Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vänja hund med andra djur  (läst 2662 gånger)

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
Vänja hund med andra djur
« skrivet: 28 dec-11 kl 16:05 »
Jag har en terriertik på 5 år. En väldigt go dam som är snäll, vänlig, lugn och stabil med alla tvåfotade varelser, bekanta som främlingar. Men när det kommer till hästar, kor, får osv blir hon alldeles nipprig. Gnäller, skäller, ylar och stretar. Hon morrar dock aldrig, eller gör några till synes "aggressiva" utfall. Det verkar mestadels vara osäkerhet. Jag skulle aldrig våga släppa henne med djur i rädsla att hon skulle springa in i hagar och jaga, skada sig själv eller skrämma djuren.

Detta är en liten sorg för mig, eftersom min dröm är att ha både kor och får, och kanske t o m häst. Inte just idag, men på lite sikt. Vad tror ni, går det att vänja min tik med andra djur? Vi hade kossor inpå tomten i somras i en dryg månad. Visst blev hon lite lugnare efter ett tag, men inte alls helt van. Och aldrig att jag släppte henne lös den perioden. Jag har testat att trötta ut henne (i somras kunde hon sitta länge och titta på djuren) och det verkar inte fungera så effektivt. Testat att belöna henne när hon ser dem. Funkar till en viss grad, men vi kommer aldrig över "tröskeln" så att säga. Stressen är kvar, och därmed beteendet.

Där vi bor har vi möjlighet att träna på just kor som går ute året om (nån dryg kilometer bort). Men vad tror ni, hur ska jag bäst träna? Är det någon idé? Jag har märkt att hon inte reagerar lika starkt på får och getter, som hästar och kor som är omöjligt. Troligen pga storleken. Tydligen vet en terrier visst sin egen storlek... Men eftersom hon är en terrier är det oftast attityden "anfall är bästa försvar", speciellt om hon är kopplad.

Den terrierras jag har är dessutom en av de få terrierraserna som man vallat med, och jag har sett filmer på lyckade ekipage. Men hur är det med vallhundar, är de aldrig aggressiva med djuren? Tränas det bort, i o m fokuseringen på uppgiften? Tycker det vore synd att vänta med min dröm om fler djur tills den dag min annars underbara tik inte finns mer...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vänja hund med andra djur
« Svar #1 skrivet: 29 dec-11 kl 14:08 »

Tränas det bort, i o m fokuseringen på uppgiften?

Jo, så är det oftast. En BC brukar sluta att skälla så snart den kommer på att den kan valla djuren, istället...

Jag kan inte uttala mig speciellt om din hund egentligen, men det låter som att hon är osäker och tycker att anfall är bästa försvar... Svårt att träna bort.

Jag kommer ihåg en gård jag var på en gång - de hade en lite Jack Russel-tik. Hon gjorde som du beskrev, skällde, sprang in i hagen och borjade att skälla mot fåren. Tackorna jagade resolut hundstackarn ut ur hagen. Den började de om igen. Hunden skällde, tackorna jagade...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

RandomGirl

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Vänja hund med andra djur
« Svar #2 skrivet: 29 dec-11 kl 15:33 »
Du säger att du försöker vänja henne vid djuren och berömmer henne när hon ser på dem, Risken är väl att du berömmer när hon ser på korna i stället för när hon inte ser på dem och ignorerar dem. Ju mer intresse du själv visar djuren desto farligare blir dom i hennes ögon.
Det bästa sättet är att både du och så småningom hon också betraktar dem som möbler och inte visar dem något något som helst intresse.

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Vänja hund med andra djur
« Svar #3 skrivet: 29 dec-11 kl 15:50 »
Du säger att du försöker vänja henne vid djuren och berömmer henne när hon ser på dem, Risken är väl att du berömmer när hon ser på korna i stället för när hon inte ser på dem och ignorerar dem. Ju mer intresse du själv visar djuren desto farligare blir dom i hennes ögon.
Det bästa sättet är att både du och så småningom hon också betraktar dem som möbler och inte visar dem något något som helst intresse.

Jo, du har nog rätt. Det var när jag försökte klickerträna henne på korna, då man betingar att se på kor betyder något roligt. Alltså får bort det obehagliga i situationen. Men vi har ignorerat på rätt ordentligt. Och korna själva rör sig inte ur fläcken av hennes mistlur. Jag anar att ännu mer tålamod från min sida är det enda rätta...

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
SV: Vänja hund med andra djur
« Svar #4 skrivet: 29 dec-11 kl 15:54 »
Jo, så är det oftast. En BC brukar sluta att skälla så snart den kommer på att den kan valla djuren, istället...

Jag kan inte uttala mig speciellt om din hund egentligen, men det låter som att hon är osäker och tycker att anfall är bästa försvar... Svårt att träna bort.

Jag kommer ihåg en gård jag var på en gång - de hade en lite Jack Russel-tik. Hon gjorde som du beskrev, skällde, sprang in i hagen och borjade att skälla mot fåren. Tackorna jagade resolut hundstackarn ut ur hagen. Den började de om igen. Hunden skällde, tackorna jagade...

Spännande att höra! Vi har ett mindre jordbruk här på ön som har får, de har också en vallhund (en aussie). Ska kika på dem någon gång! Jag har ridit quarterhästar, som precis som bc och aussie är "ko-hästar" och har det i blodet. Det är en otroligt häftig känsla att jobba på en sån häst med kofösning!

Ja terriers är ju som de är. Envisa och alldeles underbara ;) Jag ser dock inte min tik som speciellt envis, utan egentligen ganska mjuk. Men desto mer osäkerhet, vilket jag tror delvis beror på att hon har problem med leder och tillhörande värk. Och säkerligen delvis på att jag inte varit tillräcklig filbunke. Kanske är en idé att träna mig själv istället, det är ju ofta där problemet ligger ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 2 användare
Jaak, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser