Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torv som bad?  (läst 6627 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Torv som bad?
« skrivet: 20 dec-11 kl 16:27 »
Nu behöver jag fixa någon form av bad inne, för nu är det för blött och kallt för att bada ute.

Har sett på bilder att många har en pallkrage typ, med brunt i. Är det torv eller är det jord?
Vad skall jag ha i mitt bad som inte är så dyrt och svårt att få tag i och som är hyfsat torrt?
Tänkte på blästersand, men det blir nog både lite dyrt och väldigt tungt.. och allt ute är ju
pissblött så kan inte ta in utifrån :-\.
« Senast ändrad: 20 dec-11 kl 16:32 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

fräsen

• Gäst
SV: Torv som bad?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 16:36 »
jag har en låda med torv inne hos mina höns och de gillar verkligen att "bada" i den.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2 skrivet: 20 dec-11 kl 19:59 »
Jag brukar blanda sand och torv, funkar kanon

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 dec-11 kl 10:55 »
Åker inte sanden ner i botten då? ???
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

kackelmann

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 dec-11 kl 11:43 »
Vill bara vittna om hur mycket hönsen gillar ett schysst torvbad, har en stor murbruksbalja av ca 100 liters typ till detta och det sitter alltid nån där och flubbar runt. Slängde även några liter vedaska, det ska vara bra för hygienen har jag läst.
Köpte en bal torv och det verkar som det kommer räcka hur länge som helst, det är hårt pressat och när man tar ur balen så försvinner det nästan ingenting trots att jag lägger 15 cm lager i baljan.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 21 dec-11 kl 13:11 »
Vi gjorde sandbad åt dem i samma veva som vi bytte materialet i yútegården till torv. De bajsar i sandlådan och badar i torvet :P
Jag tycker det ser ut som att de bara älskar det, ligger flera stycken på hög och ser ut som roadkill när man kommer ut, man blir ju halvt ihjälskrämd, hehe

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 dec-11 kl 17:06 »
Haha, då kör vi på torv ;D

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #7 skrivet: 21 dec-11 kl 17:46 »
Nej det tycker jag inte men de får nytt varje vecka så det kanske inte hinner. Nu har jag spån i hönshuset och hönorna ligger där och balar sig hela dagarna. Ser helt överkörda ut, ibland tror man de är döda allihop :P

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 dec-11 kl 20:30 »
Jaha. då förstår jag :)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 dec-11 kl 22:44 »
Vill bara vittna om hur mycket hönsen gillar ett schysst torvbad, har en stor murbruksbalja av ca 100 liters typ till detta och det sitter alltid nån där och flubbar runt. Slängde även några liter vedaska, det ska vara bra för hygienen har jag läst.
Köpte en bal torv och det verkar som det kommer räcka hur länge som helst, det är hårt pressat och när man tar ur balen så försvinner det nästan ingenting trots att jag lägger 15 cm lager i baljan.

Var köper man torv?

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 dec-11 kl 22:45 »
Var köper man torv?
Granngården har balar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 21 dec-11 kl 22:46 »
Var köper man torv?
Trädgårdsfirmor och de som säljer jord, vilket byggvaruhus som helst. Eller granngården. Men billigast från jordfirmorna, särskilt om man köper mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 22 dec-11 kl 10:43 »
Eller Svenska foder/Roséns :)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 22 dec-11 kl 16:48 »
det måste jag prova, har haft problem med var hönsen ska ha sitt jordbad på vinter, la in dubbla pallkragar med sand i botten och det verkar uppskattas, men ska fylla på med torv innan jul, blanda med sanden och lite aska från vedspisen, det borde väl funka bra?
Västgötamor

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser