Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir både arg och ledsen  (läst 8875 gånger)

Brokullen

• Dalsland
Blir både arg och ledsen
« skrivet: 27 dec-11 kl 14:30 »
Har precis fått reda på att 2 st linderödare som jag sålt 2010 har vanvårdats,men har nu kommit till ett gott hem.
trodde i min enfald att djur som man annonserar ut på alternativ skall bli väl omhändertagna men så var inte fallet
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Händig Man

• Gäst
SV: Blir både arg och ledsen
« Svar #1 skrivet: 27 dec-11 kl 15:37 »
Det spelar INGEN som helst roll VAR du säljer saker eller djur DU har ALDRIG någon garanti på att den som köper dem av dig tar hand om dem på ett bra sätt, alternativ e inte någon unik sida med "supermänniskor" som är bättre än andra "vanliga svenssons"  Alla är vi människor och alla har vi våra fel och brister.
Däremot kan ju DU som säljare testa köparen genom att tex fråga och ta reda på om dem vet vad det innebär att ta hand om det djur du säljer..... Sen kan du ju själv välja om du anser att de kan ta hand om dem eller inte, och vill du vara mer på den säkra sidan kan du ju göra hembesök för att se att det funkar.... (:)
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 15:42 av - B a d a s s - »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-11 kl 15:40 »
Ledsamt att djur far illa .
 Bra att de har kommit till ett bra hem nu.
Kram
Hedemorahöns

Maria C S

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 dec-11 kl 17:14 »
Alla som är här är kanske inte alternativare !
Och om någon söker djur att köpa kanske dom googlar och finner annons här på forumet och loggar in för att få kontakt !
Men jag tycker som föregående talare att om det känns osäkert så kan man begära att få se var dom ska bo.

Det är alltid den svåra biten med att sälja djur .... man önskar ju att dom ska få ett bra liv den tid dom lever !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Mårten gås

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-11 kl 17:54 »
Håller med, är du orolig be att få följa med och titta.
Bara för att en person är bra på att snacka betyder inte att djuren kommer bli väl omhändertagna.
Så att ställa en massa krångliga frågor är inte heller rätt metod.
Det är ingen garanti om köparen kan fackspråket eller inte.
Som aha!! vet du inte vad det betyder när man gör såhär, då ska du inte heller ha djur.

Tror även det är straffbart att om ni kommit överens per brev eller telefon, och sedan köparen åker 10-20 mil, och sedan neka han om han till exempel har långt skägg eller av något annat skäl.
Nej, tror en del är för snabba på att döma människor ibland, åt både ena och andra hållet.
Och det mesta bygger på hur trevlig man uppfattar den andre personen.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 17:59 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 27 dec-11 kl 18:00 »
Jag har varit hemma hos en alternativare för några år sen som verkligen inte skulle ha djur !
Skitvidriga trånga o mörka förhållanden hos djuren.
Detta forum kryper det tyvärr in skogsmullar som tycker att dom står över djurskyddslagen o sen kallar dom sitt djurplågeri "alternativt"

Tur att grisarna har fått det bra nu.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 27 dec-11 kl 18:01 »
Håller med, är du orolig be att få följa med och titta.
Bara för att en person är bra på att snacka betyder inte att djuren kommer bli väl omhändertagna.
Så att ställa en massa krångliga frågor är inte heller rätt metod.
Det är ingen garanti om köparen kan fackspråket eller inte.
Som aha!! vet du inte vad det betyder när man gör såhär, då ska du inte heller ha djur.
Definitivt är det så att kan man inte fackspråket så har man inte läst på tillräckligt för att kunna det som behövs för att ha ett djur. Fackkunskap är nödvändig för att kunna sköta sina djur på ett bra sätt, men fackkunskap är ingen garanti för att man sköter sina djur bra.

Otillräcklig fackkunskap är däremot en garanti för att det är mycket större risk för att djuren hålls på ett sätt som de inte mår bra av, t ex hålls ensamma fast att de är flockdjur eller utfodras på fel sätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Händig Man

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 dec-11 kl 18:04 »
Alla som är här är kanske inte alternativare !
Och om någon söker djur att köpa kanske dom googlar och finner annons här på forumet och loggar in för att få kontakt !
Men jag tycker som föregående talare att om det känns osäkert så kan man begära att få se var dom ska bo.

Det är alltid den svåra biten med att sälja djur .... man önskar ju att dom ska få ett bra liv den tid dom lever !

Det spelar ingen roll om man e alternativare eller ej!!! ALLA är människor oavsett vilket fack vi väljer att placera oss i och inget fack har garantier som gör att vi är perfekta människor... Alternativare e inte bättre än alla andra rötägg finns det överallt, har alltid gjort och kommer alltid att göra... så ni stackare som tror ni är bättre än alla andra bara för ni är Alternativare.... KOM NER PÅ JORDEN FÖR ER EGNA SKULL!!!!! >:D

Mårten gås

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 27 dec-11 kl 18:08 »
Jag har varit hemma hos en alternativare för några år sen som verkligen inte skulle ha djur !
Skitvidriga trånga o mörka förhållanden hos djuren.
Detta forum kryper det tyvärr in skogsmullar som tycker att dom står över djurskyddslagen o sen kallar dom sitt djurplågeri "alternativt"

Tur att grisarna har fått det bra nu.

Ursäkta om jag missuppfattar det, men menar du att om man följer djurskyddslagen, även så om till punkt och pricka, garanterar att djuret får det bra.
Ta en titt på youtube på helt laglig verksamhet i Sverige, så kommer du nog på andra tankar.
Djurskyddslagen ska följas av alla, men det är tack vare industrin som den på vissa håll är svag.
Just för att det går inte att hitta en bra kompromiss mellan produktionstakt, kostnad, efterfrågan.
Djurskyddet har helt enkelt fått ge vika för marknaden på många områden, och är i första hand anpassat efter industrin, vars lösningar kanske inte alltid är dom bästa för varken alternativare eller djuren.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 27 dec-11 kl 18:10 »
Det spelar ingen roll om man e alternativare eller ej!!!

Tror att alternativare menas som alternativ till industriell verksamhet.
För övrigt håller jag med.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 18:12 av Mårten gås »
Red´s Dead.

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 dec-11 kl 18:24 »
Tyvärr finns också vissa som vill så väldigt väl men saknar kunskaper.  Folk som tror att en gris som får massor av kärlek, pussar, kramar och gosedjur den blir lycklig (och vars gris är felnärd pga helknasiga utfodring). Det mest absurda jag sett var nog några som när det var riktigt svinkalllt hade lagt in en filt till hönsen (en fin ny fleecefilt med blommor, som låg där i hörnet av hönshuset!)

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 27 dec-11 kl 18:28 »
Eller som tråden om den ensamma tuppen för någon vecka sedan som skulle räddas från att bli mat genom att den skulle få bo själv i badrummet i en lägenhet och få en låda att sova i. ;)

Maria C S

• Småland
« Svar #12 skrivet: 27 dec-11 kl 18:31 »

Det spelar ingen roll om man e alternativare eller ej!!! ALLA är människor oavsett vilket fack vi väljer att placera oss i och inget fack har garantier som gör att vi är perfekta människor... Alternativare e inte bättre än alla andra rötägg finns det överallt, har alltid gjort och kommer alltid att göra... så ni stackare som tror ni är bättre än alla andra bara för ni är Alternativare.... KOM NER PÅ JORDEN FÖR ER EGNA SKULL!!!!! >:D

Håller med !
Alla är människor och alla har inte känsla för djur eller djurhållning det är ett faktum !
Och jag är bara jag med alla för och nackelar.

Alternativ hållning av djur är bara en småskalig hållning dvs ej industriell oftast med kanske annorlunda foder så som ekologiskt eller andra sätt att hålla djuren på.
Endel har djur öga och andra har saknar den förmågan att se/känna när något inte står rätt till bland djuren.
Så sist och slutligen så har bra djurhållning mycket med individuella förmågor att göra.

Att vara med på forum ger inga sådana förmågor !

Mårten gås

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 27 dec-11 kl 18:31 »
Tja, det finns ju folk som skaffar gris och har som hund.
Inte tror jag det är så stor skillnad.

Har man haft katt, kan man ha hund, har man haft hund, kan man ha gris.
Kan man ha gris, osv.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 18:34 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 27 dec-11 kl 18:43 »
Vet så klart att det inte finns några garantier,men kan ju tycka att medlemmar i detta forum borde ha intresse i att FÖRSÖKA hålla djuren på ett bra sätt. och i detta fall har man inte ens gjort ett försök.Och detta är en medlem på alternativ och ingen som råkat hitta en annons här.Men nog om det,grisarna har det finfint nu i alla fall.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Maria C S

• Småland
« Svar #15 skrivet: 27 dec-11 kl 18:47 »
Vet så klart att det inte finns några garantier,men kan ju tycka att medlemmar i detta forum borde ha intresse i att FÖRSÖKA hålla djuren på ett bra sätt. och i detta fall har man inte ens gjort ett försök.Och detta är en medlem på alternativ och ingen som råkat hitta en annons här.Men nog om det,grisarna har det finfint nu i alla fall.

Ok ... ja det är ju huvudsaken att dom har det bra nu !

Mårten gås

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 27 dec-11 kl 18:54 »
Punkt nummer ett tycker jag är att djuren ska få vara ute och springa så mycket dom vill.
2:an. Få bra med mat och vatten.
3:an en bra sovplats.
4:an sällskap av andra djur.

har jag glömt något?
Red´s Dead.

Händig Man

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 dec-11 kl 18:59 »

Även om jag generellt är emot att hänga ut folk kan det ju vara bra att varna andra för denna medlemmen så inte fler gör samma misstag som du...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 27 dec-11 kl 19:08 »
Punkt nummer ett tycker jag är att djuren ska få vara ute och springa så mycket dom vill.

har jag glömt något?
Nummer ett. En inhägnad som säkerställer att djuret har små risker att skada sig är bra. Det ska inte finnas saker som djuren kan skada sig på, det ska inte finnas giftiga växter, det ska vara rimligt säkert för rovdjur.
Nummer två. Bra med mat och vatten, javisst, men om man inte känner till djurets näringsbehov, hur man ser att den är i normalhull, vilka regler som gäller för utfodring, så riskerar man att få ett sjukt, underviktigt, överviktigt eller olagligt djur.
Nummer tre. En bra sovplats? Djur behöver ha skydd för väder och vind, och om det är ett djur utsatt för rovdjurstryck så bör det stängas in rovdjurssäkert på natten. Utrymmet ska vara lagligt och lämpligt, det ska vara säkert och det ska vara trevligt för djuret.
Nummer fyra. Sällskap av artfränder om det är ett flockdjur. Inte sällskap av djur som riskerar att skada dem. Inte sällskap av djur som skapar en olämplig miljö för dem. Eller av djur som är olagliga att ha tillsammans.

För att kunna hålla djur måste man känna till reglerna, djurens beteende och behov, djurens normalhull och hur man ser att de är friska, vilka sjukdomar som är vanliga och hur symtomen ser ut osv. Det är inte enkelt att hålla djur på ett bra sätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #19 skrivet: 27 dec-11 kl 19:11 »

har jag glömt något?

Jag skulle nog lägga mat och vatten först, lite svårt att vara ute och springa om man är hungrig och törstig  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser