Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inställning av tryckströmbrytare till Hydroforen  (läst 35652 gånger)

Tord_Lj

• Gäst
Inställning av tryckströmbrytare till Hydroforen
« skrivet: 30 dec-11 kl 09:19 »
Tycker pumpen slår till för ofta efter att vi bytte tryckströmbrytaren (Jula).
Vad är normal inställning för til- / frånslag?
2 / 4 kg...?
« Senast ändrad: 30 dec-11 kl 10:15 av Ullaredsgården »

nordtravare

• Medelpad
SV: Inställning av tryckströmbrytare till Hydroforen
« Svar #1 skrivet: 30 dec-11 kl 09:55 »
jag föredrar högre tryck ,men kolla hydrofortankens luftkudde där brukar det felet sitta.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-12 kl 01:14 »
Har du för lite luft i tanken så ligger tryckströmbrytaren och slår ofta vilket gör att den bränner.
Tror jag har ca 5-5,5kg i tanken.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 25 jan-12 kl 09:23 »
Har du för lite luft i tanken så ligger tryckströmbrytaren och slår ofta vilket gör att den bränner.
Tror jag har ca 5-5,5kg i tanken.

Det är orimligt högt (om det inte är så att din manometer är graderad i någon annan enhet än bar eller kp/cm²).

Lufttrycket ska alltid vara lägre än det lägsta vattentryck man vill ha (alltså då tryckströmbrytaren ska slå till). Annars slår ju tryckströmbrytaren ifrån innan pumpen har lyckats övervinna lufttrycket och trycka in vatten i tryckkärlet.

Att låta pumpen arbeta med 2-4 bar och då ha ett förladdningstryck på 1-1,5 bar tycker jag låter ganska rimligt. Om pumpen har svårt att suga (stor sughöjd eller lång och tunn sugledning) kan det vara läge att arbeta med ännu lägre tryck. Det beror ju också på hur resten av vatteninstallationen ser ut, om man har stora tryckfall pga tunna rör och tvära krökar kanske det behövs ett högre vattentryck för att man alltid ska få tillräckligt flöde ur sina kranar.

För att inte tryckströmbrytaren ska brännas sönder i förtid bör man montera gnistsläckare (varistorer och/eller RC-nät) parallellt med dess kontakter. Det är speciellt viktigt på enfasdrivna pumpautomater.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jan-12 kl 11:06 »
Nu verkar det som allt fungerar.

Ställde tryckströmbrytaren på till 1,5kg och från 4kg.
Tappade ur allt vatten och lät två närliggande kranar stå öppna för att tillräckligt med luft skulle komma in. När det var tomt, ingen vatten kom mer ur tappkranen. Satte på elen till pumpen tills det kom vatten ur kranarna som var öppna, då stängde jag kranarna och fyllde hydroforen.

Har fungerat perfekt i en vecka nu.

Tydligen har inte hydroforen tömts ordenligt på vatten förut pga vacum...

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser