Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor angående vedeldning!  (läst 4424 gånger)

Ola Olofsson

• Västerbotten
Frågor angående vedeldning!
« skrivet: 02 jan-12 kl 14:53 »
Hej!

Är nybliven husägare! Har några funderingar kring mitt värmesystem med kombipanna (ved och elpatron)

Skall alltid spjället mellan pannan och skortenen vara helt öppen då man eldar?

Mätaren på bilden hör till cirkulationen av varmvattnet till elementen. Nålen till denna rörs lite fram och tillbaka. Det finns en referens markering med en röd pil, när skall den rörliga nålen stå mot den?
« Senast ändrad: 02 jan-12 kl 15:00 av Ola Olofsson »

Lasse46

• Jämtland
SV: Frågor angående vedeldning!
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 15:06 »
Svaret på den första frågan är ja, draget reglerar du med dragluckan på pannan.
Den andra frågan kan jag inte svara på eftersom jag inte kan se bilden du länkat till. Men utan att ha sett den skulle jag gissa att du hänsyftar på en tryckmätare som visar trycket i vattensystemet i så fall är mätaren graderad i Pa eller kg/cm2 eller bar, och den röda visaren endera en s k släpvisare som visar det högsta trycket som varit i systemet eller också är det en visare som är ställd på det högsta tillåtna trycket i systemet brukar vara ca 1,5 - 2 kg/cm2.

Lasse

Lasse46

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 15:12 »
Ser nu att du lagt in bilden medan jag skrev det föregående svaret, och ja det är precis som jag svarade en tryckmätare och det är helt normalt att den rör sig lite beroende på hur varmt vattnet är i systemet.

Lasse

Ola Olofsson

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 15:36 »
Hej, Lasse 46!

Tack för svaret på första frågan.

Nu skall bilden synas, på mätaren! Då jag inte eldar står mätaren på ungefär 1bar, men som du ser på bilden är den nästan uppe på 2bar då jag eldar med andra ord långt in på rött fält som börjar vid 1,5 bar, är det bra? Referens pilen på glaset pekar på 1,4bar på skalan.

I anslutning till mätaren sitter något form av kärl med luftpåfyllnings nippel. Man kan även med kranen som syns på bilden (den röda ovanför mätaren) släppa ut vatten ur systemet!?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 02 jan-12 kl 15:50 »
De flesta pannor och acktankar brukar väl vara trycktestade för högst 1,5 bar. Därför brukar det sitta minst en säkerhetsventil på 1,5bar som släpper ut vatten om trycket blir för högt.

Och svaret på om spjället mellan panna och skorsten skall var fullt öppet är nog inte ett klart ja. Jag har en usel kombipanna och skulle jag låta det spjället vara fullt öppet så får jag en rökgastemp på över 500 grader.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 02 jan-12 kl 15:50 »
Här hittar du mycket bra info om expansionskärl:

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

Det låter som att du har ett slutet expansionskärl. Det innebär att trycket ökar när du eldar, eftersom vattenvolymen ökar. Det är just därför man har ett expansionskärl. Även med ett öppet expensionskärl ökar trycket, men typiskt inte lika mycket.

Manometern visar trycket. Kolla gärna med instruktionen på den länkade sidan att trycket verkar "normalt" när cirkpumpen är avstängd. Det är alltså olika tryck beroende på om systemet är kallt eller varmt, men även beroende på om cirk-pumpen arbetar eller inte och då även om reglagen i elementen är öppna eller inte.

Ola Olofsson

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 02 jan-12 kl 16:08 »
Hej igen!

Tack för så många bra svar!

Efter att ha läst på verkar det som att mitt systemtryck är för högt. När jag börjar tänka efter så kan det rinna vatten ur röret vid den sk. säkerhetsventilen! Så hur gör jag enklast för att minska systemtrycket så att inte säkerhetsventilenventilen öppnar?

Tack på förhand!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 02 jan-12 kl 18:33 »
Antingen öppnar du säkerhetsventilen tills du har släppt ut lite vatten och trycket har sjunkit något. Eller så låter du det sköta sig självt, eventuellt övertryck kommer ju att släppas ut av säkerhetsventilen allteftersom. Säkerhetsventilen skall helst motioneras några ggr per år.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #8 skrivet: 03 jan-12 kl 22:33 »
Citera
...Och svaret på om spjället mellan panna och skorsten skall var fullt öppet är nog inte ett klart ja...
Jag håller med, det är viktigt att veta vad det är för panna. Om det är en blålågepanna så är det tvärtom mot en klassisk panna (vilket kombipannor normalt är).

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 04 jan-12 kl 07:30 »
Nu eldar jag så sällan i min kombipanna nu förtiden men jag vill minnas att det står i instruktionsboken att man absolut inte skall reglera draget med spjället på framsidan (inkommande luft). Utan man skall reglera draget på spjället mellan pannan och skorsten så att rökgaserna inte blir för heta. Och sedan skall spjället på framsidan vara öppet så mycket det bara går utan att det ryker in. Man skall aldrig låta elden kvävas med för lite syre helt enkelt...

kackelmann

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 jan-12 kl 08:33 »
Helt rätt Hedda76, stryper man luften till förbränningen så blir förbränningen oren. Det bildas miljöfarliga rökgaser och din skorsten hatar dig. En panna/kamin/spis ska alltid ha obegränsat med tilluft, om det brinner för våldsamt så kan man sänka draget mellan panna och skorsten, med det spjäll som trådskaparen undrar över.
Det var mycket vanligt förr att man drog ner på lågan för natten genom att stänga tilluftsspjället på kvällen. Röken blir något enormt brun, äcklig och illaluktande då samt sätter sig som tjära i hela skorstenen. Risk för skrostensbrand senare. Inte alls som man gjorde förr var bättre  :-X
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 04 jan-12 kl 08:42 »
Då var min magkänsla rätt när jag kände att Lasse46:s påstående var helt fel (om jag nu inte missförstod honom helt).

Lasse46

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 05 jan-12 kl 00:08 »
TS har som han skriver i sitt första inlägg en som han kallar kombipanna  med ved och elpatron men nog rättare skulle benämnas ved panna som har möjligheten att värmas med el, så diskussionerna om eldning i kombipannor är OT för TS fråga men inte alls ointressanta för vedeldare med motsvarande eldningssituation. Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg när jag sa att draget skulle regleras med dragluckan på pannan, med det menade jag att förbränningen ska regleras med den så att man får en fullständig förbränning, och det kan du inte få om inte rökgaserna har möjlighet att försvinna obehindrat ut i skorstenen. Blir rökgashastigheten för hög så att all värmeenergi inte överförs till pannans vatten så skall bromsningen av rökgashastigheten ske i rökkanalerna i pannan genom användning av retardrar eller turbulatorer eller i riktigt gamla oeffektiva (kombi-)pannor med bafflar inte i rökröret efter pannan, så svaret år att spjället i rökröret skall vara öppet när pannan används för eldning. För höga rökgastemperaturer regleras med en motdragslucka/dragbegränsare/dragregulator (kärt barn har många namn) som vid vedeldning ställs att öppna vid ett undertryck på 15-20 Pa, förutom att sänka rökgastemperaturen har en rätt intrimmad motdragslucka den stora fördelen att den håller draget konstant oberoende av yttertemperatur eller om det det är byig vind vilket gör att man på ett enkelt sätt alltid har en kontrollerad och effektiv förbränning. Så mitt råd till TS och alla andra ved- eller pellets-eldare installera en motdragslucka för att få en jämn och effektiv förbränning och en rökgastemperatur som är skonsam mot skorstenen.

Lasse

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 2 användare
ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser