Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp i lägenhet?  (läst 13910 gånger)

Tulipanros

• Gäst
SV: Tupp i lägenhet?
« Svar #40 skrivet: 20 dec-11 kl 20:50 »
Men ni kan väl inte på allvar tycka att man ska ha en tupp i ett badrum?
Djur ska kunna gå ut.  Djur ska ha det bra.
Vad är ni för människor?
Sätt er i badrummet själva. På duschstången helst. Och gal.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #41 skrivet: 20 dec-11 kl 21:55 »
jag har själv haft min tupp i badrummet, men bara i dushkabinen och när det är under 20 minus ute, han förfryser ju kammen annars...
Västgötamor

David97

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 20 dec-11 kl 22:06 »
Hej.. Undrar bara lite.. Om du bor i lägenhet.. Hur hade du då tänkt med en häst???

Går att läsa om shetlandsponnyer att det är dom starkaste hästarna för sin vikt.
Kan han dra en stock på 4-5 meter?
Kanske skulle kunna ha tagit han om det inte vore för detta fästingförpestade område.
Kan inte ha varit skogsbrand här på 1000 år.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 20 dec-11 kl 22:47 »
Hej.. Undrar bara lite.. Om du bor i lägenhet.. Hur hade du då tänkt med en häst???

Tror du inte en shetlandsponny skulle få plats med tuppen i badrummet?
Har skrivit i denna tråden på fler ställen att det finns plats på landsbyggden.
Och du kanske förstår att jag inte är någon djurplågare som tar en häst till Sveriges fästingstätaste område, Uppland.
Fästingarna är helt tokiga, många, stora och vildsinta här, helt galna, som mygg i norrland.
Kycklingar kan gå och picka fästingarna på varandra tänkte jag.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

David97

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 21 dec-11 kl 07:30 »
Tror du inte en shetlandsponny skulle få plats med tuppen i badrummet?
Har skrivit i denna tråden på fler ställen att det finns plats på landsbyggden.
Och du kanske förstår att jag inte är någon djurplågare som tar en häst till Sveriges fästingstätaste område, Uppland.
Fästingarna är helt tokiga, många, stora och vildsinta här, helt galna, som mygg i norrland.
Kycklingar kan gå och picka fästingarna på varandra tänkte jag.

Haha.. Om du skulle ta in en häst i lägenheten, då skulle nog grannarna bli glada ::)
Jaha, jag hade inte läst det..
Ne, jag säger inte att du är en djurplågare, men jag tänkte just om du hade tänkt ha en häst i en lägenhet.. (Men det var just för att jag hade missat att du hade plats på en gård) Sen finns det ju medel mot fästingar, o endel är riktigt bra, och en fästing sätter sej utan tvekan på en höna.. Jag har ALDRIG sett att dom går och pickar i varandras fjäderdräkt, den hade ju lagt sej under fjädrarna, o då hade dom andra inte sett det..

johe71

« Svar #45 skrivet: 21 dec-11 kl 07:46 »
Det är inte alls naturligt för en tupp att sova i en kartong. Han vill sitta på en pinne under taket eller åtminstone någon meter upp.

Hallå- BADRUM!!!!!

Stången till duschdraperiet! >:D

mmm... för de flesta stänger till duschdraperier är ju 5-8 cm i diameter  ::) (vilket är den rekommenderade tjockleken på sittpinnar till normalstora höns)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #46 skrivet: 21 dec-11 kl 08:32 »
Angående fästingar så är höns bra på att minska antalet fästningar. Om man håller nere gräset, så kommer hönsen att äta många av de fästingar som finns på kvarvarande örtartade växter och även på buskar och träd. På min tomt finns knappast några fästingar längre, medan det på marken runtomkring finns ganska mycket fästingar.

Även ankor äter fästingar. Däremot tror jag inte att varken höns eller ankor äter fästingar som sitter på andra djur.

Höns äter även massor av myggor, detta är även vaktlar bra på. Och de mindre mer aktiva hönsraserna tycks vara bättre på att äta fästingar och myggor. Även snigelägg och små sniglar äts med förtjusning.

Och vill man inte behöva klippa gräs så är gäss utmärkta på att beta, lagom många gäss på en yta håller gräset på en nivå så att det ser ut som en klippt gräsmatta. Dock en gräsmatta med ganska mycket fågelbajs  ::)  ;).

Så för mig som gillar trädgård, men inte att klippa gräs och inte fästingar, mygg och sniglar, så är en kombination av gäss, ankor och höns som är frigående över de ytor som inte odlas det bästa. Kompletteras med vaktlar i burar som liknar kaninbetesburar.

Dock är inga av dessa djur lämpliga i lägenhet, alla behöver röra sig utomhus för att må bra, och de luktar sanslöst om man har dem inne. Dessutom är de flockdjur, man bör inte ha färre än tre, helst fem eller fler av varje art.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 21 dec-11 kl 18:29 »
Det var någon fågelart som är bra på att hålla fästingar borta läste jag någonstans, kanske var vaktlar som du säger.
Dom måste ha rätt bra syn för att se en fästing som inte sugit blod.
Red´s Dead.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #48 skrivet: 21 dec-11 kl 18:35 »
Pärlhöns är det du tänker på.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #49 skrivet: 21 dec-11 kl 18:41 »
Hallå- BADRUM!!!!!

Stången till duschdraperiet! >:D

mmm... för de flesta stänger till duschdraperier är ju 5-8 cm i diameter  ::) (vilket är den rekommenderade tjockleken på sittpinnar till normalstora höns)

Serama? ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #50 skrivet: 21 dec-11 kl 18:43 »
Den rasen är populärare än hundar och katter i Malaysia faktiskt. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Mårten gås

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 21 dec-11 kl 19:00 »
Pärlhöns är det du tänker på.

Ja! Så hette dom.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #52 skrivet: 21 dec-11 kl 19:02 »
Serama? ;D

Måste man få ha i lägenhet.
http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Sri/seramasilkie3.JPEG

Prydnadstupp måste klassas som pappegojja.
Och pappegojjor kan bli riktigt stora.
Red´s Dead.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #53 skrivet: 21 dec-11 kl 19:09 »
Det var någon fågelart som är bra på att hålla fästingar borta läste jag någonstans, kanske var vaktlar som du säger.
Dom måste ha rätt bra syn för att se en fästing som inte sugit blod.

har en vän som har frigående höns och hennes stallkatter har knappt några fästingar och det är vanliga sussex och orpington.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #54 skrivet: 21 dec-11 kl 19:14 »
Om det är något som verkligen behövs så är det en ras som tar fästingar.
Något att avla fram för dom som håller på med det.
Red´s Dead.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #55 skrivet: 21 dec-11 kl 19:15 »
jag tror att alla höns tar fästingar......
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #56 skrivet: 22 dec-11 kl 16:26 »
så då är det DÄRFÖR jag inte ha några fästingar på min tomt!!! Trots högt grås o kirskål... Fast första sommaren hittade jag en som satt sig på tuppens kam och sög blod, fick fånga in tuppen o plockade bort den, sen åkte tuppen i en myrstack, eftersom jag upptäckte att han hade fjäderätare på samma gång... (fick upprepa det tre ggr innan all ohyran var borta, men nu har inga av mina det problemet längre)
Västgötamor

Lycka

• Ångermanland
« Svar #57 skrivet: 22 dec-11 kl 16:57 »
Tupp i myrstack  ???
Tycker inte alls att det låter djurvänligt.
Hur vet du att inte myrorna biter tuppen ?
Vissa myror biter ju som bara den , det gör ju ont.
Hedemorahöns

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #58 skrivet: 22 dec-11 kl 17:04 »
det låter värre än det är, jag håller tuppen en bit ovanför myrstacken och rotar runt lite med en pinne så får jag fin besprutning med myrsyra...
sen vänder jag på tuppen så de besprutar ryggen också
Västgötamor

Rööf

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 22 dec-11 kl 17:50 »
Tycker det låter oschysst mot myrorna att rota i deras stack.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser