Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i hink  (läst 21392 gånger)

pålle

• Gäst
Odla i hink
« skrivet: 14 dec-11 kl 14:39 »
Undrar lite är det någon som odlar sina grönsaker i hinkar ? vore intressant att höra hur det går och om man kan gör det på års basis  för typ 1ellr 2 i familjen.
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 14:42 av pålle »

JOW

• Värmland
SV: Odla i hink
« Svar #1 skrivet: 14 dec-11 kl 14:49 »
Många hinkar blir det...

Gjorde det på en balkong när jag var ung. Funkade inget vidare.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 dec-11 kl 14:54 »
Det finns många som odlar exempelvis tomater i hink på sin inglasade balkong. Billiga murarhinkar finns på biltema, eller så använder man gamla målarfärgshinkar. Viktigt är att göra hål i botten och ställa på något slags fat, då blir det mycket enklare att reglera vattenmängden. Sedan får man ju byta jord varje säsong, den blir snabbt utarmad.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 dec-11 kl 14:55 »
Många hinkar blir det...

Gjorde det på en balkong när jag var ung. Funkade inget vidare.
Vad var det som gick fel?

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 dec-11 kl 15:00 »
Det finns många som odlar exempelvis tomater i hink på sin inglasade balkong. Billiga murarhinkar finns på biltema, eller så använder man gamla målarfärgshinkar. Viktigt är att göra hål i botten och ställa på något slags fat, då blir det mycket enklare att reglera vattenmängden. Sedan får man ju byta jord varje säsong, den blir snabbt utarmad.
Har både häst kanin och hönsskit   så det borde gå att man byter typ vartannat år  så har man ju att byta med sen.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 dec-11 kl 15:27 »
Ikea-kassar är väl ett alternativ till murarhinkar? Tror att det som går snett lättast är lagom vattning (fixade vädret självt stora delar den sistlidna sommaren -mina tomatplantor blev fina).

Maria C S

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 dec-11 kl 15:28 »
 Jag odlar massor i hinkar som storköken slänger !
Tomat äggplanta paprika mm !

Fungerar bra !

Använder dessa till diverse prydnads buskar när jag tar stickingar !

Dom är 5 liters !

Jag har sån hink och ett skärp runt midjan när jag plockar ex ärtor så får jag händern fria !

« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 16:14 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 dec-11 kl 15:38 »
Ikea-kassar är väl ett alternativ till murarhinkar? Tror att det som går snett lättast är lagom vattning (fixade vädret självt stora delar den sistlidna sommaren -mina tomatplantor blev fina).
Låter fint :)anar så har ja en hoper med gamla dunkar som ja tänkte skära av överdelen i och sätta rep handtag i så det är lätt å flytta.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 dec-11 kl 15:44 »
Låter fint :)anar så har ja en hoper med gamla dunkar som ja tänkte skära av överdelen i och sätta rep handtag i så det är lätt å flytta.

Med hål i botten går nog åt också! Om det är typ stående 30-liters duknar skulle man ju kunna  ta lite hål på sidan och och trycka dit tex jordgubbsplantor också , men då minskar förståss flyttbarheten lite.

knodden.

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 dec-11 kl 15:50 »
funderar på jorden,att den ska bytas varje år, blanda sin egen eller köpejord?

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 dec-11 kl 15:56 »
Med hål i botten går nog åt också! Om det är typ stående 30-liters duknar skulle man ju kunna  ta lite hål på sidan och och trycka dit tex jordgubbsplantor också , men då minskar förståss flyttbarheten lite.
Hehe ja du får ju ursäkta en felande yngling som glömde hålet i botten :)ja trettio liter jord är inga större problem att flytta finns ju pirror :)   ja det kanske man kan gör lite hål på sidan om  men beroende på vad för något som  växt då förstås.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 dec-11 kl 15:59 »
jorddjupet blir antagligen lite väl stort för köksväxter ska kunna utnyttja det, därav jordgubbsfunderingen

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 dec-11 kl 16:03 »
funderar på jorden,att den ska bytas varje år, blanda sin egen eller köpejord?
Ja tänkte så här att första året ja köper  sen när odlings säsongen är över så blandar ja den med höst och hönsskit  så är det ju klart sen till tidiga våren .

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 dec-11 kl 16:07 »
jorddjupet blir antagligen lite väl stort för köksväxter ska kunna utnyttja det, därav jordgubbsfunderingen
Ja jo kanske det eller så anpassar man dunkarna :) men i den är ite alls dum  Undrar vad för mera bra växter som kan växa så?.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 dec-11 kl 16:08 »
"Trött" jord kan även vattnas med guldvatten, nio delar vatten och en del urin. Fast till grönsaker är det ju inte så kul kanske  :P

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 dec-11 kl 16:09 »
"Trött" jord kan även vattnas med guldvatten, nio delar vatten och en del urin. Fast till grönsaker är det ju inte så kul kanske  :P
Så sant :)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 dec-11 kl 16:09 »
kryddväxter som man använder bladen på?

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 dec-11 kl 16:14 »
kryddväxter som man använder bladen på?
Ja just  :D

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #18 skrivet: 14 dec-11 kl 16:28 »
Jag odlar körsbärstomater i vanliga 10-liters plastspannar. Har dem på verandan när det är lite dåligt väder, men sätter ut i solen när det är varmt. Ett par pinnar i som stöd.

Något som verkar kul (fast jag kan vara partisk) är att odla upp-och-ner. Då gör man ett hål i botten på spannen och planterar där. Sedan hänger man upp och vattnar uppifrån. Det skall tydligen fungera fint, och man behöver ju då inte heller binda upp exempelvis tomater. De SKALL hänga neråt.

http://tinyurl.com/odla-upp-och-ner

Man sparar ju utrymme också. Kan hänga från nocken i ett växthus, om man har tillräcklig takhöjd.

Händig Man

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 dec-11 kl 17:01 »
Undrar lite är det någon som odlar sina grönsaker i hinkar ? vore intressant att höra hur det går och om man kan gör det på års basis  för typ 1ellr 2 i familjen.

Inte grönsaker man jag odlade tobaksplantor i stora hinkar, men nu då jag har heltidsjobb sålde jag dem.... hinner inte med alla mina projekt

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 4 användare (2 dolda)
köksträdgård, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser