Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gökfärgad hönas ras?  (läst 1706 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Gökfärgad hönas ras?
« skrivet: 10 jan-11 kl 15:10 »
Ja, hon är silverfärgad. Hönan som sitter bredvid ser gökfärgad ut? (det där mörka bredvid din silverhöna, dock så ser jag ju inte hela individen :P)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Juppepinne

• Östergötland
SV: Gökfärgad hönas ras?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-11 kl 15:27 »
Det är en Isbar.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 10 jan-11 kl 15:47 »
När vi ändå har Johan här som är duktig på dessa raser. Finns det Isbar som är gökfärgade? ???
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 10 jan-11 kl 15:49 »
Okej,har aldrig sett en Isbar i den teckningen förut?  ??? Spättad, blå, svart, svart och blå med krage i silver eller guld är det jag sett hittills, sedan vet jag att det ska finnas vitt också?
Gökfärgad finns inte på isbar så antingen någon annan ras eller blandis (vilket de flesta isbar är nu för tiden tyvärr :( )
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-11 kl 18:42 »
Sä med andra ord är inte det här en renrasig isbar.. Skulle förklara den usla äggfärgen. Jaja.. Får väl leta efter riktiga också då..
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 10 jan-11 kl 19:14 »
Nopp! Blandis eller annan ras :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 19:22 »
När vi ändå har Johan här som är duktig på dessa raser. Finns det Isbar som är gökfärgade? ???
Nä det kan jag svara på  :-[  ::). De önskade färgerna och som rasen kan ha är blå,spättad och svart (vit också har jag hört, men aldrig sett, har hört att vitt inte är önskevärt)
Har den andra färger är det en korsning eller en helt annan ras  ::) Det kan dock förekomma väldigt mycket guld i krage och sadel i de "godkända" färgerna(blå,svart,spättad). Vissa säger också att rasen kan ha ärtkam vilket inte är sant, de betyder att det på senare väg är något inkorsat!

Detta är vad jag läst och fått för information av bla Johan P, även andra.  ;)  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 10 jan-11 kl 19:33 »
Jo, jag har ju också läst att de inte ska kunna vara gökfärgade, men man kan ju alltid ha missat något tänkte jag. ;)
Jag tycker din höna ser ut som en gökfärgad maranhöna snarare än Isbar. Absolut ingen isbar iaf. Lägger hon bruna ägg?

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-11 kl 08:57 »
Jo, jag har ju också läst att de inte ska kunna vara gökfärgade, men man kan ju alltid ha missat något tänkte jag. ;)
Jag tycker din höna ser ut som en gökfärgad maranhöna snarare än Isbar. Absolut ingen isbar iaf. Lägger hon bruna ägg?

Jag har 4 st likadana. Köpte dem som Isbar tillsammans med 1 guld och 1 silver QS, 3 gula Orpington och 1 sussex. Börjar ju fundera på om de andra är renrasiga eller inte.
Äggfärgen från mina "isbar" måste jag säga är väldigt svagt beigegrön-aktig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser