunn och avlopp så blir det dyrare i längden. Kanske inte de första åren, men hade du tänkt bo där ett tag så.....

För att ta några lätt räknade kostnader. Brunn ink hydrofor och pumputrustning 40 - 80 000. Enklast möjliga avlopp med infiltration 50 - 75 000 + kostnader för att dra in avloppet i huset. På det kan man kanske räkna +10-20% i oförutsedda avgifter. Sedan krävs det underhåll och infiltrationsdelen har en livslängd på 20+ år. Har du ingen ström har du inget vatten. Skulle det behövas filter till vattnet kan det gå på allt mellan 1000 och 20 000 kr.

Hoppas det kan hjälpa lite. Har en bekant som var i samma situation som du men tror det bara handla om 100 000 i ansl.avgift den gången, men efter att kollat närmare på de olika alternativen blev det kommunalt VA
« Senast ändrad: 01 maj-12 kl 09:49 av Jakobn »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 02 maj-12 kl 08:20 »
Men om det är ett äldre hus som redan har någon form av brunn med hydrofor så behöver det inte bli så dyrt. Jag gjorde en djupborradbrunn, med pump och nya pem-slangar, inklusive grävning, in till mitt hus för ca 30 000. Då fanns hydrofor och vattenledningar in i huset redan, men i priset ingick utkastare på husväggen och sommarvatten på ett annat ställe på tomten. Med min vattenförbrukning är det värt att ha eget vatten. Sen finns det iofs inte kommunalt här, och kommer aldrig att finnas, det är för långt ut på landet, men även om det fanns, så skulle jag ändå välja egen brunn. Fanns det kommunalt avlopp, så skulle jag kanske överväga det, men tror att det i längden bli billigare med enskilt avlopp för gråvatten, och någon form av torrtoa med kompostering.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #13 skrivet: 07 maj-12 kl 19:36 »
123000 låter inte så farligt, priset styrs av vilken kommun huset är i... Bara hoppas att du inte blir tvångsansluten (ja, de kan göra så)...
Själv räds jag att de ska tvinga in mig i det kommunala då jag flyttat permanent till torpet..

Jag har nyss själv installerat en separett-toa... riktigt bra är den... kisset åker ner i en hink och sedan gödslar jag med det, växer så det knakar  :)
Bajset mullar sig i en kallkompost (eller grävs ner)... detta förutsätter att man använder BIO-påsarna, såklart.

Toan kostade mig ca 5000 och den installerade jag själv, trots ganska ohändig :)
Mulltoa hade jag innan men den får man vakta som en bäbis - väldigt känslig...

Kolla med din kommun om separett är ok med dem, bör dock inte vara ett problem...

Du kan även, mot en mindre kostnad, lämna in ett vattenprov från brunnen... för att se kvaliteten på vattnet... rekommenderas av mig, som är drifttekniker VA.

Tycker du ska undvika kommunal anslutning in i det sista :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 07 maj-12 kl 20:10 »
Nyss hemkommen från en kompis som har ett fritidshus ute på landet.  Förra sommaren investerade hen i en vattenledning in i huset. I anläggningen ingick en plomberad vattenmätare.  Inför vintern stängde hen helt av vattnet och elen.  Eftersom det stod lite vatten kvar i vattenmätaren lindade hen in den i isolering.  Helst hade hen velat hälla i glykol men det gick inte.
Ja vattenmätaren frös sönder trots relativt mild vinter. 

Jag är lite nyfiken efter diverse "elavstängda vattenledningar".  Man måste alltid ha elen på eller ....

Vattenmätare fryser, det måste tillföras värme,alternativt ta bort dem då de inte kan tömmas helt och förvara varmt (här ordnar VA-företaget det mot avgift). Vattenavstängningen brukar vara vid vattenmätaren, så om man stänger före denna (polyetenslang tål att frysa om det inte är metallkopplingar och värmer en bra bit före avstängningen (erfarenhet från frysfria vattenutkastare , där kylan smugit in och knäckt dem på insidan av väggen) och själva vattenmätaren med vämmekabel så bör det fungera ( systemet efter mätaren skall vara tomt). Kabeln är självreglerade så med isolering omkring så blir det inte mer elåtgång än vad som behövs för att det inte skall frysa, men elen måste var på hela vintern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser