Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Smarta självhushållarknep, goda råd, aktiviteter, böcker, hemsidor eller prylar.
Maila petter@alternativ.nu Max 500 tecken och gärna bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?  (läst 42089 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #360 skrivet: 09 jun-19 kl 17:39 »
Låter som passaten och din körteknik inte är nån bra kombo.
Min Renault Megane -97 drog 0,6 blandat körning på vintern utan nå hokuspokuskörning, utan det var järnet upp till 100 km/h

Med de få bilar jag hunnit experimentera mer ingående verkar det som att "jojjotekniken" inte är så lönsam på modernare bilar. Vågar inte påstå att det är någon generell sanning, men antar det hänger ihop med att elektroniken är ganska mycket bättre än en förgasare på att optimera bränslemängden i de flesta normala driftfall, men att den gör ett sämre jobb när man beter sig märkligt med körningen. Tråkigt på ett sätt, men samtidigt väldigt befriande, för det är rent ut sagt skitjobbigt att gasa, stänga av, rulla, slå på och gasa igen, om och om igen, 1-2 ggr i minuten. Fattar inte ens själv att jag orkar, även om det är roligt när det fungerar bra.

Saaben är fenomenalt smidig att krångla med på detta sätt genom sitt frihjul och rattväxelspaken som jag satt start- och stoppknapparna på. -Kopplingen rör jag över huvud taget inte, och knapptryckningarna gör jag i samma rörelse som jag lägger i och ur växlarna. Eftersom att jag känner att jag kan det här ganska bra nu, har jag mest fortsatt av gammal vana och för att jag inbillar mig att det skonar motorn i en fyrväxlad gammelbil som varvar 3800 i 100 km/h. (så fort kör jag sällan) Sannolikt kan det bli så att jag stjälper ur motor och växellåda ur Passaten Puh och sätter dem i Saaben efter att Puh fått körförbud 1:a augusti. -Inte värt tid och pengar att fixa allt som funkar dåligt inför besiktningen, och jag vill ju faktiskt inte ha någon modernare bil över huvud taget! Det ska vara skattebefriad veteran, helst även besiktningsbefriad, men med ett maskineri som går billigt och är pålitligt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 10 användare (1 dolda)
Teresa, Pri, Tobbe6, pinussen, TW, Tjorvis, Bösahusarn, sunlighter, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser