Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp i lägenhet?  (läst 13894 gånger)

Mårten gås

• Uppland
Tupp i lägenhet?
« skrivet: 20 dec-11 kl 12:06 »
Om en tuppkyckling som snart könsmognar, kommer att frysa om han bor ensam i ett växthus.
Kan man ha han i lägenheten tills det blir vår?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

knodden.

• Gäst
SV: Tupp i lägenhet?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 12:08 »
borde funka med en dvärgras,

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-11 kl 12:11 »
Varför ska han bo ensam i ett växthus? Anordna riktig bostad innan du införskaffar djur.
Sen brukar man börja med höns för att sen överväga en tupp. Du vet om att en tupp inte lägger ägg va?  ::)

Svar på frågan: Det kan du.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 20 dec-11 kl 12:21 »
Det är en tupp som skulle bli stekt annars, så jag tänkte ge han en chans,  läste att dom kan frysa om dom inte får värme av varandra.
Då får han bo i badrummet, så kan man spola bort bajset.
Folk har stora pappegojjor hemma, så tänkte att det kanske inte är så konstigt med en tupp.
Finns någon som vill ge bort en höna sen, så tuppen kan värma sej.
En höna och en tupp i badrummet blir nog för mycket, och samtidigt blir det nog för kallt med bara en höna om dom ska bo utomhus i vinter tänkte jag.
+ att tuppen inte växt färdigt än och är klen i kroppen.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-11 kl 12:48 »
Jaha, gal tuppen även om lampan är släckt på natten, trodde dom bara gol på morgonen.
Tar gärna en höna sen i vår, annars tror jag det skulle bli för högljutt på nätterna som du sa.
Red´s Dead.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 dec-11 kl 12:56 »
Jag upphör aldrig att förvånas :o Jag anser inte att det är ett bra tuppliv att leva ensam i ett badrum i en lägenhet. Höns är flockdjur. De är gjorda för att sprätta och leta mat tillsammans med sina artfränder. Skaffar du en höna till tuppen, så blir det väl något bättre, men jag skulle nog föredra att tuppen slaktas. Döden är ett naturligt inslag i livet.

Om jag inte minns fel, så räknas höns till lantbruksdjur och lantbruksdjur får man inte hålla i lägenhet i Sverige. Jag ska kolla upp det.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Mårten gås

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 20 dec-11 kl 13:21 »
Är du säker på att tuppen skulle hålla med om det?
Om han börjar vantrivas och blir sjuk, får man väll slå ihjäl han.
« Senast ändrad: 20 dec-11 kl 13:38 av Bisson »
Red´s Dead.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 dec-11 kl 13:37 »
ähhh. VA ??? Att DU inte håller med om det har jag förstått.

Jag tror att tuppen vill sprätta i en ströbädd och jord.Jag tror att tuppen vill ha artfränder att umgås med. Jag tror att tuppen vill ha ett sandbad och "mölla" sig i. Jag tror att tuppen är ett djur och att han ska få vara det. Om han inte får dessa förutsättningar tror jag inte att tuppen mår bra!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 20 dec-11 kl 13:42 »
Nu är det säkert inte så men borde det inte vara olagligt att ha flockdjur ensamma?
Gäller kanske bara större djur.
Jag skulle sälja den eller ge bort den till nån med hönsgård, eller avliva. Du kommer tröttna snabbt. Hade en sjuk höna inomhus i nästan 2 veckor.
Himla bökigt och jag skulle inte kunna tänka mig att ha ett flockdjur ensamt längre än så.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-11 kl 13:43 »
Håller med om att det inte är dom bästa förutsättningarna för en tupp en kortare tid (par månader)
Långt bättre än vad värphöns som sitter i bur och värper ägg har.
Inte gal tuppar på nätterna?
Red´s Dead.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 dec-11 kl 13:45 »
Du förmänskligar nog tuppen. Det kan leda i djurplågeri, ett djur behöver få leva under de förutsättningar som passar den.

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 20 dec-11 kl 13:46 »
Håller med om att det inte är dom bästa förutsättningarna för en tupp en kortare tid (par månader)
Långt bättre än vad värphöns som sitter i bur och värper ägg har.
Inte gal tuppar på nätterna?

Nä inte har värphöns det i bur bra, men två fel blir inte ett rätt heller.
Tuppar gal när de vill, vår gal hela nätterna ibland. Han galer alltid när man går förbi hönshuset även nattetid, lite som för att påpeka att han faktiskt är där och skyddar hönsen.
Lägg ut en annons här på alternativ, säkert nån som vill ta in honom om det är en snäll tupp :)

Mårten gås

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 20 dec-11 kl 13:58 »
Ska hämta han i morgon kväll, borde märkas på tuppen om han blir sjuk eller mår dåligt av att bo i badrum.
Till exempel om han slutar äta eller liknande, ett tecken på att han inte trivs.
Skulle dom ha så stark flockinstinkt att dom inte klarar att vara utan andra höns?
Går det att ta en jämförelse med vilda hönsfåglar?
Tiger är inte flockdjur, däremot lejon, men tror fortfarande lejon skulle klara sej själva.
Och tigrar har dom i "flock" på cirkus.
Skulle det där flockbeteendet vara så avgörande? Även hundar är flockdjur.
Red´s Dead.

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 dec-11 kl 14:03 »
Egentligen har du redan bestämt dig, visst är det så? Du håller bara diskussionen för att eventuellt övertyga dig själv.
Alla är olika och det är ju förbannat bra. Hade alla gjort som dig då hade det varit synd om många djur idag.

Man tar inte emot ett djur för att hålla det under tvivelaktiga former med nödlösning att annars "slå ihjäl det" som du skriver.

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 20 dec-11 kl 14:04 »
Ska hämta han i morgon kväll, borde märkas på tuppen om han blir sjuk eller mår dåligt av att bo i badrum.
Till exempel om han slutar äta eller liknande, ett tecken på att han inte trivs.
Skulle dom ha så stark flockinstinkt att dom inte klarar att vara utan andra höns?
Går det att ta en jämförelse med vilda hönsfåglar?
Tiger är inte flockdjur, däremot lejon, men tror fortfarande lejon skulle klara sej själva.
Och tigrar har dom i "flock" på cirkus.
Skulle det där flockbeteendet vara så avgörande? Även hundar är flockdjur.

Hm, nja asså en tupp äter nog trotts att han lider psykiskt. Inga djur är så bra på att dölja dåligt mående som höns. Oftast därför de bara trillar pinn en dag.
Men sen förstår jag inte jämförelsen? Hundar får ju inte vara ensamma? De kan ha flock med människor, men du tänker väl inte bo i badrummet med tuppen antar jag?
Det är hedervärt att vilja rädda tuppen men köp då nån liten höna också. Lejon och tigrar kan jag inge om, men vet i vart fall att de nog är väldigt olik höns ;)
Själv skulle jag hellre slakta än ha höns i badrummet, mest för att det skulle bli så mycket stök.

Se till att ha ett sandkar/kattlåda de kan bada i, det är så de håller sig ren, genom att rulla sig i sand eller jord.
Gör ett "kryp in" med eller ett rede samt sittpinne.
Skulle ha tidningspapper på golvet med i nått hörn, om du har tur gör de sina behöv där.

Kanske vore det ett bättre alternativ att leta upp en stor hundbur? Vi har en när en höna är sjuk. De kan man sen fälla ihop och gömma undan lätt. Då kan du ha spån i, samt lätt sätta upp sittpinne och rede etc.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 20 dec-11 kl 14:37 »
Det var några användbara förslag,  fungerar säkert med en stor flyttkartong som han kan sova i.
Red´s Dead.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 20 dec-11 kl 15:15 »
visst KAN du h aen tupp i lägenhet, frågan är nog snarare om du FÅR det, tuppar gal vid alla tider på dygnet, inte bara på dagen, och jag tror de gal mer om de är ensamma än i flock, för att tala om för eventuella tjejer i närheten var han finns nånstans...
Västgötamor

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 20 dec-11 kl 15:25 »
Det är inte alls naturligt för en tupp att sova i en kartong. Han vill sitta på en pinne under taket eller åtminstone någon meter upp. Det är heller  inte naturligt för en tupp att vara ensam, varken dag eller natt. Så köket och sovrummet vore bättre, om han inte kan få ett par fruar. Flyttkartong och hundbur  går väl an till en sjukling, men en tupp av stor ras behöver mer plats i längden. Och så vill han sprätta så  ni får täcka delar av golvet med grus och spån eller halm. Visst galer tuppar  mer än bara på morgonen, men med extra ljudisolering på väggarna  håller nog ljudet sig inne i er lägenhet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 20 dec-11 kl 15:36 »
Han måste driva med oss eller ???

SoloQwist

• -
« Svar #19 skrivet: 20 dec-11 kl 15:44 »
Han måste driva med oss eller ???

å har alldeles för lite att göra för att fördriva tiden. Det är många "underliga" trådar och inlägg som kommit till dom senaste dagarna.  ::)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 4 användare
Anders Flix, Bokohammare, Skägget, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser