Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantras som letar mat själv  (läst 6657 gånger)

sizz

• Uppland
Lantras som letar mat själv
« skrivet: 02 jan-12 kl 10:43 »
Hej,
Nu börjar jag närma mig inköp av höns och ska välja ras. Lantras känns bäst då de tilltalar mig på många sätt. Dock är jag osäker på vilken. Jag vill ha en effektiv matletare då vi har en stor tomt med massor av lövhögar och insekter att välja och braka blad. Tanken är alltså att dom går lösa på tomten när vi är hemma (ganska stor del av dagen).
Jag har tänkt mig en liten flock på ca 6 hönor och en tupp.  Dom kommer att bo ganska trångt, en liten bod på drygt 3 kvm, men där ska dom ju bara va på nätterna (dom har en stängd rastgård kopplad till huset så att dom kan va ute där när vi inte är hemma).

Egenskaper jag söker:
- Matletare
- Köldtålig
- Frisk
- Lugn (inte rymmer, jag vill att de ska hålla sig på tomten, självklart finns det staket)
- Ok äggläggare
- Inget hinder om nån av dom vill ruva, kycklingar är ju underbara...

Om jag missat någon vettig egenskap så får du gärna påpeka även det...

Vilken ras bör jag välja?!

kbh

• Gäst
SV: Lantras som letar mat själv
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 11:00 »
Har inget bra val åt dig men mina bladisar  lägger fint med ägg och letar även mat skälva men man måste nog utfordra för att få bra ägg produktion oavsett ras  bara ens sån sak som att ge dom snäckskal för kalkens skull.Men det finns många som vet massor om höns här inne som kan ge bättre svar .

Gamina

« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 11:53 »
Jag tror du kan välja mer eller mindre vilken du vill. Fodersök och friskhet är ju två saker man är ute efter när det gäller lantraser. Köldtålig beror på hur du menar. Mina höns klarar utan problem några minusgrader även nattetid men blir det riktigt kallt behöver de tillskottsvärme då de både fryser och får förfrusna kammar. Foderförbrukningen stiger dessutom märkbart när det blir kallare. Vår bild av lantraserna är en aning skev eftersom vi ofta ser/läser om dem som frigående djur som klarar sig i vårt klimat. Till vis del finns det en sanning i det men samtidigt så stängde man in djuren ordentligt vintertid för att de skulle värma upp utrymmet (och här pratar vi inte o någon halv kvadratmeter/höna) och därmed minska foderåtgången.
Angående ditt önskemål om lugn så beror det givietvs på vad du anser vara en lugn höna. Jag tycke  mina Gotlandshöns är lagom lugna, de är vakna men inte hysteriska, men de är avsevärt mycket rörligare än grannhönsen som är Orpington. Icke rymningbenägen är också en sak som är beroende på person. Mina höns rymmer inte om jag släpper ut dem men får de för sig att de ska gå iväg en bit så bryr de sig givetvis inte om några tomtgräser eller lägre staket. De flesta lantraser är relativt lätta (de största är Gotlands- och Blommehöns om jag minns rätt) och därmed relativt goda flygare.
Genbank för Gotlandshöns

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 12:27 »
Jag tror du letar efter dv. kochin.... Ingen lantras, utan prydnads höna.. Väldigt fina, lugna, inte så mycket kött på dem (Tupp: ca 700-800g).. Äggen är små (ca 30g).. Dom lägger ca 180 ägg per år, och är goda mödrar och ruvare... Letar mat gör dom också bra.. (Faktiskt brukade mn ha någa dv kochjin sonm ruvade åt mindre bra ruvande raser för att kycklingarna skulle ärva detta)

Annars är skånsk blomme bra.. Ger lagom bra slaktkropp, bra med ägg, ruvar sisådär.. Letar mat gör dom..

Brahma är också bra, finns som stor och dvärg.. Ruvar, lägger bra med ägg, ger myyycket kött (Tupp: upp till 5 kilo!!) Sociala, kan inte flyga..

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 02 jan-12 kl 12:31 »
Brahma är också bra, finns som stor och dvärg.. Ruvar, lägger bra med ägg, ger myyycket kött (Tupp: upp till 5 kilo!!) Sociala, kan inte flyga..

Fast Brahmorna äter otroligt mycket mat. Vi har några i vår grupp och det spelar ingen roll att de har en hel stor gård med massa mat (bär, insekter, maskar, gräs...). De kastar sig ändå över matbacken när vi fyller på pellets.

Annars är jag inte så hemma på alla lantraser. Jag har några individer av en himla massa olika raser och tycker nog de är likvärda i fodersök.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 jan-12 kl 12:35 »
Jo, det är nog olika stammar.. Beror på om man LÅTER dem äta vanlig mat.. Där jag köpte (Dom är väldigt religösa, inget fel med det) Och dom hönorna gick ute från dag 1, fick inte mycket mat, då lärde dom sej att hitta mat ;) Så mina Brahmor äter inte så jättemycket pellets.. Dom blir glada när jag slänger in hö o står där o äter (Deras favvoställe är utanför redena, där står dom och snor hö från redena..)

Så beror mycket på uppfostring! Har dom växt upp med gräs och insekter, för dom vidare det!! Jag ger mina regelbundet med mat, men dom äter ändå mycket ute!!

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jan-12 kl 12:44 »
Självklart äter dom ju ute men det blir svårt när det är vinter .

Gamina

« Svar #7 skrivet: 02 jan-12 kl 13:29 »
Jag tycker det här är fashinerande. TS frågar specifikt efter en lantras och tipsen som kommer gäller i huvudsak andra raser. Varför inte svara på TS fråga och ifall man inte vet så kan man väl helt enkelt strunta i att svara  ??? Jag minns så tydligt när jag funderade på ras och alla skulle pracka på mig en dvärgras trots att jag flera gånger påpekade att intresset för dvärghöns var = 0. I slutändan valde jag den ras jag funderat på i många år.
Angående Blommehönsen som köttdjur så finns det fler än de som ligger i samma storleksklass.
                           Tupp              Höna
Blommehöns         2,5-3,5          2-2,5
Gotlandshönan      2,5-3             2-2,5
Ölandshöna           2,5-3             2
Av dessa är Blommehönan den enda som anses säkrad och både Gotlandshönan och Ölandshönan är hotade. Det är därmed de senare som framförallt behöver fler bevarare. Nu vet vi dock inte om TS är ute efter storleken på slaktkroppen då inget nämns om det i ursprungsinlägget.
Genbank för Gotlandshöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 jan-12 kl 13:53 »
Finns det över huvud taget någon lantras som inte letar mat?

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jan-12 kl 13:58 »
Finns det över huvud taget någon lantras som inte letar mat?
Finns det överhuvudtaget någon höns ras som bara vill ha maten serverat och vägrar äta det som finns på backen kan man ju undra då ? under för utsättningen att dom är frigående från början .

Gamina

« Svar #10 skrivet: 02 jan-12 kl 14:04 »
Det finns nog inga som inte söker men jag kan se en klar skillnad på mina och granhönsen. Ett tag åt 5 hönor + 1 tupp ca 1 dl foder/dag då de hittade så mycket själva ute. Nu är de fler så maten i gården räcker inte alls på samma sätt. Önskar jag hade eget ställe så man kunde ha dem lösa och gärna någon annan typ av fågel också gärna både ankor och gäss.
Genbank för Gotlandshöns

Eurydike

• Småland
« Svar #11 skrivet: 02 jan-12 kl 15:17 »
Bohuslän dals svarthöna självklart!!  ;D
Jag har sådana och de är underbart vackra och trevliga på alla sätt och vis. Uppfyller alla de krav som räknades upp i frågeställningen.
Tycker om att vara ute oavsett väder.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 jan-12 kl 16:28 »
Eftersom du vill ha en lantras i stor frihet med liten uppsikt, så får mitt tips bli åsbohöns. De är nog det närmaste överlevare vi har och jag tror de skulle klara sig ganska bra i vilt tillstånd med stödutfodring under vintern, som fasaner ungefär. Men höken rår inte ens åsbohönsen på även om de ibland försvarar sig mot den med näbbar och klor. Med detta vill jag inte säga att andra raser inte letar foder eller har instinkter för skydd mot rovdjur. 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #13 skrivet: 02 jan-12 kl 17:06 »
Och jag som älskar mina Blommehöns tipsar såklart om dem. Jag har förutom dem även Maraner, Indiska stridshöns och Aracuana men det är alltid Blommehönsen som tillsammans med kalkonerna rusar ut när jag öppnar varje morgon och strosar runt på ett stort område och krafsar, sprätter och har kul. De andra hänger mest vid hönshuset och går inte så långt ut och föredrar maten i hönshuset.

Av en händelse tog jag ett foto på dem idag när de var ute på sin dagliga runda. Visst är de fina i det grådaskiga vädret? :-[
« Senast ändrad: 02 jan-12 kl 17:09 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

David97

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 jan-12 kl 17:13 »
Och jag som älskar mina Blommehöns tipsar såklart om dem. Jag har förutom dem även Maraner, Indiska stridshöns och Aracuana men det är alltid Blommehönsen som tillsammans med kalkonerna rusar ut när jag öppnar varje morgon och strosar runt på ett stort område och krafsar, sprätter och har kul. De andra hänger mest vid hönshuset och går inte så långt ut och föredrar maten i hönshuset.

Av en händelse tog jag ett foto på dem idag när de var ute på sin dagliga runda. Visst är de fina i det grådaskiga vädret? :-[

Håller med totalt!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 02 jan-12 kl 17:20 »
Orusthöns kanske kan vara nåt? de är hotade som ras
Fjäderfän och kaniner

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 02 jan-12 kl 17:30 »
Men är inte tre kvadratmeter lite  väl lite för  6-7- blommehöns eller andra av samma storlek och aktivitetsgrad?  Visst, de har en rastgård, men det kan bli så att höns inte kan eller får vara utomhus. Såvida inte den är byggd efter jordbruksverkets anvisningar för smittskydd. Sagt av en som fortfarande har fågelinfluensan i färskt minne.
Man kan även få rovdjur /rovfåglar som tar sig in i en gård så hönsen måste vara inne tills man löst problemet.

Jag vet att många som börjar med höns vill ha stora höns,men överväg ändå DvärgWyandotte. Deras ägg är inte så små, kan väga 45 g , ungtupparna är knubbiga, och de är i sina egenskaper väldigt mycket som lanthöns, mycket naturliga, kanske lite väl ruvbenägna enligt en del och aktiva födosökare. De är dock lugnare, och framför allt inte alls så flygbenägna, de är för tunga för att flyga särskilt bra.
 Själv har jag valt bort stora höns, (har haft,) för jag har hellre fler individer än färre stora.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #17 skrivet: 04 jan-12 kl 12:47 »
...DvärgWyandotte...är i sina egenskaper väldigt mycket som lanthöns...
Håller inte med. Har en salig blandning av raser och upplever dvärgwyandotte och sebright som de mest "onaturliga", de har ingen självbevarelsedrift. Jag tycker väldigt mycket om dem, men jag tror inte de är vad du söker. Vid en hökattack förra vintern sprang alla och gömde sig precis som höns ska, utom de två dvärgwyandotterna som la sig rakt ner mitt på gräset, helt öppet. Den reaktionen är ju inte klok, hade det inte varit nät emellan hade höken bara svängt tillbaka och plockat en av dem.

Av lantraserna har jag/har haft svarthöns, hedemora och åsbo. Åsbo känns väldigt naturliga, intelligenta och nästan som vilda höns. Mina var dock hispiga, passade inte mig. Svarthöns och hedemora är lugna och trevliga. Med min begränsade erfarenhet (bara få individer av varje) tycker jag nog att svarthönsen är trevligast. Hedemora lär vara väldigt köldtålig. En av mina hedemoror är extremt ruvningsbenägen.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 04 jan-12 kl 13:50 »
Olika färger och stammar av Dvärgwyandotte är nog lika olika varandra som olika raser är, de har ju inte blandats med varandra på massor av generationer.
Kom förresten att tänka på vad mina  Sussexhönor gjorde en gång vid en hökattack. Jag kom ut och fann dem alla liggande platt, tryckande sig mot marken i riset eeller högt gräs. Stora, lysande vita, syntes på långt håll. De fattade inte att de inte var små och viltfärgade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #19 skrivet: 05 jan-12 kl 12:35 »
Olika färger och stammar av Dvärgwyandotte är nog lika olika varandra som olika raser är...
Jaha, vad intressant! Vilka färger upplever du som "naturliga"?

Förresten kanske hönsen lär sig, för efter hökattacken häromdagen fick jag leta länge efter den gömda dv.wyandotten!

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 2 användare
Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser